Gå til innhold

Motivasjon, husarbeid.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan jeg motivere meg selv til å ta husarbeidet/belønne meg selv når det er gjort?

Jeg har aldri vært spesielt flink til å rydde og vaske, og har nok vent meg til en standard jeg egentlig ikke er fornøyd med. Nå har det i tillegg hopet seg opp på grunn av sykdom.

Det jeg trenger er tips til motivasjon/belønning for å komme mer ajour, og tips til rutiner og hvordan jeg skal klare å opprettholde dem. (Motivasjon/belønning der også.)

Anonymous poster hash: 792e8...3c9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Belønningen er et rent hus i en uke. For å begynne med rutiner så må du begynne, som sagt så er det vanskeligste delen å begynne. Men med en gang du har den rutinen at du må gjøre husarbeid så går det automatisk.

Hva er vel bedre belønning en rent hus som lukter godt og at de som besøker deg synes det er koselig å komme på besøk.

Skrevet

ok, denne er ganske useriøs, men det var det første jeg tenkte da du skrev belønning :fnise: Kjøp deg en sjokolade, knekk den opp i biter og legg dem i hvert rom i huset. Etter hvert rom er tatt, så får du lov til å spise en bit. Fra spøk til alvor - Et ryddig hus er jo en belønning?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har "ikke lov" å sette meg ned for kvelden før huset er rydda. Så det er min belønning. Rydd et rom av ganga, støvsug og vask og vips så er det rent! :D

AnonymBruker
Skrevet

Hvis rent og ryddig hus er belønning nok i seg selv hadde det vel ikke vært noe poeng med denne tråden?

Jeg trodde alle hadde dager hvor husarbeidet går trått, alt er et ork og det sofaen lokker mer enn noe annet. Hva skal da til for at du kommer deg opp og faktisk gjør husarbeidet? Og når huset har forfalt på grunn av sykdom så det er litt å ta igjen, hva gjør dere da? Er jeg den eneste i verden som ikke alltid klarer å tenke "så fint det blir når det blir rent og ryddig?

Hadde sansen for den med å gjemme en sjokoladebit i hvert rom, det kunne fungere for meg i alle fall. Barnslig og tullete kanskje, men jeg ville fått gjort mer. Ulempen er at sjokolade ikke er så sunt, så må finne en annen "belønning" å gi meg selv.

Anonymous poster hash: 792e8...3c9
AnonymBruker
Skrevet

Håper det kommer flere gode forslag her! Jeg sliter med det samme.

Anonymous poster hash: 74105...7f0

• Liker 1
Skrevet

Rydd små felt av gangen. For eksempel, er det en haug oppå kommoden, så rydder du der helt til det er gjort, du tar ikke unna to ting fra kommoden og så rydder du noe annet, og så videre. Da ser alt halvrotet ut lenge. Ryddige bord og kjøkkenbenk er det man ser først.

Kjøp kurver og bokser. Legg alt du ikke orker å ta tak i oppi en boks. Du kan ta igjen den en kveld du ser på tv for eksempel. Hvis du ikke har ryddet opp i boksen i lang tid er det fristende å si, bare hiv sjiten. Aviser, bøker og ukeblad fra sofaen slenges i en stor flettet kurv. Brett pleddet og legg øverst. Sofaen ser straks perfekt ut.

Ha et lite brett på kjøkkenbenken og sett ting du bruker daglig der. Det skaper et inntrykk av orden i forhold til at det står spredt på kjøkkenbenken. Det samme gjør du i gangen. Ha et fat til nøkler, fjernkontrollen til garasjen, solbrillene etc. Slik kan du gjøre alle steder hvor ting hoper seg opp. Flere ting spredt er rot, flere ting på et fat er en samling.

Ha vaskesaker spredt rundt overalt. Må du gå og hente saker i en annen etasje er det et ork. Ta fram en sprayflaske og en engangsklut i samme rommet, og det blir gjort unna i en fei.

Kast eller gi bort gammelt sengetøy til Fretex. Kjøp sateng eller annet dyrt sengetøy, det er nesten alltid tilbud hos Kid eller Princess. Kjøp dyrt vaskemiddel som Durance (hvis du ikke er allergisk, selvsagt). Når sengetøyet dufter himmelsk og er mykt som et babykinn, ønsker du å skifte på senga. Samme med hånddukene. Ut med det gamle. Ikke bare kjøp nytt, da fylles skapene opp og det blir irriterende å skulle presse inn klær og tøy.

Prøv å kaste eller selge så mye at det alltid er romslig plass i klesskap, kjøkkenskap, badeskap. Overfylte skap er demotiverende. Når en må løfte, klemme og presse ting inn, blir det heller liggende framme. Belønningen er at du handler noe nytt og pent som kan stå framme, nå har du fått plass til de kjedelige, stygge og nødvendige tingene i skapet. Kjøp blomster som belønning til deg selv.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ha steder du ALLTID sørger for er ryddig og innbydende (sofagruppe, kjøkkendisken, kjøkkenbordet, toalett, vask, seng, inngangsparti, etc. (legg til flere steder etter hvert))

Ha rydde-/vasketing lett tilgjengelig. Støvsuger i alle etasjer, støvkluter lett tilgjengelig, mopp stående som du kan moppe sammen rot/leker i full fart. Jordan kost og brett (billiggreier feier bare rusket under brettet) +++

Plukk med deg rot med en gang du ser det. Ikke gå tomhendt ut av et rom. Vask opp flekker du ser med det samme!

Pakk vekk / gi vekk / kast ting du ikke bruker. Vinterting pakker du vekk nå når sommeren kommer! Har du fortsatt dårlig med oppbevaringsplass, pakk vekk enda mer (eller skaff mer oppbevaringsplass). Ha nok knagger til yttertøy, og få skoene opp i skostativ med plass til støvsugeren under. En rydderunde i skap og skuffer tar litt tid, men SÅ herlig å få kastet ting du ikke bruker, og MASSE ekstra oppbevaringsplass, og endelig finner du det du leter etter! Kast bruksanvisningen til eggekokeren du kastet for 8 år siden.

Ha noen kasser stående tilgjengelig som du kjapt kan hive ting oppi som skal til et annet rom. Tømmes hver dag! Denne bør ikke være for stor!

Gyv løs på "hotspots". Steder hvor ting hoper seg opp (stoler, spisebord etc). Hvis det er et bord, så erstatt rotet med pynt slik at det ikke blir så fristende å legge ting der.

Ha faste intervaller på støvsuging, tømming av hotspots og "ryddekasser" ++++.

Husk du trenger ikke 15 sengesett (selv om det fra 2002 var fra farmor), du trenger heller ikke alle ukebladene fra 6 år tilbake fordi det kanskje sto en lur artikkel i den. Hiv det rett i søpla. Ser du en lur artikkel, riv den ut og hiv resten.

Har du krøllete duk på stuebordet med masse rot oppå? Fjern den (og rotet)! Det er ikke jo ikke pent!? Ha evt. en stødig løper med noe fint pynt oppå. Fat fra frokosten ryddes inn på kjøkkenet, og avisen fra i går skal i søpla. Ukebladene leses ferdig og kastes / gis bort.

På kjøkkenet. Rydd vekk kjøkkenmaskiner du ikke bruker!! Jeg hadde en brødbakemaskin på disken som jeg ikke hadde brukt på 5 år før jeg pakket den vekk. Nå har jeg KUN de tingene jeg bruker! Resten står på boden. Selv vaffeljernet (vi lager kun lapper pga at det er stress å vaske vaffeljern).

Endret av Jade
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...