Gjest Anonymous Skrevet 31. august 2004 #21 Del Skrevet 31. august 2004 Må bare stille et spørsmål inne i diskusjonen her. Gjelder taushetsplikt kun navn, eller kan man fortelle mye rundt noen, bare man ikke nevner navnet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. august 2004 #22 Del Skrevet 31. august 2004 Taushetsplikten gjelder selv om du ikke nevner navn. Ofte kan "ubetydelige" opplysninger om omstendigheter føre til at en eller annen kan forstå hvem du snakker om. Jeg har taushetsplikt i min nåværende jobb selv om det ikke er innenfor helse/barnevern/skole etc. Jeg har delvis personalansvar i et firma, og jeg må passe på at andre ikke får tilgang til personopplysninger, sykmeldinger etc.l Jeg får vite veldig mye om familieforholdene og psyken til de ansatte, og dette er noe jeg ikke kan diskutere eller opplyse til noen andre på jobben eller privat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 31. august 2004 #23 Del Skrevet 31. august 2004 Det er umoralsk og uetisk det. Og dessuten er det lovbrudd! Å bryte taushetsløftet kan få ubehagelige følger!! Om man vil beholde jobben sin, må man også overholde taushetsplikten!! Og... det gjelder ikke BARE mens man er i jobben, men også etter at man er ferdig i jobben!! Skrekk og gru... hvordan blir vi når vi blir gamle og senile... :oops: Tenk om vi "glemmer" å holde kjeft... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest * Skrevet 1. september 2004 #24 Del Skrevet 1. september 2004 det jeg mente var at det hender støtt at jeg får slike opplysninger, av de som har taushetsplikt - jeg får jo beskjed om at det ikke skal sies videre, men streng tatt bør vel ikke ting sies til andre om man har taushetspl. ?!? bla så er det en fyr (jeg treffer han jevnlig, men kjenner han ikke) som forteller meg både om navn og evt også bare enkelt episoder... det er flere leger jeg vet om som også snakker... ambulanse/brannvesen ++ alt mulig helsepersonel som jeg vet om har også en tendens til å plapre.. Jeg er som sagt kun en vanlig person, men nekter å tro at det bare er her jeg er det finnes slikt! tror det er jevnt over.. Dette gjør at man også selvfølgelig ikke stoler på den såkalte taushetsplikten lenger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå