AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #1 Skrevet 28. mai 2015 Om du ikke helt forstår hva ordet statløs betyr, se her: https://snl.no/statsløs Så det jeg lurer på er, om jeg kan bli statløs (etter å ha etablert meg godt økonomisk) og ennå ha rettigheter til å fungere i samfunnet? Vil dette ødelegge mine muligheter for finansielle formål og dagligdagse handlinger? Eller vil jeg bare bli ansett som en turist? (Hvilket betyr at jeg må hoppe meg igjennom flere land med turistvisum ofte). Jeg daytrader/investerer og formuen min har vokst markant (jeg re-investerer mesterparten av min gevinst hele tiden) siden jeg begynte. Det å handle aksjer kan jeg gjøre hvor som helst i verden, så jeg trenger heller ikke et fast bosted. Tror dere dette hadde vært mulig?Anonymous poster hash: 650b3...e7f
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #3 Skrevet 28. mai 2015 Du mister passet ditt/det blir ugyldig, så hvordan skal du kunne reise rundt? Du må vise pass og/eller visum i mange, mange land. Du mister også goder som gratis helsehjelp ++++ Anonymous poster hash: 8454f...8b8 11
Tibbie Skrevet 28. mai 2015 #4 Skrevet 28. mai 2015 Noen bekjente av meg ville bli statsløse. Da sa fra seg ALLE eiendeler og eide ikke mer enn det de hadde på seg og i ryggsekken sin. De flyttet ut i skogen og bygde en lavo, fikk barn der og levde slik noen år. Dette var et par som var så politiske at de mente staten ødela retten til livet. Dessverre klarte de ikke å bli helt statsløs. De søkte og gjorde alt de kunne. Til og med datteren som ble født i skogen klarte de ikke å holde statsløs. Men jeg vil ikke tro det er spesielt enkelt å være statsløs. Hva skal du gjøre om du vil på sykehus? Reise? Kjøpe bil? Hus? Det er nok heller ikke så lett å tjene penger da det må være svart.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #5 Skrevet 28. mai 2015 Noen bekjente av meg ville bli statsløse. Da sa fra seg ALLE eiendeler og eide ikke mer enn det de hadde på seg og i ryggsekken sin. De flyttet ut i skogen og bygde en lavo, fikk barn der og levde slik noen år. Disse? http://bodonu.no/fodte-barn-i-skogen-pa-flukt-fra-storsamfunnet/ Anonymous poster hash: 49c4b...8b1 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #6 Skrevet 28. mai 2015 Jeg ser ikke grunnen til å bli statsløs. Noen tror de blir friere som statsløs, men det blir du ikke. Det er faktisk motsatt Anonymous poster hash: d1fa6...847 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #7 Skrevet 28. mai 2015 Jeg ser ikke grunnen til å bli statsløs. Noen tror de blir friere som statsløs, men det blir du ikke. Det er faktisk motsatt Anonymous poster hash: d1fa6...847 Si det neste gang Norge er involvert i en krig, hvor du og/eller dine barn blir tvunget til å kjempe for det fiktive faderlandet Norge. Nasjonalisme er en felle. Det kan virke som noe edelt, men i realiteten er det bare en måte å kontrollere et folk. Jeg ser på meg selv som et meneske, jeg knytter ikke bånd eller tillit til noen land uansett hvor mitt opphav skulle være. Grunnen til at jeg vil bli statløs er egentlig fordi jeg har tenkt å ha en livstil hvor jeg vil være på reisende fot hele tiden hvor enn de har internet, kan jeg dra). TSAnonymous poster hash: 650b3...e7f
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #8 Skrevet 28. mai 2015 Si det neste gang Norge er involvert i en krig, hvor du og/eller dine barn blir tvunget til å kjempe for det fiktive faderlandet Norge. Nasjonalisme er en felle. Det kan virke som noe edelt, men i realiteten er det bare en måte å kontrollere et folk. Jeg ser på meg selv som et meneske, jeg knytter ikke bånd eller tillit til noen land uansett hvor mitt opphav skulle være. Grunnen til at jeg vil bli statløs er egentlig fordi jeg har tenkt å ha en livstil hvor jeg vil være på reisende fot hele tiden hvor enn de har internet, kan jeg dra). TSAnonymous poster hash: 650b3...e7f Men det kan du vel gjøre selv om om du har norsk statsborgerskap? Anonymous poster hash: bf1c8...46f 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #9 Skrevet 28. mai 2015 Si det neste gang Norge er involvert i en krig, hvor du og/eller dine barn blir tvunget til å kjempe for det fiktive faderlandet Norge. Nasjonalisme er en felle. Det kan virke som noe edelt, men i realiteten er det bare en måte å kontrollere et folk. Jeg ser på meg selv som et meneske, jeg knytter ikke bånd eller tillit til noen land uansett hvor mitt opphav skulle være. Grunnen til at jeg vil bli statløs er egentlig fordi jeg har tenkt å ha en livstil hvor jeg vil være på reisende fot hele tiden hvor enn de har internet, kan jeg dra). TSAnonymous poster hash: 650b3...e7f Du kan jo oppsøke skogens maskinist, som det linkes til tidligere i tråden. Han drømmer visstnok om å rømme enda lengre vekk fra sivilisasjonen og starte sitt eget lille statsløse samfunn. Anonymous poster hash: 5bca5...eb6
frøkna Skrevet 28. mai 2015 #10 Skrevet 28. mai 2015 Si det neste gang Norge er involvert i en krig, hvor du og/eller dine barn blir tvunget til å kjempe for det fiktive faderlandet Norge. Nasjonalisme er en felle. Det kan virke som noe edelt, men i realiteten er det bare en måte å kontrollere et folk. Jeg ser på meg selv som et meneske, jeg knytter ikke bånd eller tillit til noen land uansett hvor mitt opphav skulle være. Grunnen til at jeg vil bli statløs er egentlig fordi jeg har tenkt å ha en livstil hvor jeg vil være på reisende fot hele tiden hvor enn de har internet, kan jeg dra). TSAnonymous poster hash: 650b3...e7f Tror ikke du får reist så mye når du er statløs. Alle land krever papirer nå, og hvis du skulle ende i en krise er det godt å ha Norge i ryggen som kan hjelpe deg ut igjen. Du får sikkert bevegd deg mye rundt i skandinavia da. 5
Snurri Skrevet 28. mai 2015 #11 Skrevet 28. mai 2015 Hvis du, teoretisk sette skulle klare å bli statsløs, så må du levere fra deg det norske passet ditt. Og da kommer du ingensteds hen, så den reisingen eller hopping fra sted til sted på turistvisum kan du skyte en hvit pil etter. Det er ikke bare å melde seg ut av samfunnet slik. Og du vil bli ekskludert fra det aller meste annet også, feks banker, bankkonto, leie bolig, til og med de fleste hoteller krever pass ved innsjekk nå om dagen. Og hva med forsikring i tilfelle du blir syk? Ikke bare å troppe opp på sykehus hvor som helst og kreve behandling dersom man står utenfor alle systemer. Det er bare et par av de mange, mange utfordringene du ville møtt. Det å være statsløs er en særdeles lite misunnelsesverdig tilstand og somregel noe som skjer med folk som følge av at de flykter osv. Hva ønsker du egentlig å oppnå med dette? Slippe å betale skatt? I så fall er det mye enklere å flytte til et eller annet skatteparadis og i alle fall på papiret leve der. 4
stan Skrevet 28. mai 2015 #12 Skrevet 28. mai 2015 Er det ikke snylter du vil være? Du vil reise rundt der det finnes internett. Internett vokser ikke på trær, det kreves en viss grad av organisert samfunn før det er snakk om internett. Så Hvordan har du kommet dit du er i dag? Jo fordi et samfunn stod rundt deg og ga deg goder som utdanning, trygghet, mat og mye mer. En dag vil du trenge samfunnet for helse eller skole igjen. 2
Gjest Herr Heftig Skrevet 28. mai 2015 #13 Skrevet 28. mai 2015 Kan du ikke bare flytte til Dubai eller et annet skatteparadis?
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #14 Skrevet 28. mai 2015 Hvordan tenker du å gå fram for å bli statsløs? Lurer på det samme. Riktignok tror noen idioter at man mister statsborgerskapet om man leverer inn passet sitt på politistasjonen, men det har selvsagt ingen som helst betydning. Du har ikke et pass hjemme, ellers er alt som før. Du kan heller ikke bare definere deg som statsløs, for eksempel ved en skriftlig erklæring eller lignende. Norge gjør ikke sine borgere statsløse, enkelt og greit. Samme hva de finner på. For å bli statsløs måtte du vel først blitt statsborger i et av de få totalitære regimer i verden som bryter alle internasjonale konvensjoner og gjør enkelte borgere statsløse en gang iblant. Deretter kunne du mistet det norske statsborgerskapet, og så måtte du klart å få ditt nye hjemland til å frata deg statsborgerskapet, noe som er så godt som umulig - da hadde de ikke gitt deg statsborgerskap i utgangspunktet. Du tilhører jo ingen undertrykt minoritet i det aktuelle landet uansett. Hvis du mot formodning hadde fått det til (helt hypotetisk, det går naturligvis ikke), da hadde du bare sittet der med en haug med begrensninger i livet ditt. Du kunne ikke reist noe sted, det er vel helt innlysende at du ikke kan lovlig bevege deg over landegrenser uten tilknytning til noe land. Hadde du på et eller annet vis, enda mer hypotetisk, endt opp i Norge og ikke fått nytt statsborgerskap, da måtte du fortsatt betalt skatt og andre avgifter som alle andre. Du ville bare mistet noen rettigheter og hatt et helvete i alle kundeforhold og forretninger. Lykke til! Anonymous poster hash: fe209...739 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #15 Skrevet 28. mai 2015 En slektning av meg er statsløs. Han mistet det ungarske statsborgerskapet da han flyktet til Norge på 50-tallet, og har aldri blitt norsk statsborger. Det spiller ingen rolle i hverdagen om man er statsløs eller ikke. Han har jobbet og betalt skatt i Norge i alle år, og nyter nå godt av norsk alderspensjon. Den eneste ulempen er at han ikke kan reise utenlands siden han ikke har pass. Anonymous poster hash: 33b59...852
Gjest Stringfellow1 Skrevet 28. mai 2015 #16 Skrevet 28. mai 2015 En slektning av meg er statsløs. Han mistet det ungarske statsborgerskapet da han flyktet til Norge på 50-tallet, og har aldri blitt norsk statsborger. Det spiller ingen rolle i hverdagen om man er statsløs eller ikke. Han har jobbet og betalt skatt i Norge i alle år, og nyter nå godt av norsk alderspensjon. Den eneste ulempen er at han ikke kan reise utenlands siden han ikke har pass. Anonymous poster hash: 33b59...852 Hvordan får han opprettet noen konto i banken da? Og hvordan betaler han skatt og slike ting hvis han ikke er statsborger i Norge?
Snurri Skrevet 28. mai 2015 #17 Skrevet 28. mai 2015 Hvordan får han opprettet noen konto i banken da? Og hvordan betaler han skatt og slike ting hvis han ikke er statsborger i Norge? Man kan da ha lovlig opphold i Norge uten å være statsborger. Dersom han har arbeids-og oppholdstillatelse får han norsk personnr (eller tilsvarende) og kan fungere i samfunnet stort sett på lik linje med andre, med unntak av noen få ting som feks dette med pass og reise. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #18 Skrevet 28. mai 2015 Jeg kan fint reise rundt i Schengen-området uten pass, men det er sant at om jeg skulle ut til andre kontinenter så hadde det nok vært vanskeligere. Og nei, jeg er ikke en av de som tror at passet er min eneste lenke til Norge, og at om jeg ødelegger den så blir jeg statløs. Det er jo helt absurd. Som noen av dere sikkert vet så tilbyr USA dual citizenships, alså sånn at man kan tilhøre USA og en annen stat (Norge tilbyr dette også, men i svært spesielle situasjoner), mens i Norge så må man gi ifra seg Norsk statsborgerskap om man skal få statsborgerskap i et annet land. Da tenker jeg jo at det må være mulig å bli kvitt det. Hvis jeg reiser utenlandsk (i Europa/Schengen) og drar til den Norske ambassaden der, så burde det være mulig å gi bort statsborgerskapet. Ellers så må jeg først bli borger i et annet land og miste det Norske statsborgerskapet, for så å bli kvitt det nye etterhvert. Det er flere amerikanere som har blitt frivilig statløse, så det er ihvertfall mulig i vestlige land (selv om prosessen kan variere). TSAnonymous poster hash: 650b3...e7f
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #19 Skrevet 28. mai 2015 Er det ikke snylter du vil være? Du vil reise rundt der det finnes internett. Internett vokser ikke på trær, det kreves en viss grad av organisert samfunn før det er snakk om internett. Så Hvordan har du kommet dit du er i dag? Jo fordi et samfunn stod rundt deg og ga deg goder som utdanning, trygghet, mat og mye mer. En dag vil du trenge samfunnet for helse eller skole igjen. Hvordan er jeg en snylter? Jeg hadde ikke noe valg i min barndom om å ha et Norsk statsborgerskap. Jeg kan ikke reversere fortiden slik at jeg ikke ville får Norske goder mens jeg ennå var i en posisjon uten noen som helst makt (barn). Det å tenke nasjonalistisk om sine land ser jeg ingen nytte av. Hva er så spesielt med grenser over et bestemt teritorium? Om du hadde blitt en soldat som kjempet for Norge, hva hadde du egentlig kjempet for? Hvis jeg blir statløs, så frasier jeg meg Norges rett til å bruke meg som et redskap i en krig. Jeg frasier meg Norges rett til å lovforfølge meg uansett hvor jeg måtte være i verden. Jeg får ingenting av Norge, Norge får ingenting av meg. Det kaller jeg ikke snylting. Det eneste jeg gjør er å annerkjenne at mitt liv er verdt mer enn Norge. TSAnonymous poster hash: 650b3...e7f
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #20 Skrevet 28. mai 2015 Du kan jo oppsøke skogens maskinist, som det linkes til tidligere i tråden. Han drømmer visstnok om å rømme enda lengre vekk fra sivilisasjonen og starte sitt eget lille statsløse samfunn. Anonymous poster hash: 5bca5...eb6 Vil ikke anbefale det. Skogens maskinist vil nok helst være alene. Om mange nok tilslutter seg samfunnet hans blir de jo nødt til å opprette en stat, og da blir han nødt til å flykte igjen. Anonymous poster hash: c3767...40a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå