Gjest Kajsa-krabat Skrevet 31. august 2004 #1 Skrevet 31. august 2004 (endret) ... Endret 22. juni 2009 av Kajsa-krabat
Polly Ester Skrevet 31. august 2004 #2 Skrevet 31. august 2004 Jeg syns det er dårlig gjort av venninna di å hovere til deg, ihvertfall (hvis hun ikke bare gjør det av tankeløshet og ikke vet at det sliter på deg, selvfølgelig) Men, dårlig samvittighet er vi mødre født med, noen mer enn andre. Hvis du ser mitt innlegg om dårlig samvittighet overfor tenåringen min, så ser du at dårlig samvittighet følger en hele livet... Ikke noen trøst nei, men du gjør så godt du kan. Jenta di er fornøyd. Hun lider ingen nød. Og når dere endelig er sammen, så gjør dere helt sikkert tiden maks fin for dere to - og alle tre når pappa er med. Tror du skal fokusere på det, jeg... At dere har kvalitetstid, selv om det blir lite kvantitetstid... Og kos deg med jenta når du kan. Noen har råd til å være hjemme med barn, andre har ikke det, men du har helt sikkert like mye kjærlighet å vise barnet ditt...
Lindis Skrevet 31. august 2004 #3 Skrevet 31. august 2004 Sånn er det i dagens samfunn dessverre. Det er ikke mange som har råd til at en går hjemme med barna. Hun har uansett godt av å være i barnehagen, bli kjent med andre barn, og lære å forholde seg til andre voksne. Den tiden dere får sammen blir desto mer verdifull. Kos dere og nyt tiden sammen. En annen ting er om hvorvidt det hadde vært bedre for jenten din at du hadde mistrivdes med å gå hjemme hele dagen. Mødre må faktisk få lov å tenke litt på seg selv også. Hvis ikke mamma har det bra, har ikke barna det heller
lille mor Skrevet 31. august 2004 #4 Skrevet 31. august 2004 Jeg tror faktisk det er ytterst få som velger å gå hjemme i så mange år. Selv har jeg hatt to tette sv.skap og rakk bare å jobbe i to mnd. mellom og jeg gleder meg til å begynne å jobbe igjen etter nesten tre år hjemme. Men alt med måte, jeg med tre barn hadde aldrig kunne klart 100% stilling. Jeg må føle at jeg mestrer det helt og ikke halvt, både det å være mor og arbeidstaker. Sambo jobber 80%, han gikk ned 20% når vi fikk barn og jeg tenkte å legge meg på ca 60-70%.
Gjest Pet Skrevet 31. august 2004 #5 Skrevet 31. august 2004 Husk at datteren din ikke tenker tanker som "Å, jeg skulle ønske at mamma ikke behøvde å gå på jobb så jeg slapp å gå i barnehagen! Da kunne vi kose oss hjemme og bake boller og tegne!". Livet i barnehagen er hverdagen hennes og det er det hun er vant til. Så lenge hun trives der og virker fornøyd har du ingen grunn til å ha dårlig samvittighet
Gjest Anonymous Skrevet 31. august 2004 #6 Skrevet 31. august 2004 Pysj, synes du er flink som står på slik du gjør. tror hennes barn går mere glipp av ting enn ditt barn. Du får innpulser av andre, du har ikke bare lekeplassinfo og komme med. Ære være de som er hemme, men tror de mødre som er både mor og på jobb har det bedre med seg selv. da har barnet det bedre også. Stå på.
Elle Melle Skrevet 31. august 2004 #7 Skrevet 31. august 2004 Folk som skriver tekstmeldinger til venner om at de graver i sanden, kjeder seg kanskje aldri så lite? Vær glad du har andre impulser også, det blir du kanskje en bedre mamma av også?
Gjest Kajsa-krabat Skrevet 1. september 2004 #8 Skrevet 1. september 2004 Folk som skriver tekstmeldinger til venner om at de graver i sanden' date=' [i']kjeder seg kanskje aldri så lite? quote] Ja slik hadde jeg ikke tenkt på situasjonen før Tror nok ikke hun skriver det for å såre meg men heller at hun kjeder seg! Takk for svar dere... godt å få litt andre syn på saken etter at jeg har gravd meg ned i min egen suppe av dårlig samvittighet!! Det skal og sies at hun hadde tenkt å ha eldstemann i barnehagen for å gi han andre stimuli enn seg selv...men så hadde de ikke råd...Og det er jo et valg man må ta.
Grublerinnen Skrevet 14. september 2004 #9 Skrevet 14. september 2004 Jeg går hjemme uten jobb mens barna er i barnehagen HVER dag. De krangler og kjeder seg når de går her i bena på meg. Kanskje din datter hadde gjort det også? Tror barna har veldig godt av å komme ut blandt andre - uten mor i nærheten, leke og kose seg med mange andre barn og ikke minst forholde seg til andre voksne. Håper den dårlige samvittigheten din krymper og blir tilnærmet borte. Din datter har det helt sikkert kjempe fint og du har slik jeg forstod det godt av å ha en jobb. HVa er vel bedre enn at alle har det bra? Nå skal jeg handle litt og hente mine barn i barnehagen.
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #10 Skrevet 15. september 2004 Er man perfekt mor om man er hjemme og graver i sanden med ungene til de begynner på skolen? :o Forresten må jeg legge til at når jeg er på lekeplasser med ungene hender det jeg sender smser pga at jeg kjeder meg. Og så sier jeg hva vi driver med, men det er jo ikke hovering akkurat... (altså i helger og ettermiddager - jeg er på jobb om dagen)
Ronja_80 Skrevet 15. september 2004 #11 Skrevet 15. september 2004 Du høres ut som en kjempe flott mor :-) Forstår veldig godt samvittigheten din, den kommer gnagende her og til tider. Og siden jeg alltid har vært alene om datteren min, måtte hun begynne tidlig i bhg så jeg skulle få fullføre studiene mine. Nå jobber jeg deltid og går på forelesninger likevel, så hele uken er fullt opp av det, og hun må gå fulltid i bhg. Men jeg har fant en kjempe god løsning for å få bort litt av samvittigheten. Den siste onsdagen hver mnd tar jeg helt fri fra alt av forelesninger og lesing. Og tar henne fri fra bhg. Så reiser vi ut om formiddagen og blir borte til leggetid. Og da dreier det seg bare om henne. Gjør litt ekstra stas for henne. Vi gjør alt fra å handle klær, leker, frisør, kino, svømmehall, langturer, skogsturer,baker, dolly dimples, mcdonalds osv. Jeg kommer med forslag og hun bestemmer. Hun syns det er herlig å få min fulle å hele oppmerksomhet en hel dag, og selv om jeg må "stjele" tid, så syns jeg det er herlig å gi henne denne dagen hver mnd. Kansje en mulighet for dere også? Og for å kompensere for alle de andre dagene, så tar vi det igjen i helgene, med å fylle dem med kvalitetstid der vi er sammen og koser oss.
Sheba Skrevet 15. september 2004 #12 Skrevet 15. september 2004 En liten historie: Forrige fredag hadde jeg fri fra jobben. Det var fint vær, og sånn ut på dagen (13-tiden tenker jeg) var jeg ute på terrassen og puslet litt. Vi bor i et flott sameie med rekkehusleiligheter og kjempefin uteplass, noe som er poppis blant barna som bor her. På dagtid er det rimelig stille og fredelig der ute. På fredag var det en mamma som er hjemmeværende ute i bakhagen sammen med sin lille sønn som vel kan være en 3-4 år. Guttungen satt i en sandkasse, mens mamma sto og så på. Følgende lille samtale fant sted: Gutten: "Mamma, kommer ikke de andre barna hjem snart?. Det er så kjedelig å leke alene med deg" Mamma: "Det er nok en stund til, men jeg tror barnehagen stenger litt tidligere på fredager, så kanskje kommer de om et par timer..." Gutten så skikkelig deprimert ut over dette svaret, og jeg kan ikke fri meg fra tanken på at han (ihvertfall der og da ) nok skulle ha gitt ganske mye for å være sammen med vennene sine i barnehagen i stedenfor å grave i sanden med sin mor. Så han igjen noen timer senere, lykkelig som bare det med fullt opp av lekekamerater og moro i bakhagen. Kanskje barnehage er helt ok? Og ihvertfall ikke noe å få dårlig samvittighet for at man sender ungene sine til...
Gjest Far til 2 Skrevet 15. september 2004 #13 Skrevet 15. september 2004 Det ser ut til at alle sammen gir deg full støtte. Det gjør også jeg. Barnehagen er faktisk en veldig fin plass å være, leke og lære nye ting. I mange tilfeller er det bedre å være i barnehage enn å være hjemme hos mamma. For tiltross for at vi foreldre forsøker å yte vårt ytterste i enhver situasjon skal vi ikke se bortifra at vi ikke altid er like kreative, altid er like godt humør, altid er like flinke til å gi barn den pedagosisk riktige læringen. Og barn har godt av å lære samspill med andre barn. Når vi så kommer hjem føler vi (ihvertfall jeg) dårlig samvitighet, noe jeg tror medfører at vi kan gi barna enda mer kjærlighet, omtanke og oppmerksomhet. Og vi kan forhåpentligvis glede oss over hva barnet forteller og hva det har "lært" i dag. Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Sansynligvis vil barnet ha større balast med seg når det begyner på skolen enn om du hadde vært hjemme med det. Kos dere isteden den tiden dere har sammen. Det er noe barnet også setter stor pris på. Far til 2
Andrine22 Skrevet 15. september 2004 #14 Skrevet 15. september 2004 Husk på at når datteren din går i barnehage lærer og opplever hun masse som hun gleder seg til å fortelle mamma og pappa når hun kommer hjem. Hun lærer også riktig/galt, hun sosialiseres; lærer seg å forholde seg til andre mennesker, både barn og voksne, og hun har alltid noen å leke med. De som jobber i barnehagen er ingenting i forhold til dere som er foreldre, de er der der og da, men det er DERE som er viktigst. Om du hadde vært hjemme med datteren din hver dag, hadde hun kanskje ikke hatt så mange barn å leke med? Eller opplevd så mye som på barnehagen (for eksempel besøk i forskjellige bedrifter, skidag, akedag, tur, grille osv)? Dessuten ser hun hele tiden frem til å komme hjem til mamma og pappa... Det må vel være en god følelse?? Åååh, nå ble jeg babysyk ja.... Hilsen førskolelærerstudent og vikar i barnehage.
Gjest Kajsa-krabat Skrevet 15. september 2004 #15 Skrevet 15. september 2004 Ville bare takke alle dere for flotte svar!! Tusen takk!! Og Andrine 22, faktisk, i dag var hun på kino sammen med barnehagen...jeg hadde ment hun var litt ung for kino, men det hadde gått kjempe bra og hun hadde mye å fortelle da hun kom hjem! De ansatte i barnehagen gjør en flott jobb! Og med den holdningen du har tror jeg du blir en flott førskolelærer!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå