SaltnPepa Skrevet 28. mai 2015 #1 Skrevet 28. mai 2015 Hei Ønsker litt innspill på om/hva vi kan gjøre annerledes når det kommer til legging av vår 14 mnd gamle datter. For noen mnd siden gjennomførte vi litt "søvntrening", dvs at vi la henne i sengen når hun skulle sove og satt ved siden av sengen til hun sovnet. Vi trøstet når hun gråt, strøk henne, holdt henne i hånden osv. Det ble litt protester og gråt i starten, men ikke så mye som fryktet, og bare etter noen få dager la hun seg godt til rette i sengen og sovnet raskt etter at vi la henne ned i den. Våknet hun om natten gjorde vi det samme, trøstet og ga smokk, satt satt der med henne til hun sovnet. Etter 5-6 dager sov hun plutselig hele natten. Det var utrolig deilig! Men etter kun få netter var det igang med flere oppvåkninger og igjen protester ved legging. Etterhvert ble det slitsomt å stå opp flere ganger om natten, for å sitte ved senga i opptil 20 min av gangen så det endte med at hun i løpet av natten kom opp i senga vår. Situasjonen i dag er at hun sover hele natten hvis hun ligger i senga sammen med oss. At hun sover i vår seng er i utgangspunktet uproblematisk da vi alle 3 foreløpig sover godt når det er sånn. Men vi forsøker å holde fast ved at hun skal sovne i sin egen seng (tar henne heller over i senga vår når hun våkner i løpet av natten). Og det er dette som fortsatt er ganske slitsomt. Det kan ta opptil 1 time før hun sovner. Hun reiser seg opp i senga og kaster ut ting (smokk, kosedyr). Hun sutrer, griner og leker om hverandre. Og reiser seg opp et uendelig antall ganger. Har forsøkt å fjerne oss fra situsjonen også, men da blir det mye grining, og vi har ikke lyst til at hun skal være i senga og gråte alene over tid.Leggerutinen er ganske fast og har vært det siden hun var ca 6 mnd. Hun får grøt eller annen kvelds ca kl 18. Så er det kveldsstell på badet. Litt før kl 19 går vi på rommet og leser og synger nattasanger. Så er det klem og suss før hun legges i senga. Kan forøvrig nevne at hun fortsatt sover på samme rom som oss. For tiden har vi ikke noen mulighet for eget rom til henne. I kveld tok det ca 45 min før hun sovnet. Jeg tok henne opp av senga et par ganger når hun gråt som verst, men det endte likevel med at hun sovnet hikstende mens jeg strøk henne over ryggen og hodet. Jeg synes det er vondt at hun innimellom griner sånn ved legging, men jeg ser ikke helt hva annet jeg kan gjøre enn å være der sammen med henne til hun sovner. Hun er for tungt til å gå rundt med i en halvtime før hun sovner og har også forsøkt å få henne til å sovne i vår seng for så å legge henne over i egen seng. Det ender stort sett bare med lek og tull og jeg ser ikke at det er noe godt alternativ heller.
Sushi Skrevet 28. mai 2015 #2 Skrevet 28. mai 2015 Er hun skikkelig trøtt på kvelden da? Sover hun veldig mye på dagtid eller lenge om morgenen? Jeg ville gjort det som funka best. Her fungerer det som regel bra å bare sitte i rommet og være veldig kjedelig (f.eks. lese på ipad eller bare sitte og halvsove litt selv). Vi plukker ikke opp kosedyr som kastes eller noe sånt, vi inviterer ikke til lek. Hvis det funker bedre for dere at hun sovner i dobbelsenga mens dere ligger inntil så ville jeg gjort det sånn en stund.
SaltnPepa Skrevet 30. mai 2015 Forfatter #3 Skrevet 30. mai 2015 Er hun skikkelig trøtt på kvelden da? Sover hun veldig mye på dagtid eller lenge om morgenen? Jeg ville gjort det som funka best. Her fungerer det som regel bra å bare sitte i rommet og være veldig kjedelig (f.eks. lese på ipad eller bare sitte og halvsove litt selv). Vi plukker ikke opp kosedyr som kastes eller noe sånt, vi inviterer ikke til lek. Hvis det funker bedre for dere at hun sovner i dobbelsenga mens dere ligger inntil så ville jeg gjort det sånn en stund. Nei, hun våkner mellom 05 og 06. Sover to økter på dagen. Kanskje tilsammen 3 timer. Virker som om hun fortsatt trenger 2 økter. Sover som regel aldri etter kl 16. Å få henne til å sovne i vår seng er om mulig mer slitsomt enn i hennes egen seng. Det blir stort sett bare fjas og tull ut av det.
Sushi Skrevet 30. mai 2015 #4 Skrevet 30. mai 2015 Nei, hun våkner mellom 05 og 06. Sover to økter på dagen. Kanskje tilsammen 3 timer. Virker som om hun fortsatt trenger 2 økter. Sover som regel aldri etter kl 16. Å få henne til å sovne i vår seng er om mulig mer slitsomt enn i hennes egen seng. Det blir stort sett bare fjas og tull ut av det. Tror jeg ville prøvd å kutte til én dupp på dagtid, og maks soving til 15-15.30.
SaltnPepa Skrevet 30. mai 2015 Forfatter #5 Skrevet 30. mai 2015 Tror jeg ville prøvd å kutte til én dupp på dagtid, og maks soving til 15-15.30. Takk for svar. Vi snakket faktisk om det i dag, om vi skulle forsøke å endre på dagsovingen for å se om det endrer seg. Vi forsøkte det for et par mnd siden uten hell, men da primært i forbindelse med at hun startet dagen så tidlig ( 0430-0500).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå