Chili Skrevet 28. mai 2015 #1 Skrevet 28. mai 2015 Jeg er heldig og kan velge meg en bunad: Tromsbunad Nordlandsbunad (liker best blå) Østfoldbunad Løkenbunad (liker best sort) De 3 sistnevnte er nok mest aktuelle. Spør ikke om tilhørighet, da jeg har tilhørighet til alle sammen. Spør hvem dere synes er flottest? kvalitet på stoff og arbeid? og samtidig vurdere sølvet og capen el. jakken som hører til. Lurer også på om sistnevnte er en bunad eller drakt? Innspill?
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #2 Skrevet 28. mai 2015 Østfoldbunad. Liker den grønne fargen og at den er så ren og enkel. Anonymous poster hash: 8c3ad...69a
julie90 Skrevet 28. mai 2015 #3 Skrevet 28. mai 2015 Jeg synes Løkendrakten er veldig fin Og nordlandsbunad selvsagt.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #4 Skrevet 28. mai 2015 Løken! :D Anonymous poster hash: 92560...357
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #5 Skrevet 28. mai 2015 Løken, men fyy så mange som har den. Samme gjelder nordlands. Anonymous poster hash: 4fa1e...07a
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #6 Skrevet 28. mai 2015 Løken var finest! Syns nordlandsbunaden er blitt veldig "motebunad".. Den er også veldig fin, men ja vet ikke helt Anonymous poster hash: 07e5a...0ed
Gjest Tigress Skrevet 28. mai 2015 #7 Skrevet 28. mai 2015 Eg ville kosta på med Nordlandsbunaden, synest den er veldig fin.
Sølvrosen Skrevet 28. mai 2015 #8 Skrevet 28. mai 2015 Det første du bør spørre deg selv er hvilke du føler minst tilhørighet til. Slik kan du kanskje klare å eliminere en eller to fra valget. Så kan du tenke på hvilken du vil føle deg best i. Bunad er et dyrt plagg, så du bør tenke nøye gjennom valget så du ikke ender opp med å tenke at du ville sett bedre ut i en av de andre. Du kan prøve å lese deg opp på historien til bunadene du vurderer. Lær hva som er bakgrunnen til de ulike delene, hvordan de har bitt til, hvordan de brukes og hva de betyr. Kanskje du finner ut noe som gjør at du føler litt ekstra for en av dem, og hvis det ikke hjelper vil du i det minste ha kjennskap til bunaden du velger. Alle bunadene du vurderer har cape, så der er det ingen forskjell. Løkenbunaden (ja, det er en bunad) har til og med jakke hvis du heller vil ha det. Til slutt blir du kanskje nødt til å bare velge en. Kvaliteten på stoff og arbeid avhenger av hvem som lager bunaden. Det beste er å prøve å få kontakt med noen lokale syersker, gjerne noen som er involvert med de som rekonstruerte bunaden. Disse er gjerne dyktige i både søm og den bestemte bunaden. Det du absolutt ikke bør gjøre om du vil være sikker på god kvalitet og rett utførelse er å kjøpe bunaden fra noen som lager den i Kina. Det er billigere, men ikke verdt det. Ps: når du skal vurdere hvilken som er finest bør du prøve å finne bilder av folk som har på seg sin egen bunad, for på de første bildene er passformen helt horribel. Da vil du få et mye bedre inntrykk av hvordan bunaden faktisk ser ut.
Gjest morhjertegod Skrevet 28. mai 2015 #9 Skrevet 28. mai 2015 Jeg ville tenkt på hvor du bor og hvor du vil bruke den mest. Jeg har sort Løken, men det har alle andre her jeg bor også, så føler meg ikke veldig spes på 17 mai hehe. Men veldig stolt når jeg har den utenfor østfold, den er enkel og ganske så flatterende for å være en bunad.
Chili Skrevet 28. mai 2015 Forfatter #10 Skrevet 28. mai 2015 Hvis jeg ikke hadde gått etter tilhørighet, hadde jeg valgt andre bunader. Eliminierer nok Nordland da jeg ikke liker sjalet, forkle og capen. Heller mot sort eller blå løken. Flott jakke! Men liker virkelig ikke at sølvet er forgylt. Jeg vet at denne bunaden ligger under gruppe 5 i bunader og var tidligere en drakt. Østfold synes jeg er stilren og delikat. Usikker pga ikke noe broderi på selve bunaden. Greit å prøve de å se hvem som kler meg best. Tanta mi som er syerske monterer alt, og bruker en lokal syerske til broderiene.
Chili Skrevet 28. mai 2015 Forfatter #11 Skrevet 28. mai 2015 Jeg ville tenkt på hvor du bor og hvor du vil bruke den mest. Jeg har sort Løken, men det har alle andre her jeg bor også, så føler meg ikke veldig spes på 17 mai hehe. Men veldig stolt når jeg har den utenfor østfold, den er enkel og ganske så flatterende for å være en bunad. Flatterende liker vi ville du valgt sort igjen? Synes den blå også er fin!
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #12 Skrevet 28. mai 2015 Nummer 3 😊 Er virkelig ikke fan av Nordlandsbunaden Anonymous poster hash: dc6d3...50d
Gjest morhjertegod Skrevet 28. mai 2015 #13 Skrevet 28. mai 2015 Flatterende liker vi ville du valgt sort igjen? Synes den blå også er fin!jeg syns den blå er penest på lyse jenter, men jeg er mørk så da syns den sorte er finest.
Skogkatten Skrevet 29. mai 2015 #15 Skrevet 29. mai 2015 Av disse synes jeg tromsbunaden er den fineste, tett fulgt av østfoldbunaden, jeg synes begge disse er undervurderte.. Både nordlandsbunaden og løkenbunaden er jeg lei av, førstnevnte fordi det alltid er så mye mas om den hvert år rundt 17. mai, og sistnevnte fordi "alle" her jeg bor har den. Siden du tydeligvis har tilknytning til Østfold, vet du at Østfold har fått en helt ny rekonstruert bunad, basert på funn fra 1700-tallet? Den er kanskje litt for spesielt interesserte, og om du gjerne vil ha en brodert bunad er den ikke noe for deg, men skulle du være interessert kan du kontakte husfliden i Moss for informasjon.
Chili Skrevet 29. mai 2015 Forfatter #16 Skrevet 29. mai 2015 Minuset med Troms er at vesten er brokade, så man kan ikke sy inn eller ut hvis man skal trenge. Som med ullvestene. Jeg har litt følelser til bunaden i disse dager da faren min døde nå i mars og han er derfra. Men jeg må selvsagt like og kle bunaden. Jeg skal prøve Østfold og Sort Løken når jeg skal dit i juli. Jeg kommer nok til å feire alle mine fremtidige 17 mai i Oslo så her er ikke problemet med at man ser alle med Løken og Østfold på 17 mai. Flytter vi tilbake til Østfold for det så være! Østfold har ikke så mange bunader som feks Oppland har og da blir det sånn at mange har. Jeg liker ikke de nyeste bunadene verken jakken eller fargene, desverre.
Chili Skrevet 29. mai 2015 Forfatter #17 Skrevet 29. mai 2015 Liker søljen til Østfold godt, og at den ikke sølv mansjettknapper på skjorta. I tillegg ser jeg for meg at den anvendelig også på julaften, med sin enkelhet og grønne vest med skog! Kjøpe bunad i voksen alder er det greit og få brukt den mer enn 17. mai :-)
Skogkatten Skrevet 29. mai 2015 #18 Skrevet 29. mai 2015 Minuset med Troms er at vesten er brokade, så man kan ikke sy inn eller ut hvis man skal trenge. Som med ullvestene. Jeg har litt følelser til bunaden i disse dager da faren min døde nå i mars og han er derfra. Men jeg må selvsagt like og kle bunaden. Jeg skal prøve Østfold og Sort Løken når jeg skal dit i juli. Jeg kommer nok til å feire alle mine fremtidige 17 mai i Oslo så her er ikke problemet med at man ser alle med Løken og Østfold på 17 mai. Flytter vi tilbake til Østfold for det så være! Østfold har ikke så mange bunader som feks Oppland har og da blir det sånn at mange har. Jeg liker ikke de nyeste bunadene verken jakken eller fargene, desverre. Jeg har en bunad med brokadeliv, og den har vært sydd både ut og inn uten problemer. Nå har jo ikke jeg tromsbunaden da, så jeg vet ikke om den kanskje er sydd av en type brokade som "oppfører" seg annerledes.
HvittHus Skrevet 29. mai 2015 #19 Skrevet 29. mai 2015 Helt klart østfoldbunad med grønt liv. Den er litt spesiell med tanke på at sjalet har en sørgeside, noe som gjør den enda flottere.
Sølvrosen Skrevet 29. mai 2015 #20 Skrevet 29. mai 2015 Minuset med Troms er at vesten er brokade, så man kan ikke sy inn eller ut hvis man skal trenge. Som med ullvestene. Jeg har litt følelser til bunaden i disse dager da faren min døde nå i mars og han er derfra. Men jeg må selvsagt like og kle bunaden. Jeg skal prøve Østfold og Sort Løken når jeg skal dit i juli. Jeg kommer nok til å feire alle mine fremtidige 17 mai i Oslo så her er ikke problemet med at man ser alle med Løken og Østfold på 17 mai. Flytter vi tilbake til Østfold for det så være! Østfold har ikke så mange bunader som feks Oppland har og da blir det sånn at mange har. Jeg liker ikke de nyeste bunadene verken jakken eller fargene, desverre. Hvorfor kan ikke brokadevester sys inn og ut? Jeg er oppriktig nysgjerrig, for det visste jeg ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå