Doroline Skrevet 28. mai 2015 #1 Skrevet 28. mai 2015 Jeg fikk dette. Noen som vet hvorfor? Fikk aldri spurt dem, var for sliten. Og jeg klarer ikke google meg frem til det heller.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #2 Skrevet 28. mai 2015 Det stimulerer livmoren til å trekke seg ekstra sammen (reduserer blødning i sårflaten etter morkaken), kan være aktuelt hvis det blør en del og livmoren er litt slapp.Anonymous poster hash: 40461...8e2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #3 Skrevet 28. mai 2015 Er ikke det for at livmoren skal trekke seg raskere sammen? Anonymous poster hash: 8f85f...e24
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #4 Skrevet 28. mai 2015 Alle får en sprøyte etter fødsel for at livmoren skal trekke seg sammenAnonymous poster hash: 1f832...8eb
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #6 Skrevet 28. mai 2015 Alle får ikke det. Man får det ved behov. Rutinene varierer mellom sykehus. Haukeland gir ved behov, men noen sykehus følger eldre praksis og gir til alle, i hvertfall lærte jeg det under relevante studier for noen år tilbake.Anonymous poster hash: 40461...8e2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #7 Skrevet 28. mai 2015 I Haugesund får alle.Anonymous poster hash: 018da...d0a
Susa Skrevet 28. mai 2015 #8 Skrevet 28. mai 2015 Jeg fikk ved begge mine fødsler. Mista bare 100 ml blod ved siste fødselen, så tror ikke jeg fikk sprøyten pga behov for den.
Gjest Solstråla88 Skrevet 28. mai 2015 #9 Skrevet 28. mai 2015 Mener de sa oå fødselsforberdende kurs at alle får på fredrikstad. Jeg fikk iallefall, mulig pga ks
miore Skrevet 29. mai 2015 #10 Skrevet 29. mai 2015 På fødselsforberedende på Ullevål sa de at alle får det der, slik at livmoren skal trekke seg raskest mulig tilbake.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #11 Skrevet 29. mai 2015 Alle får ikke det. Man får det ved behov. Nei, alle får det på sykehus som praktiserer det. De gjør gjør ingen undersøkelser i forkant, de har sprøyta klar og setter den veldig nylig etter morkaken er ute.Anonymous poster hash: 1f832...8eb
Silfen Skrevet 29. mai 2015 #12 Skrevet 29. mai 2015 Nei, alle får det på sykehus som praktiserer det. De gjør gjør ingen undersøkelser i forkant, de har sprøyta klar og setter den veldig nylig etter morkaken er ute.Anonymous poster hash: 1f832...8eb Jeg tror jeg har født nok ganger til å vite at jeg ikke har fått den ved alle fødsler.
needinspiration Skrevet 29. mai 2015 #13 Skrevet 29. mai 2015 Jeg fikk det på Haukeland. Men så mistet jeg nesten to liter blod.
lulus Skrevet 29. mai 2015 #14 Skrevet 29. mai 2015 (endret) Jeg tror jeg har født nok ganger til å vite at jeg ikke har fått den ved alle fødsler. Men da har du jo født ved et sykehus som ikke har som retningslinje å gi til alle, men kun de som har behov.. ;-) Endret 29. mai 2015 av lulus 2
Silfen Skrevet 29. mai 2015 #15 Skrevet 29. mai 2015 Men da har du jo født ved et sykehus som ikke har som retningslinje å gi til alle, men kun de som har behov.. ;-) Og påstanden var at alle får det på sykehus hvor det praktiseres. Som altså ikke er sant.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #16 Skrevet 29. mai 2015 Og påstanden var at alle får det på sykehus hvor det praktiseres. Som altså ikke er sant. Jo det stemmer jo alle får det på sykehus hvor det er retningslinjene Anonymous poster hash: 018da...d0a 3
Doroline Skrevet 29. mai 2015 Forfatter #17 Skrevet 29. mai 2015 Åja tusen takk flinke folk! Akkurat sånne her ting synes jeg jordmødre osv burde bli flinkere til å fortelle om før de gjør det. Ganske grusomt å ligger der så sliten og overveldet, også bare få en sprøyte man ikke aner hva er.
Doroline Skrevet 29. mai 2015 Forfatter #18 Skrevet 29. mai 2015 Apropos dette, noen som har noen tanker rundt hvordan dette påvirker tiden etter fødselen? Oxytocin er jo "kjærlighetshormonet", og skal vel egentlig skilles ut naturlig av amming og lukten av den nyfødte? Bare stiller meg litt undrende til dette. 1
lulus Skrevet 30. mai 2015 #19 Skrevet 30. mai 2015 Apropos dette, noen som har noen tanker rundt hvordan dette påvirker tiden etter fødselen? Oxytocin er jo "kjærlighetshormonet", og skal vel egentlig skilles ut naturlig av amming og lukten av den nyfødte? Bare stiller meg litt undrende til dette. Tror ikke sprøyten har så stor påvirkning på tiden etter, men det har vært diskutert i fagmiljøer når det gjelder om man skal gi etter behov eller å gi alle. Sannsynligvis er det langt fra alle som har behov for sprøyten, men det er vel heller ikke spesielt ugunstig å få den. Derimot plikter jo helsepersonell å gi deg beskjed om at de setter sprøyten og hvorfor de gjør det.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2015 #20 Skrevet 30. mai 2015 Og påstanden var at alle får det på sykehus hvor det praktiseres. Som altså ikke er sant. Haukeland kjører jo en litt annen stil enn mange andre, på flere områder. Vet ikke om du kan svare på dette, men er det mulig å be om en sånn sprøyte etter fødsel på forhånd? Eller ser de alltid an? Jeg har muskelknuter i livmoren, og vet at disse kan føre til økt blødning i forbindelse med fødsel. Er ikke spesielt gira på å blø litervis før de evt. mener det er behov - har slitt med blodmangel før. Da på grunn av blødninger fra underlivet... bedre føre var osv. Nesten så jeg heller vil søke meg til Voss, basert på praksisen på Haukeland. Er så mye rart... Anonymous poster hash: cb38f...416 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå