Gå til innhold

Kaffe

Anbefalte innlegg

Skrevet

... er ikke det bedre i tankene enn i realiteten egentlig?

Videoannonse
Annonse
Gjest GreenSky
Skrevet

Nei. Det smaker pyton, men jeg blir våken av det når jeg er trøtt.

Skrevet

Kaffe lukter himmelsk, men smaker oppvaskvann.

Skrevet

God kaffe er gudenes drikk - dårlig og tynn kaffe er verre enn slapp pils og tynn te i samme glass.

Skrevet
Kaffe lukter himmelsk' date= men smaker oppvaskvann.

Enig der.

Skrevet
God kaffe er gudenes drikk - dårlig og tynn kaffe er verre enn slapp pils og tynn te i samme glass.

:Nikke: Kaffe er kaffe! Kaffe er ikke bare en drikk. Kaffe er stemning, kaffe er nytelse og kaffe er et rituale. Men som Tusenfryd sier; kaffen må være god!

*ønske seg en kaffekopp smiley*

Gjest Anonymous
Skrevet

:Nikke: Kaffe er kaffe! Kaffe er ikke bare en drikk. Kaffe er stemning, kaffe er nytelse og kaffe er et rituale. Men som Tusenfryd sier; kaffen må være god!

Har dere prøvd å starte ritualet med å brenne kaffen selv? Kaffegudene vil belønne dere rikelig...

Skrevet

Tror jeg må sette på kaffen jeg :) !

Har dere prøvd å starte ritualet med å brenne kaffen selv? Kaffegudene vil belønne dere rikelig...

Ja, det har jeg. Deilig kaffe, men med litt spesiell smak. Godt med masse sukker i...

Skrevet

Hvordan brenner man kaffen selv da? Visste ikke at man kunne gjøre det jeg.....

Skrevet

Kaffe er godt.

Enten fordi man er trøtt og kald eller fordi det smaker godt.

Jeg begynner arbeidsdagen med å hente en kopp kaffe og si god morgen til mine kollegaer. Dette til tross for at jobbens kaffe er mindre god.

Jeg liker best sterk kaffe. Gjerne espresso.

Skrevet

Det var jeg som plutselig ble gjest da forslaget om å brenne selv glapp ut her...

Hjemmebrenning krever nøyaktighet og oppmerksomhet, og at man har satt seg godt inn i det på forhånd. Tar man bryet med det, er det heller ingen heksekunst. Det trengs heller ikke noe fancy utstyr.

En grei metode er å bruke stekeovn og langpanne / kakeform med fullstendig gjennomhullet bunn ( 3 - 5 mm hull). Det jeg gjør da, er å legge nøyaktig ett lag med grønne bønner tett i tett utover bunnen i formen, og setter inn midt i 220 grader varm ovn. Etter ca 7 minutter begynner det å "kneppe" i bønnene, og de utvider seg litt. Da skrur jeg opp varmen til 230 grader. Det utvikles en del røyk, så avtrekk må stå på. 2 - 3 minutter senere begynner bønnene å få passe brunfarge, og etter hvert begynner de å kneppe for 2. gang. Da tar jeg dem ut, og avkjøler raskt ved å helle dem over i en sikt som jeg "kaster" dem rundt med i et par minutter. Har på glass, men skrur ikke til lokket, for avgassene etter brenningen vil slippe langsomt ut.

Ikke prøv å brenne kaffe ut fra denne beskrivelsen alene, det er sikkert noe viktig jeg har glemt å skrive! Den som virkelig vil prøve, kan finne beskrivelser f.eks. her: http://www.sweetmarias.com/instructions.html

Regn med et par mislykkede forsøk før det blir bra.

... Sorry at vi kuppet tråden, Possum ...

Skrevet

Kaffe er både godt og vondt på en gang - men jeg elsker kaffe!! :wink:

Skrevet
Kaffe er godt!

På en rar måte.

Sier meg fullstendig enig i den.

Jeg elsker å lage kaffe i presskanne om morgenen. Det er noe helt eget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...