Gjest LilleTusenfryd Skrevet 29. mai 2015 #1 Skrevet 29. mai 2015 Vi skal ha en hekk mot naboen. Jeg har nå googlet og det er jo et HAV av forskjellige utvalg. Jeg klarer ikke helt finne en som fyller alle mine kriterier tror jeg. Håpet noen her kunne hjelpe.Dette er kriteriene: - Grønn hele året - Ikke Tuja - Tåler mye vind og vær (Nordavinden står rett inn konstant) - Relativt tett så ikke naboen kan kikke inn mellom toppen av busk 1 og busk 2. - Høyere enn 180 cm - så den ikke er så lav at man kikker OVER hekken. - Ikke giftige bær på som små barn kan få lyst til å putte i munnen og spise. - Vokser raskt. Ønsker litt høyde på den innenfor kortest mulig tid - Ikke trenger masse gjødsel og kunnskaper for å kunne holde den pen. Finnes dette? Høres jo ut som vi driver med hemmelig business i hagen, denne enorme interessen av ikke-insyn. Men vi har en ekstremt nysgjerrig eldre nabodame som legger seg opp i alt og ingenting - og vi har per nå, ikke noe skille mot deres tomt. Og det er veldig irriterende ikke å kunne jobbe i egen hage uten at man må være sosial eller at hun får med seg ALT som skjer.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #3 Skrevet 29. mai 2015 Hvor bor du? Vi har Vinterliguster, flott, grønn, vokser rimelig fort og er det fineste hekken synes jeg, men er en hekk som trives godt i det milde vestlandsklimaet. Bor du kalde i indre østland, tror jeg ikke det er hekken for deg. Anonymous poster hash: dc82d...37b
ops2 Skrevet 30. mai 2015 #4 Skrevet 30. mai 2015 Levegg. Nabodama kan være død før en hekk blir 1,80 m høy og tett for innsyn. Nå er det lov å bygge levegg på tomtegrensen, og du kan ha 5 meter 1,8 høy levegg og 5 meter 1,50 høy levegg. Det skulle ta unna innsynet. http://strandhuset-maria.blogspot.no/2015/05/nye-byggeregler-ny-frihet-pa-vei.html Trekker du leveggen 1 meter inn på din tomt kan du ha 10 meter lang og 1,80 høy vegg. Trenger du mer enn 1.80 m høyde?
Gjest LilleTusenfryd Skrevet 31. mai 2015 #5 Skrevet 31. mai 2015 Hvor bor du? Vi har Vinterliguster, flott, grønn, vokser rimelig fort og er det fineste hekken synes jeg, men er en hekk som trives godt i det milde vestlandsklimaet. Bor du kalde i indre østland, tror jeg ikke det er hekken for deg. Anonymous poster hash: dc82d...37b Jeg bor en forblåst plass i Rogaland med nordavinden RETT inn. Ikke noe som stopper den før den når oss.
Gjest LilleTusenfryd Skrevet 31. mai 2015 #6 Skrevet 31. mai 2015 Levegg. Nabodama kan være død før en hekk blir 1,80 m høy og tett for innsyn. Nå er det lov å bygge levegg på tomtegrensen, og du kan ha 5 meter 1,8 høy levegg og 5 meter 1,50 høy levegg. Det skulle ta unna innsynet. http://strandhuset-maria.blogspot.no/2015/05/nye-byggeregler-ny-frihet-pa-vei.html Trekker du leveggen 1 meter inn på din tomt kan du ha 10 meter lang og 1,80 høy vegg. Trenger du mer enn 1.80 m høyde? Har tenkt på levegg! Området som skal tildekkes av hekk eller le-vegg er imidlertid kun på ca 4-5 meter på nordsiden. På vestsiden av huset grenser vi ut mot et jordbruksområde, og her skal vi ha et lavt gjerde for å ha utsikt til dyra som går her på sommerstid. Tenkte derfor kanskje det kom til å se teit ut om vi hadde en høy vegg inn mot nabo-dama mens en lav vegg/gjerde helt inntil bare vestovervendt?
Gjest Asti Skrevet 31. mai 2015 #7 Skrevet 31. mai 2015 (endret) Du kan evt. sjekke ut laurbærhegg. Dersom den klippes får den ikke bær (giftige). Usikker på hvordan det trives der du bor, men det er evt. bare å sjekke ut. Vi plantet den for ca. 15 år siden, og opplever stadig vekk fremmede som stopper oss utenfor huset, og spør om hekken. Noen har blitt tipset av andre, og har kjørt ens ærend hit for å se på den. Hos oss har den tålt det meste, fra å bli brun/miste blad til å bli grønn igjen, til å kuttes helt ned og vokse like fint opp, har også blitt plantet den med minimalt med jord, men likevel trives den. Endret 31. mai 2015 av Asti
ops2 Skrevet 1. juni 2015 #8 Skrevet 1. juni 2015 Har tenkt på levegg! Området som skal tildekkes av hekk eller le-vegg er imidlertid kun på ca 4-5 meter på nordsiden. På vestsiden av huset grenser vi ut mot et jordbruksområde, og her skal vi ha et lavt gjerde for å ha utsikt til dyra som går her på sommerstid. Tenkte derfor kanskje det kom til å se teit ut om vi hadde en høy vegg inn mot nabo-dama mens en lav vegg/gjerde helt inntil bare vestovervendt? Jeg synes ikke det vil se rart ut. Ferdige elementer er ofte 1,8 x 1,8. De fleste systemer fåes med en smalere overgang til lavt gjerde. Det ser veldig gjennomført ut. Denne linken til Maxbo for å vise et eksempel: http://www.maxbo.no/Produktkatalog/Uterommet-%28Hage-og-fritid%29/Levegger/Levegg-Avenue-90X180-90/p/866107 Og siden dere bor en forblåst plass, så har du god grunn til å sette opp levegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå