Gå til innhold

Gifte oss i hemmelighet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg og samboeren min tenker å gifte oss, i all hemmelighet. Gjerne i utlandet, da vi kan ta en ferie/bryllupsreise i samme slengen..
Er det noen som har erfaringer, og hvordan man går frem? Må man ha forlovere på papiret her hjemme, eller kan noen tilfeldige på tinghuset skrive under? Jeg vet de i ambassaden kan være vitne under selve vielsen, men man må jo ha med papir fra Norge uansett? Har noen tips om hvor det er fint, enkelt og gjerne billig å ha en vielse? Takker for tips :biggrin:

Merker jeg er nervøs for reaksjonen til de hjemme i etterkant av bryllupet, da jeg vet noen blir skuffet. Men likevel vet jeg at om vi forteller det før selve vielsen, kommer noen til å tvinge på en slags fest..
Grunner for at vi vil gjøre det hemmelig:
Samboeren min drikker ikke, og liker ikke fulle folk. Ingen av oss vil bruke så mye penger på en fest, vi vil heller ta oss en ferie ilag. Vi liker ingen av oss å være midtpunktet, noe man automatisk blir i et bryllup. Og vi har mange i nærfamilie(kjæreste med bror o.l) vi ikke vil ha på en slik fest uansett, så det kommer til å bli konflikter på det punktet.

Anonymous poster hash: ba0c3...0fb
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pass deg litt for å skrive sånn her. Vustnok så er folk so gifter seg i hemmelighet og så sier det i etter tid feks på Facebook fortjener ikke å bli gratulert.. for min del høres planen din himmelsk ut. Du kan gifte deg på tinghus med bare vitner. Men du kommer til å få mye dritt her.

Anonymous poster hash: fcdc3...a7e

• Liker 3
Skrevet

Kan dere ikke bare invitere de dere faktisk ønsker å ha med?

Ikke kall det bryllup, men inviter dem på en fin middag.

Først går dere over på tinghuset og har selve seremonien. Eller enda bedre om dere kjenner en prest, kan den sermonielle delen foregå hvor som helst.

Ta kontakt med tinghuset, de hjelper med den formelle siden. Forlovernes eneste formelle oppgave er å bekrefte at dere signerer av egen fri vilje.

Det kan fortsatt gjøres på deres premisser. Det er dumt at noen dere ikke vil ha i bryllupet skal ødelegge.

Skrevet

Vet ikke om det er likt alle steder, men vi giftet oss i København og måtte da ha en prøvingsattest fra der norske folkeregisteret.

Da må dere fylle ut (begge to) erklæring fra ektefeller samt at begge må ha en som fyller ut en forlovererklæring. De som signerer på denne behøver ikke være til stede ved vielsen.

Anbefaler rådhuset i København, koster ingenting om man er norsk. Staselig lokale og en av mine favorittbyer å besøke med mannen.

Skrevet

Forlovererklæring må signeres av noen som kjenner dere....

Skrevet

Giftet meg med eksen i hemmelighet. Det var veldig fint! Vi dro til Lisboa og giftet oss på ambassaden. Prøvingsattest med underskrift fra forlovere må dere ha, og det må være noen som kjenner dere. Vi valgte et vennepar som vi visste ville holde tett. Ambassaden hadde vitner til seremonien, og vi giftet oss ute i ambassadehagen. Husker ikke om det kostet noe, men i så tilfelle var det ikke dyrt. Husk å bestille dato i god tid dersom du skal bruke ambassade!

Noen ble nok litt skuffet over manglende fest, men de fleste syntes det var koselig. Vi holdt en liten fest hjemme i leiligheten vår for den nærmeste familien etterpå.

Skrevet

Dere må ha underskrift fra forlovere her hjemme ja. Forstår godt at dere reiser bort å gifter dere :) Jeg valgte å ha det store bryllupet alle andre ville ha, og angrer ennå 18 år etterpå!

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar! :-) godt at det er fleire som gjør det på samme måte. Vi føler begge at et bryllup ikke er helt oss, da er denne måten en super redning :-)

Anonymous poster hash: ba0c3...0fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herlig! :-)

Vi skal gifte oss snart, på tinghuset.

Familiene har fått vite om det, og jeg er glad for at ALLE var positivt innstillt på dagen vår! (Trodde ikke det kom til å skje).

Anonymous poster hash: f2a49...5f7

AnonymBruker
Skrevet

Vi giftet oss på tinghuset med kun barna og forloverne tilstede . Ingen andre visste noe før vi fortalte familien nyheten etter seremonien. Feiret sammen med forlovere med en bedre middag etterpå .

Angrer ikke et øyeblikk på det

Anonymous poster hash: 9d567...d7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...