Gå til innhold

Hvorfor hele tiden opplyse om/dra opp unntakene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man prater om noe her på kg.

F.eks om overvektige. Energi inn/energi ut. Det er i 9/10 tilfeller det som er problemet. Så er det noen som alltid skriker ut "kanskje de har ukjent sykdom x!!!!"

Eller i tråden her over hvor det var prat om en med pakistansk kjæreste, og det var snakk om en del pakistanske foreldre/folk i det pakistanske miljøet syntes norske jenter er horer, så var drt en som kommer og sier "alle gjør ikke sånn!!!!"

Eller en tråd om når det er vanlig at barn går, så kommer en annen med "nei, fordi ungen min gikk da-og-da, så det er feil!!"

Jeg syntes det er rart at noen holder på sånn. Jeg tror de aller fleste er klar over at verden ikke et sort/hvitt, men det er jo helt vanlig å generalisere. Det er fellestrekk ved ting. Det er ok. Det er ikke noe feil med det...

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er helt enig.

Det handler nok om at mange vil at unntakene skal forekomme oftere enn de faktisk gjør og derfor understreker dem som om de er like frekvente som "regelen".

Problemet oppstår når det leder til misinformasjon. F.eks. er det jo noen som tydelig mener at statistikk ang. fertilitet ikke gjelder simpelthen fordi deres venninnes mors yogalærer fikk tre barn etter 40 uten å prøve engang - og da kan jo ikke fertiliteten dale med alderen. Som resultat har veldig mange kvinner ikke nok kunnskap om realitetene.

Jeg kan til en viss grad forstå det når det gjelder dating, spesielt når man er ung. Man vil jo så gjerne at fyren som viser alle tegn på at han ikke bryr seg nok egentlig er stormforelsket i det skjulte, og da velger man å tro på de personlige anekdotene som gir en håp. Men fra voksne kvinner ser jeg det kun som ekstrem umodenhet.

Anonymous poster hash: b0580...454
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

F.eks om overvektige. Energi inn/energi ut. Det er i 9/10 tilfeller det som er problemet. Så er det noen som alltid skriker ut "kanskje de har ukjent sykdom x!!!!"

Eller i tråden her over hvor det var prat om en med pakistansk kjæreste, og det var snakk om en del pakistanske foreldre/folk i det pakistanske miljøet syntes norske jenter er horer, så var drt en som kommer og sier "alle gjør ikke sånn!!!!"

Eller en tråd om når det er vanlig at barn går, så kommer en annen med "nei, fordi ungen min gikk da-og-da, så det er feil!!"

Jeg syntes det er rart at noen holder på sånn. Jeg tror de aller fleste er klar over at verden ikke et sort/hvitt, men det er jo helt vanlig å generalisere. Det er fellestrekk ved ting. Det er ok. Det er ikke noe feil med det...

Det er ikke sånn på kg, jeg leste nettopp et par tråder her hvor jeg ikke kunne finne denne tendensen.

Anonymous poster hash: afc42...7ce

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke sånn på kg, jeg leste nettopp et par tråder her hvor jeg ikke kunne finne denne tendensen.

Anonymous poster hash: afc42...7ce

Haha :P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de aller fleste er klar over at verden ikke et sort/hvitt

Det inntrykket sitter ikke jeg med... Folk tenker skremmende sort/hvitt

Anonymous poster hash: 85c84...97c

Gjest The damned
Skrevet

Generaliseringer er greie de, så lenge folk forstår at det er en generalisering og det er det mange som ikke forstår. Så derfor kanskje noen prøver å få frem at det ikke alltid er slik, men da kommer det jo bare "men det er jo bare unntaket som bekrefter regelen".

Tror det er en del som lever i en sort-hvit verden.

Noen ganger kan man jo også være uenig i en generalisering hvis det bare er noe en eller annen har dratt ut av ræva og fremstiller som en tendens. Har ikke noe eksempel på det, men ser det fra tid til annen.

Skrevet

Generaliseringer er greie de, så lenge folk forstår at det er en generalisering og det er det mange som ikke forstår. Så derfor kanskje noen prøver å få frem at det ikke alltid er slik, men da kommer det jo bare "men det er jo bare unntaket som bekrefter regelen".

Tror det er en del som lever i en sort-hvit verden.

Noen ganger kan man jo også være uenig i en generalisering hvis det bare er noe en eller annen har dratt ut av ræva og fremstiller som en tendens. Har ikke noe eksempel på det, men ser det fra tid til annen.

Så klart, mye ER jo nyansert! Men som oftest er det jo ikke de spesifikke unntakene man snakker om når man diskuterer en sak på generelt unntak. Ser ofte folk drar opp små pirkete unntak som er helt irreleavante i den store sammenheng, eller som skal dra opp "sidespørsmål" som egentlig skulle trengt en egen tråd.

En kan så klart være uenig i generalisering, det hender jo jeg er det selv, men jeg klarer som oftest å skille "min erfaring" versus det som er mest vanlig.. Om du skjønner :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at man nevner unntakene er nettopp fordi det er unntaket som bekrefter regelen.

Anonymous poster hash: 89d25...64e

Gjest The damned
Skrevet

Så klart, mye ER jo nyansert! Men som oftest er det jo ikke de spesifikke unntakene man snakker om når man diskuterer en sak på generelt unntak. Ser ofte folk drar opp små pirkete unntak som er helt irreleavante i den store sammenheng, eller som skal dra opp "sidespørsmål" som egentlig skulle trengt en egen tråd.

En kan så klart være uenig i generalisering, det hender jo jeg er det selv, men jeg klarer som oftest å skille "min erfaring" versus det som er mest vanlig.. Om du skjønner :fnise:

Ja, jeg forstår hvilke tilfeller du mener :) Noen ganger er det jo litt irriterende at folk absolutt må skrive det når det i de fleste tilfeller ikke er slik.

AnonymBruker
Skrevet

Ja det går jo tydeligvis ikke an å diskutere de som går på NAV, for folk som går på NAV har en eller annen sykdom, ingen som snylter.

Anonymous poster hash: acc42...352
  • Liker 1
Skrevet

Ja det går jo tydeligvis ikke an å diskutere de som går på NAV, for folk som går på NAV har en eller annen sykdom, ingen som snylter.

Anonymous poster hash: acc42...352

Og hvis en person oppfører seg som en dritt/noe annet som ikke er ok så har de selvfølgelig depresjon, angst eller en annen psykisk sykdom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...