Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg blir 17 i år og går første året på VGS. Ender i år opp med et snitt på litt over 5. Har tenkt på jusstudier etter videregående, men enda ikke bestemt meg.

Jeg har, dette året, fire dager og syv timer fravær. Er dette i meste laget? Alt er gyldig, halvparten grunnet sykdom og resten fordi jeg har forsovet meg. Vet at dette er tullete unnskyldning, og skal lage meg bedre rutiner til de to siste årene.

Hvis vi sier at jeg ender opp med noe sånt som 15 dager fravær på VGS, alt gyldig, vil dette kunne påvirke skolegangen og/eller arbeidslivet mitt senere i livet? Har mareritt om at jeg ikke skal komme inn på det jeg vil, evt. ikke få jobber jeg ellers ville fått med mindre fravær senere :S

Hva er deres erfaringer? Takk!

Silje

P.S. Postet mest sannsynlig dette i feil del av forumet, moderatorer må gjerne flytte det dit dette hører hjemme.

Skrevet

Fraværet på vgs har egentlig lite å si så lenge du får gode karakterer. Med mindre du skal rett ut i jobb etter VGS da.

• Liker 1
Skrevet

Fraværet på vgs har egentlig lite å si så lenge du får gode karakterer. Med mindre du skal rett ut i jobb etter VGS da.

Vil helt sikkert ta høyere utdanning før jeg får meg (skikkelig) jobb, altså i bedrift og ikke bare på Mix-kiosken. Arbeidsgivere bryr seg altså lite om man har litt over gjennomsnittlig fravær på VGS hvis man kan smelle en mastergrad i bordet?

Skrevet

Vil helt sikkert ta høyere utdanning før jeg får meg (skikkelig) jobb, altså i bedrift og ikke bare på Mix-kiosken. Arbeidsgivere bryr seg altså lite om man har litt over gjennomsnittlig fravær på VGS hvis man kan smelle en mastergrad i bordet?

Så lenge du har høyere utdanning så er det aldri noen som ber om å få se vitnemål fra videregående. Husker jeg også var bekymret for å få mye fravær på videregående, men vitnemålet mitt har aldri blitt etterspurt (utenom for å komme inn på høgskolen, men da ser de jo ikke på fravær).

Skrevet

Min erfaring er at så lenge du fortsetter på høyere studier, er det ingen som noensinne har bedt om å få se vitnemålet mitt fra videregående, langt mindre sett på fraværsstatistikken. Du kan dumpe borti potensielle arbeidsgivere som innhenter det som standard-prosedyre (da ser de ikke på det) og særinger som sjekker matte- eller gymkarakteren fordi de mener det sier noe om personen, men med bestått og en grad over, er det graden over man er opptatt av. Ingen ting å bekymre seg for så lenge du kommer inn på videre studier. En ekstrajobb/sommerjobb-søknad i nærmeste framtid der de ber om vitnemål, vil kanskje se på fravær fordi de er oppriktig interessert i det, men 15 dager i løpet av tre år er ikke mye.

Skrevet

Så lenge du har høyere utdanning så er det aldri noen som ber om å få se vitnemål fra videregående. Husker jeg også var bekymret for å få mye fravær på videregående, men vitnemålet mitt har aldri blitt etterspurt (utenom for å komme inn på høgskolen, men da ser de jo ikke på fravær).

Kan jeg få spørre om hva du studerte etter videregående?

Hvordan var det å få jobb etter endte studier?

Og hvis du vil; hvor mye fravær hadde du?

Skrevet

Min erfaring er at så lenge du fortsetter på høyere studier, er det ingen som noensinne har bedt om å få se vitnemålet mitt fra videregående, langt mindre sett på fraværsstatistikken. Du kan dumpe borti potensielle arbeidsgivere som innhenter det som standard-prosedyre (da ser de ikke på det) og særinger som sjekker matte- eller gymkarakteren fordi de mener det sier noe om personen, men med bestått og en grad over, er det graden over man er opptatt av. Ingen ting å bekymre seg for så lenge du kommer inn på videre studier. En ekstrajobb/sommerjobb-søknad i nærmeste framtid der de ber om vitnemål, vil kanskje se på fravær fordi de er oppriktig interessert i det, men 15 dager i løpet av tre år er ikke mye.

Takk for grundig og beroligende svar!

Da har jeg forstått det slik at hvis jeg opprettholder et godt snitt og ikke får mye mer fravær enn hva jeg ligger an til, bør dette gå bra :-)

AnonymBruker
Skrevet

Bare å slappe helt av. Det er vanlig å si til elever på VGS at fraværet på vitnemålet er veldig viktig, og at arbeidsgivere i fremtiden nesten kommer til å se like mye på fraværet ditt på VGS som på karakterene dine. Det er bare sprøyt. Velment sprøyt, man ønsker jo at elevene skal møte opp mest mulig, men like fullt sprøyt.

Selvsagt skal du ikke ha mer fravær enn nødvendig for moro skyld, men det er kun arbeidsgivere nå som du er tenåring som kan tenkes å faktisk bry seg om det. Min erfaring (seks år siden) er strengt tatt at heller ikke de bryr seg all verden, jeg hadde et tosifret antall dager og timer i alle skoleår og fikk likevel tilbud tre av tre steder jeg søkte om deltidsjobb, men du kan risikere at de bryr seg. I så fall er ikke det noe problem for deg, for dine 15 dager er ikke mye.

Når du er ferdigutdannet er det som andre her sier ingen som bryr seg. Nå husker jeg ikke om fraværet er summert på vitnemålet eller ført opp for hvert enkelt skoleår, men det vil uansett være mange år siden disse fraværsdagene. Dette kan du virkelig ta fullstendig med ro. Skulle du likevel bekymre deg litt får du tenke på at fraværet ditt uansett ikke er høyt, selv om det altså godt kunne vært høyt uten at det ville hatt betydning. Jeg har det mangedobbelte, og det har ikke bekymret meg et sekund. Det var kjipt å være syk, men jobbmessig har det ingen betydning i ettertid.

Anonymous poster hash: 22f53...173
AnonymBruker
Skrevet

(Meg igjen)

Jeg ser forresten at du snakker om jusstudier. Det passer bra, for da kan jeg nok berolige deg ytterligere. Det jeg skrev over her er skrevet etter mine år som jusstudent ved UiO. Så jeg har det mangedobbelte fraværet av det du regner med å ville ha, har gått samme veien som du vurderer og har aldri hatt noe som helst trøbbel med fravær. Du ligger langt, langt, langt foran mitt skjema fraværsmessig, og mitt fravær har ikke gitt meg et eneste problem. Enkelt og greit :)

Anonymous poster hash: 22f53...173
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 15-25 dager fravær hvert år på VGS, altså totalt ca 60 fraværsdager gjennom videregående. Det var utrolig mye, men jeg var mye syk og mistrivdes på skolen.

Uansett; jeg har aldri slitt med å få deltidsjobb under studietiden eller etterpå. Ingen er interessert i å se vitnemålet fra VGS når en person med mastergrad stiller på jobbintervju.

Anonymous poster hash: 3e220...b77
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen som spør deg om vitnemålet ditt fra VGS så lenge du har høyere utdanning. Fraværet har null betydning.

Anonymous poster hash: 59903...e6e
Skrevet

4 dager og 7 timer vil jeg ikke si er mye fravær. Jeg hadde over 20 dager og 60 timer fravær det siste året, og har likevel fått meg deltidsjobb.

Skrevet

Ja, når du er ferdig med f.eks bachelor eller mastergrad har fraværet fra VGS NULL betydning. Jeg hadde MYE fravær på vgs, men klarte å opprettholde gode karakterer og da har fraværet ingen betydning. Hadde ingen problem med å få deltidsjobb heller, ingen som etterspurte bevis på hvor mye fravær jeg hadde fra skole. Fravær fra deltidsjobb f.eks kan derimot ha betydning for videre jobbsøking.

AnonymBruker
Skrevet

Har 18 dager og 20 timer. Over fem i snitt, og ingen av lærerne bekymrer seg noe over det høye fraværet mitt. "Alle" i klassen min tuller med at jeg er favoritten til lærerne. Så lenge man leverer inn leksa og innleveringer, er det null stress.

Har forøvrig migrene, så får trekt 10 dager!

Anonymous poster hash: 65de1...34f
Skrevet (endret)

Kan jeg få spørre om hva du studerte etter videregående?

Hvordan var det å få jobb etter endte studier?

Og hvis du vil; hvor mye fravær hadde du?

Har studert sosiologi (som var en bommert ;)), og økonomi. Å få jobb var ikke noe problem. Husker ærlig talt ikke hvor mye fravær jeg hadde (11 år siden jeg gikk ut, og har ikke tenkt på det siden), men det var nok litt (tipper rundt 12-18 dager på tre år), for jeg var husker jeg også var redd for at det skulle påvirke meg, at jeg ikke skulle få jobb osv., men det var først og fremst fordi lærerne fortalte oss hvor ille det var med mye fravær, så viser det seg at det ikke betydde noe som helst. Endret av Britt Banditt
Annonse
Skrevet

Tusen takk for utrolig mange og gode svar! Kunne ikke drømt om bedre respons. Kvinneguiden er plassen!

Ei beroliga jente takker og ønsker alle en god helg! :-)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 13 dager og 74 timer fravær første året på VGS, 11 dager og 72 timer andre året, men skjerpet meg tredje året og hadde da bare 1 dag og 7 timer fravær. Det gikk ikke utover noe for min del iallefall :) ikke det at jeg anbefaler det fordet da ;)

Anonymous poster hash: 74c9d...d0b

Skrevet

Når jeg ikke har noe annet å gå etter enn vitnemål fra videregående ser jeg på fraværet som en del av helhetsbildet. Når vi skal ta inn en lærling vil vi ikke ha en med mye fravær. Men jeg ville ikke stusset over 4 dager og 7 timer fravær i løpet av et år.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg blir 17 i år og går første året på VGS. Ender i år opp med et snitt på litt over 5. Har tenkt på jusstudier etter videregående, men enda ikke bestemt meg.

Jeg har, dette året, fire dager og syv timer fravær. Er dette i meste laget? Alt er gyldig, halvparten grunnet sykdom og resten fordi jeg har forsovet meg. Vet at dette er tullete unnskyldning, og skal lage meg bedre rutiner til de to siste årene.

Hvis vi sier at jeg ender opp med noe sånt som 15 dager fravær på VGS, alt gyldig, vil dette kunne påvirke skolegangen og/eller arbeidslivet mitt senere i livet? Har mareritt om at jeg ikke skal komme inn på det jeg vil, evt. ikke få jobber jeg ellers ville fått med mindre fravær senere :S

Hva er deres erfaringer? Takk!

Silje

P.S. Postet mest sannsynlig dette i feil del av forumet, moderatorer må gjerne flytte det dit dette hører hjemme.

Neida, dette er ingenting å bekymre seg over. Jeg er lærer i vgs og de fleste elevene har mer fravær enn deg.

Om det meste er dokumentert, så er det greit.

En annen side med fravær, selv om det har en god og gyldig årsak, er at man går glipp av undervisning og læring.

Men 4 dager er ikke mer enn at man rekker å ta det inn.

Lykke til med ny år på videregående.

Anonymous poster hash: be8f8...baf

AnonymBruker
Skrevet

Fravær på vgs har nok mest å si på de som skal ut i lære. Ikke for de som skal ta høyere utdanning.

Anonymous poster hash: 96531...98b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...