Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fast jobb, jobber bare i bemanningsbyrå (som tilkallingsvikar i barnehager), og nå som det nærmer seg sommer blir jobbene mindre og mindre. Det er så og si ikke jobb å få der om sommeren. Spesielt ikke i Juni og Juli. Jeg har utdanning som barnehagelærer, men får ikke jobb, har søkt men får aldri svar, det er utrolig mange søkere på en stilling, og de stillingene som ligger ute nå, er det ikke oppstart i før til høsten. Jeg har søkt på mange jobber, men det er ikke oppstart før i høst. Går og venter på telefon, men kan hende det tar litt tid også siden det ikke er oppstart med jobben før i høst. Skal også bli student igjen til høsten, fra august.

Jeg kommer til å slite fryktelig med økonomien nå i sommer, da jeg har regninger og lån som skal betales. Aner ikke hva jeg skal gjøre?? Ser ikke noe annet alternativ enn å gå på nav? Men jeg har ikke krav på dagpenger regner jeg med, siden jeg ikke har jobbet så mye de siste 3 årene (pga jeg har vært student osv). Samboer er i samme situasjon som meg, han er student, og skulle egentlig få jobb der han jobbet i fjor, men han fikk den ikke da de ikke hadde noe alikevell. Han har også søkt på jobber for i sommer, men han får heller ikke.

Vi sitter sikkelig i saksa her begge to. Og ser snart ikke noe annet alternativ enn å gå på nav. Eller sosialen. Jeg er ikke den som utnytter systemet og som ikke vil jobbe! Men trenger hjelp for sommeren! Føles som et nederlag mtp at jeg har utdanning og ikke jobb :(

Må til nav på mandag, men jeg aner ikke hva jeg skal fortelle dem? Er redd for at de skal tro jeg prøver å lure til meg penger, og redd de kontakter bemanningsbyrået jeg jobber for for å forhøre seg angående jobbing der på sommeren, og at jeg ikke skal få noe støtte siden jeg har den jobben. Men det varierer jo fryktelig med jobb, og de skrev jo på mail at det nesten ikke er jobb om sommeren. Jeg har jobbet på matbutikk før også, men søker ikke jobber på det pga personlige problemer. Jeg blir veldig fort stresset og svimmel i butikker med mye folk osv. Dette er noe som har dukket opp de siste årene, men har ikke vært hos lege, regner med det er noe angst greier?? Men søker ikke jobb på matbutikker pga det. Og redd nav skal tvinge meg til å søke jobber som det?

Huff for et rot! Håper dere ikke tror jeg er en som ikke søker på jobber og bare vil utnytte systemet, for det er jeg absolutt IKKE. Men sitter bare litt i saksa for sommeren nå! Forhåpentligvis blir det kanskje bedre til høsten mtp at jeg blir student og jeg har søkt på mange jobber som starter opp til høsten. Krysser ihvertfall fingrene for det!

Anonymous poster hash: 56a54...839
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søker du på andre jobber enn i barnehage da? For du bør jo egentlig søke på alt av jobber, uansett om det er i butikk eller annet...

Anonymous poster hash: 8b4f3...a26

• Liker 4
Skrevet

Jeg skal gi det et godt utfyllende svar fra en dame med litt erfaring, for jeg mener dette er viktig. Punkt nummer en er vel å ikke fastlåse seg i et bittelite bemanningsbyrå. Disse har kun få ymse vikarjobber å tilby og ofte kun de verste, og grunnen er at disse arbeidsstedene mangler struktur, orden og trofaste folk. Et skikkelig godt arbeidssted søker folk uten å trenge å melde seg inn i disse, fordi de har et arbeidsmiljø som er ønsket og skikket. Ønsker du arbeid og har en liten utdannelse er det første stedet å se til kommunen. Kommunen har flere utlyste stillinger som du bør finne på Internett og kun fåtall av disse er utlyst via Nav. Hvis en stilling er utlyst på Nav er det som regel en grunn til det dessverre.

Det er svært synd at du ikke ønsker butikkjobb, da det finnes mange gode butikker med godt miljø og staute medarbeidere. Det finnes også en del butikker som trenger hjelp med post i butikk, og her er det mange gode muligheter, og du møter ikke like mange mennesker hvis du kun får ansvaret i posten. Det finnes også en del butikker som ønsker hovedsaklige lager-arbeid, dette kan også passe ypperlig dersom en ikke er så glad i store mengder mennesker.

Kjøpesenter og småbutikker utlyser ofte stillinger på andre måter enn via Nav, ofte i aviser, på plakatoppslag og lignende. Her er det bare å være aktiv og letende, samt ikke gi opp. Det er svært mange mennesker med null tålmodighet og tror at det ikke finnes arbeid bare fordi de ikke har fått svar ved noen få søknader. Man må virkelig være på leting hele tiden og man må tenke at hver dag er en potensiell mulighet. Det er fryktelig synd at så mange tenker at Nav er løsninger for at de ikke finner løsningen. Sannheten er at hvis du søker sosialhjelp(som er det eneste Nav kan tilby deg) Så er det et krav at du møter opp på jobbklubb, messer, kurs, diverse aktiviteter og andre festlige tiltak... Da blir du i realiteten nødt å ta de verste av de verste jobbene, som ingen ville tatt frivillig. Disse jobbene er mye mer flauere enn butikkjobb for eksempel, innebærer kanskje at du må plukke søppel åpent i kommunen mens masse folk passerer forbi, vaske trappeoppganger, eller hjelpe gamle damer på butikker. Jobbklubbene er svært kjedelig og innebærer at du blir tvunget til å være samlet med en haug av andre mennesker i trange lokaler for å høre på ymse bedrifter prate, men som oftest har de ingen reel arbeidsplass til noen.

Så mitt råd er at ingen type jobber burde være utelatt. Det er ikke flaut å ha en sommerjobb i butikk eller lager. Det vil føles mye verre å være tilknyttet nav og få noen lusne ører om dagen og det generer det nok mer angst, i tillegg til at man utsettes for ting som er mye kjedeligere enn alle lavlønnsyrker til sammen. Tenk at hver dag er en god mulighet og ikke gi opp, vi er ikke akkurat kjent for tålmodighet i landet, men de jeg kjenner som har fått gode jobber uten mye utdannelse, de hadde virkelig god tålmodighet, åpent sinn og et sunt godt humør. Hehe, lykke til!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Cowboy Lotte, dette var et svært godt svar!!! Imponert! ! :)

Anonymous poster hash: 098a9...682

• Liker 1
Skrevet

Trist av å lese tråden din. Er selv utdanna barn & ungdomsarbeider å har ikke hellet med meg når det gjelder jobb da det er mange andre også som kjemper for det. Så synes ikke du skal være redd for å ta en prat med nav da de sikkert kan hjelpe. Er bare å fortelle det som det er, de har jo faktisk krav på å hjelpe de som sliter. Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor i landet bor dere som har problemer med å finne jobb som barnehagelærer og barne- og ungdomsarbeider? Mitt inntrykk er at i Oslo for tiden er det lite kvalifiserte søkere på slike stillinger og barnehagene må ansette folk med andre pedagogiske utdanninger på disp og ufaglærte assistenter i stedet for barne og ungdomsarbeidere.

Anonymous poster hash: a3f11...f19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du er utdannet til å jobbe med mennesker; hva med sykehjem, bolig for psykisk utviklingshemmede, avlastning for barn? Dette er steder som nesten alltid trenger ekstravakter, og er du dyktig får du sikkert mange. Jobber i avlastning selv, og hvis det kom en barnehageløfter innom og ville ha ekstravakter, hadde hun raskt fått opplæring. :)

Anonymous poster hash: 47e3e...925

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal gi det et godt utfyllende svar fra en dame med litt erfaring, for jeg mener dette er viktig. Punkt nummer en er vel å ikke fastlåse seg i et bittelite bemanningsbyrå. Disse har kun få ymse vikarjobber å tilby og ofte kun de verste, og grunnen er at disse arbeidsstedene mangler struktur, orden og trofaste folk. Et skikkelig godt arbeidssted søker folk uten å trenge å melde seg inn i disse, fordi de har et arbeidsmiljø som er ønsket og skikket. Ønsker du arbeid og har en liten utdannelse er det første stedet å se til kommunen. Kommunen har flere utlyste stillinger som du bør finne på Internett og kun fåtall av disse er utlyst via Nav. Hvis en stilling er utlyst på Nav er det som regel en grunn til det dessverre.

Det er svært synd at du ikke ønsker butikkjobb, da det finnes mange gode butikker med godt miljø og staute medarbeidere. Det finnes også en del butikker som trenger hjelp med post i butikk, og her er det mange gode muligheter, og du møter ikke like mange mennesker hvis du kun får ansvaret i posten. Det finnes også en del butikker som ønsker hovedsaklige lager-arbeid, dette kan også passe ypperlig dersom en ikke er så glad i store mengder mennesker.

Kjøpesenter og småbutikker utlyser ofte stillinger på andre måter enn via Nav, ofte i aviser, på plakatoppslag og lignende. Her er det bare å være aktiv og letende, samt ikke gi opp. Det er svært mange mennesker med null tålmodighet og tror at det ikke finnes arbeid bare fordi de ikke har fått svar ved noen få søknader. Man må virkelig være på leting hele tiden og man må tenke at hver dag er en potensiell mulighet. Det er fryktelig synd at så mange tenker at Nav er løsninger for at de ikke finner løsningen. Sannheten er at hvis du søker sosialhjelp(som er det eneste Nav kan tilby deg) Så er det et krav at du møter opp på jobbklubb, messer, kurs, diverse aktiviteter og andre festlige tiltak... Da blir du i realiteten nødt å ta de verste av de verste jobbene, som ingen ville tatt frivillig. Disse jobbene er mye mer flauere enn butikkjobb for eksempel, innebærer kanskje at du må plukke søppel åpent i kommunen mens masse folk passerer forbi, vaske trappeoppganger, eller hjelpe gamle damer på butikker. Jobbklubbene er svært kjedelig og innebærer at du blir tvunget til å være samlet med en haug av andre mennesker i trange lokaler for å høre på ymse bedrifter prate, men som oftest har de ingen reel arbeidsplass til noen.

Så mitt råd er at ingen type jobber burde være utelatt. Det er ikke flaut å ha en sommerjobb i butikk eller lager. Det vil føles mye verre å være tilknyttet nav og få noen lusne ører om dagen og det generer det nok mer angst, i tillegg til at man utsettes for ting som er mye kjedeligere enn alle lavlønnsyrker til sammen. Tenk at hver dag er en god mulighet og ikke gi opp, vi er ikke akkurat kjent for tålmodighet i landet, men de jeg kjenner som har fått gode jobber uten mye utdannelse, de hadde virkelig god tålmodighet, åpent sinn og et sunt godt humør. Hehe, lykke til!

Jeg søker jo på relevante jobber for min utdanning på kommunen sin side, men det var vært veldig lite relevante stillinger! Jeg har søkt på 36 ledige stillinger (til sammen) nå, men det er som sakt ikke oppstart før i August. Sommerjobber som er i butikker osv er vel tatt for lengst? Jeg kunne tatt en butikkjobb om det ikke hadde vært for at jeg blir svimmel/uvel og stressa i store folkemendger. Kan jeg bare gå inn på en matbutikk og spørre om jeg får jobb der men jeg kan ikke sitte i kassen? Kan ikke se for meg det er særlig positivt heller men :vetikke: .

Jeg har ikke fått noen jobb som er relevant for min utdanning enda, og derfor jobber jeg som vikar i bemanningsbyrå, så får jeg ihvertfall en fot innenfor det jeg er utdannet som. Men kommer ingen vei.

Jeg søker på andre jobber og, men det virker rimelig rensa for sommerjobber, da både jeg og typen ikke får oss jobb! Og jeg må jo ha penger til livsopphold i mellomtiden mens jeg søker på jobber! Husleie og regninger betales desverre ikke av seg selv. Det er lett for folk å si at det bare er å søke på jobb, og at man kan knipse i fingrene så får man en jobb. Sånn er det desverre ikke. Og da må man nesten ty til nav for å ikke sulte i hjel!

Jeg kan ikke fatte og begripe at man skal måtte delta på messer, kurs, jobbklubber og aktiviteter for å få penger til livsopphold?? Det er jo helt tullete. Hva med de jævla naverne som ikke gjør andre ting enn å sitter på rævva hele dagen, går på kafe og råner rundt i den stygge bilen sin, hvorfor skal DE få penger fra nav og slippe unna å gå på jobbmesser, kurs, aktiviteter osv? Jeg har aldri hørt at folk må delta på sånne ting fordi om de får penger fra nav. Jeg må jo mest sannsynlig gå på sosialen for å få penger for livsopphold, og da må jeg altså delta på sånn drit?

Jeg som rett og slett sliter med økonomien fordi jeg ikke får jobb, men ønsker å få jobb skal ikke få noe som helst, og da må jeg i så fall delta på masse sånne messer osv, mens folk som ikke gidder og jobbe slipper unna lett som en plett!?

Jeg har jo også en jobb, men arbeidstid og dager varierer, og når det i tillegg er så og si ingen jobbing om sommeren, så er det jo ikke min feil at jeg må gå på nav for å få penger for å overleve sommeren, når det ikke er så mye annet å velge i. Jeg sier ikke det er flaut å ha sommerjobb i lager eller butikk, langt i fra. Men nå som sommeren er rett rundt hjørnet og de fleste jobbene er tatt, da har jeg jo ikke akkurat så mange alternativ igjen enn å gå på nav/sosialen desverre :vetikke:

AnonymBruker
Skrevet

Cowboy Lotte, dette var et svært godt svar!!! Imponert! ! :)

Anonymous poster hash: 098a9...682

Forventningene var vel minimale, så det skulle ikke så mye til for å imponere

Anonymous poster hash: 76c67...e2d

AnonymBruker
Skrevet

Trist av å lese tråden din. Er selv utdanna barn & ungdomsarbeider å har ikke hellet med meg når det gjelder jobb da det er mange andre også som kjemper for det. Så synes ikke du skal være redd for å ta en prat med nav da de sikkert kan hjelpe. Er bare å fortelle det som det er, de har jo faktisk krav på å hjelpe de som sliter. Lykke til :)

Så kjedelig du er i samme situasjon som meg, det skal jammen ikke være enkelt å få seg jobb her i landet. Trodde jeg var sikra jobb når jeg var ferdig med denne utdanningen, men bor tydeligvis på feil plass.

Hvor i landet bor dere som har problemer med å finne jobb som barnehagelærer og barne- og ungdomsarbeider? Mitt inntrykk er at i Oslo for tiden er det lite kvalifiserte søkere på slike stillinger og barnehagene må ansette folk med andre pedagogiske utdanninger på disp og ufaglærte assistenter i stedet for barne og ungdomsarbeidere.

Anonymous poster hash: a3f11...f19

Bor på feil plass. Her er det utrolig mange kvalifiserte søkere på disse barnehagelærerstillingene, og det er hundrevis av søkere på hver stilling, så det er desverre ikke like enkelt å få jobb her som i Oslo. Godt jeg skal ta mer utdanning til høsten og flytte om et år :)

AnonymBruker
Skrevet

Siden du er utdannet til å jobbe med mennesker; hva med sykehjem, bolig for psykisk utviklingshemmede, avlastning for barn? Dette er steder som nesten alltid trenger ekstravakter, og er du dyktig får du sikkert mange. Jobber i avlastning selv, og hvis det kom en barnehageløfter innom og ville ha ekstravakter, hadde hun raskt fått opplæring. :)

Anonymous poster hash: 47e3e...925

Hmm, trodde sånne steder bare ønsket folk som var utdannet innenfor helsesektoren jeg. Jeg er jo utdannet til å jobbe med barn og ikke voksne og syke mennesker. Bortsett fra avlastning med barn da kanskje? Eller trenger vel kanskje ha en slags helseutdanning der og? Eller gjør man ikke? Trodde man måtte ha utdanning innen helse for å jobbe på sykehjem o.l.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet på boliger for utviklingshemmede og i barnevern hadde vi førskolelærere der :) Dere har jo mye å bidra med siden dere er pedagoger. Medisinkurs kan du få der dersom det er utdeling av slikt. Helsespørsmålene tar helsepersonell seg av.

Anonymous poster hash: 0fbb3...68b
Skrevet

Hmm, trodde sånne steder bare ønsket folk som var utdannet innenfor helsesektoren jeg. Jeg er jo utdannet til å jobbe med barn og ikke voksne og syke mennesker. Bortsett fra avlastning med barn da kanskje? Eller trenger vel kanskje ha en slags helseutdanning der og? Eller gjør man ikke? Trodde man måtte ha utdanning innen helse for å jobbe på sykehjem o.l.

Nei, masse ufaglærte assistenter på sykehjem. Ville absolutt tatt kontakt og hørt. De fleste er sikkert ferdig med å ta inn sommervikarer, men om du kontakter dem har de nesten alltid behov for mer folk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...