AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #1 Skrevet 29. mai 2015 Jeg er ganske ny på dette med å telle ckal. I dag skal jeg ha hjemmelaget gryterett. Hvordan telle da? Har kommet så langt som at jeg må finne ut hvor mange ckal hele gryten inneholder, men om jeg feks tar 200gram..hvordan finner jeg ut hvor mange ckal det er? Verdens dummeste spm..jeg vet.Anonymous poster hash: 140d1...cd4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #2 Skrevet 29. mai 2015 Kcal, ikke ckal Det står for kilocalorier. Du veier opp alle ingrediensene mens du lager gryten, og legger sammen. Om en ting har x kcal pr 100 gram finner du ut hvor mye ett gram inneholder av kcal ved å ta x/100. Om du så skal spise/ha oppi y gram blir det da y*x/100 kcal. Du regner ut dette for hver ingrediens, og legger sammen, så finner du hva gryten inneholder totalt. Om du vil være skikkelig nøye på det må du veie hvor mye av den ferdig kokte gryten du har, siden det vil fordampe en del væske når den koker. Antall kcal totalt endrer seg jo ikke ved koking, men antall kcal/100g vil være annerledes pga fordampingen. Da tar du 200g ferdig kokt gryterett * totalvekt ferdig kokt gryterett/100. Eller du kan gjøre det enkelt for deg selv og bare dele gryteretten i x porsjoner, og dele totalt kcalinnhold på x. Så slipper du styre med å veie ferdig kokt vare.. Anonymous poster hash: 12e46...f73
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #3 Skrevet 29. mai 2015 Du må rett og slett regne ut kaloriinnholdet i hver enkelt vare, ja, for så å legge sammen til slutt. Si at du skal ha løk og kjøttdeig og lettmelk i. Da må du veie hvor mye løk du bruker, hvor mye kjøttdeig du bruker og hvor mye lettmelk du bruker, og regne ut totalt kaloriinnhold i hver vare. Løk har f.eks. 32 kcal per 100 gram. Si at du bruker 80 gram løk, da blir regnestykket slik: 32/100 = 0,32 (dette er hvor mange kalorier det er per gram løk). 0,32*80 = 25,6 kcal (altså er det totalt 25,6 kalorier i løken du bruker). Dette må du gjøre for hver vare. Til slutt legger du sammen alle summene, så vet du hvor mange kalorier du har i hele gryten. Fordi du har veiet alle ingrediensene, vet du også hvor mange gram gryterett du har totalt, og kan derfor regne ut kaloriinnhold per 100 g (hvis du f.eks. har brukt ingredienser som til sammen veier 450 g, og du har funnet ut at gryten inneholder totalt 1254 kalorier (obs! Dette er HELT tilfeldige tall, jeg aner ikke hvor mange kalorier en gryterett inneholder), så blir regnestykket 1254/450 = 2,786 (kcal per gram gryterett) og 2,786*100 = 278,6 (kalorier i per hundre gram). Anonymous poster hash: 82888...68f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå