Gå til innhold

Kan du interiør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått ny leilighet (leier), og den er veldig stor og fin! Problemet er at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal innrede stuen. Den er avlang, og én kortvegg og én langvegg er trehvit. De to andre veggene er hvite. Skulle ønske jeg kunne malt de to trehvite veggene hvite, men det vil ikke utleier. Så da lurer jeg på hvordan vi skal innrede stua? Hva passer til trehvitt?

Anonymous poster hash: 593fc...22d
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Teit av utleier å ikke ville det. Men det er vel sikkert fordi han ikke vil betale for det eller gjøre jobben. Jeg hadde sikkert hengt opp hvite laken, eller kjøpt hvitt stoff i metervare og spent over veggen. Hater trehvitt :fnise:

Anonymous poster hash: 7bf3a...af4
Gjest Coolaid
Skrevet

Kjør deg opp med noen frodige grønne planter, så store som rommet tillater. Grønne planter myker opp, går til det meste og gir en god følelse å sitte inn.

AnonymBruker
Skrevet

Teit av utleier å ikke ville det. Men det er vel sikkert fordi han ikke vil betale for det eller gjøre jobben. Jeg hadde sikkert hengt opp hvite laken, eller kjøpt hvitt stoff i metervare og spent over veggen. Hater trehvitt :fnise:

Hvis det er panelvegger det er snakk om, så kan det skyldes det at spikerhull er lettere å bli kvitt/skjule. Hvis man vasker veggene, så krymper hullene. De veldig små kan forsvinne. Denne egenskapen forsvinner når man maler veggene.

Forslaget om planter støtter jeg. I tillegg til bilde-lister eller store bilder. (IKEA har flere store bilder, feks det kartet) :)

Anonymous poster hash: c1d9d...0fe

AnonymBruker
Skrevet

Utleier er litt oldschool, så tror hun liker trehvite vegger :P haha. Har faktisk tenkt på om jeg kan henge opp noe, men tror det kommer til å bli stygt med lakner el, så dropper nok det..

Kjør deg opp med noen frodige grønne planter, så store som rommet tillater. Grønne planter myker opp, går til det meste og gir en god følelse å sitte inn.

Takk for tips :) men tenker også litt på møbler.. Hva slags farger passer til trehvit? Sofa, spisestue, bokhylle osv.

Gjest Coolaid
Skrevet

Utleier er litt oldschool, så tror hun liker trehvite vegger :P haha. Har faktisk tenkt på om jeg kan henge opp noe, men tror det kommer til å bli stygt med lakner el, så dropper nok det..

Takk for tips :) men tenker også litt på møbler.. Hva slags farger passer til trehvit? Sofa, spisestue, bokhylle osv.

Jeg er mann, så løsningen for meg, dersom jeg ikke hadde en kvinne med styring, er å dra på ikea, finne en søt ikea-kvinne på møbelavdelingen og kjøre på.... av og til er det fordel å være mann :)

Skrevet

Jeg tenker at det i alle fall er viktig å prøve og unngå at det blir alt for mange typer tre i ett rom - det skaper et kaotisk uttrykk, synes jeg. Prøv å unngå møbler i andre tresorter, gå heller for møbler i heldekkende farger (på hyller/skap etc) der treverket ikke synes. F.eks helt hvit.

Ellers tenker jeg at det sikkert kan være lurt å satse på en sofa i en ganske lys farge, som hvit eller grå. Trehvite vegger får ofte rommet til å virke litt mørkt, så en svart sofa vil bare underbygge dette. Ville heller ikke satset på sofa i varme farger/ beige/ brun, da det antakelig vil fremheve de gule tonene i veggene - som ikke er såå fine.

Ett tips til stuebord osv er f.eks gjennomsiktige møbler, i akryl eller glass. Gjennomsiktige møbler har den fordelen at de er helt nøytrale i forhold til andre møbler (og de gir romfølelse). Noe som dette f.eks http://www.ahlens.no/muji/interior-og-dekor/muji-akrylbord.html eller her http://habitatstore.no/produkt/viso-settebord/. Men dette er jo smak og behag selvfølgelig.

Du kan jo spørre om du får lov å beise treveggene da? Hvitpigmentere dem? Det er mye mindre arbeid enn å male, og det "tetter" ikke treet på samme måte. Samtidig gjør det mye med uttrykket! Sånn som det her liksom https://www.google.no/search?q=hvitpigmentert+panel&biw=1366&bih=643&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=BmNnVa_mOcKZsAGB3oDYAQ&ved=0CAYQ_AUoAQ#imgrc=8fCDO6DWduel-M%253A%3BtUHrSzKwxISpPM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.blogg.vakrehjem.no%252Fwp-content%252Fuploads%252F2013%252F07%252FLysne-panel-1.jpg-1.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.blogg.vakrehjem.no%252F2013%252F07%252Fhvitt-panel-uten-a-male%252F%3B564%3B420 (sorry for laaaang link).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mann, så løsningen for meg, dersom jeg ikke hadde en kvinne med styring, er å dra på ikea, finne en søt ikea-kvinne på møbelavdelingen og kjøre på.... av og til er det fordel å være mann :)

Hehe, heldig du :) jeg har en mann som "forventer" at jeg presterer når det gjelder å gjøre leiligheten vår koselig, så føler jeg må fylle oppgaven :fnise:

Jeg tenker at det i alle fall er viktig å prøve og unngå at det blir alt for mange typer tre i ett rom - det skaper et kaotisk uttrykk, synes jeg. Prøv å unngå møbler i andre tresorter, gå heller for møbler i heldekkende farger (på hyller/skap etc) der treverket ikke synes. F.eks helt hvit.

Ellers tenker jeg at det sikkert kan være lurt å satse på en sofa i en ganske lys farge, som hvit eller grå. Trehvite vegger får ofte rommet til å virke litt mørkt, så en svart sofa vil bare underbygge dette. Ville heller ikke satset på sofa i varme farger/ beige/ brun, da det antakelig vil fremheve de gule tonene i veggene - som ikke er såå fine.

Ett tips til stuebord osv er f.eks gjennomsiktige møbler, i akryl eller glass. Gjennomsiktige møbler har den fordelen at de er helt nøytrale i forhold til andre møbler (og de gir romfølelse). Noe som dette f.eks http://www.ahlens.no/muji/interior-og-dekor/muji-akrylbord.html eller her http://habitatstore.no/produkt/viso-settebord/. Men dette er jo smak og behag selvfølgelig.

Du kan jo spørre om du får lov å beise treveggene da? Hvitpigmentere dem? Det er mye mindre arbeid enn å male, og det "tetter" ikke treet på samme måte. Samtidig gjør det mye med uttrykket! Sånn som det her liksom https://www.google.no/search?q=hvitpigmentert+panel&biw=1366&bih=643&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=BmNnVa_mOcKZsAGB3oDYAQ&ved=0CAYQ_AUoAQ#imgrc=8fCDO6DWduel-M%253A%3BtUHrSzKwxISpPM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.blogg.vakrehjem.no%252Fwp-content%252Fuploads%252F2013%252F07%252FLysne-panel-1.jpg-1.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.blogg.vakrehjem.no%252F2013%252F07%252Fhvitt-panel-uten-a-male%252F%3B564%3B420 (sorry for laaaang link).

Tusen takk for et veldig godt svar! Kan vurdere å spørre henne om å hvitpigmentere veggene, kan jo hende hun går med på det. Stuen er ganske stor og luftig fra før (mange store vinduer), men hvite vegger hadde virkelig gjort den perfekt i mine øyne, så skulle ønske hun følte det samme. Kanskje gå for en lysegrå sofa hvertfall da, og kanskje glassbord hvis jeg finner et fint.

Skrevet

Jeg leier også. Hater hvite vegger, noe som det kun er her jeg bor. Har løst det ved å henge lilla gardiner på den ene veggen, sånn at det ser litt varmere og koseligere ut.

Er det muligheter for det hos deg?

Har surfet mye på Youtube for å få inspirasjon til innredning, og ser mange der bruker midlertidig tapet (sånn som man kan ta av når man flytter). Har ikke funnet dette noe sted i Norge, så tror det må bestilles fra utlandet. Om du ikke trenger så mye kan det kanskje la seg gjøre, men med tanke på tung frakt og toll kan det bli dyyyyyyyyyrt.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Jeg leier også. Hater hvite vegger, noe som det kun er her jeg bor. Har løst det ved å henge lilla gardiner på den ene veggen, sånn at det ser litt varmere og koseligere ut.

Er det muligheter for det hos deg?

Har surfet mye på Youtube for å få inspirasjon til innredning, og ser mange der bruker midlertidig tapet (sånn som man kan ta av når man flytter). Har ikke funnet dette noe sted i Norge, så tror det må bestilles fra utlandet. Om du ikke trenger så mye kan det kanskje la seg gjøre, men med tanke på tung frakt og toll kan det bli dyyyyyyyyyrt.

Men sånn wallstickers setter fort merker etter seg likevel selv om det ikke har vært festet til veggen mer enn noen timer. Ikke ordentlige merker, men tydelig "gjenskinn" der de har vært. Så det er ikke bare, bare det heller.

Skrevet

Men sånn wallstickers setter fort merker etter seg likevel selv om det ikke har vært festet til veggen mer enn noen timer. Ikke ordentlige merker, men tydelig "gjenskinn" der de har vært. Så det er ikke bare, bare det heller.

Jeg tenker ikke på wall stickers, men tapet ;)

Det er laget sånn at det ikke skal vises at det har vært noe der, til hensyn for folk som leier og ikke får endret noe permanent.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Jeg tenker ikke på wall stickers, men tapet ;)

Det er laget sånn at det ikke skal vises at det har vært noe der, til hensyn for folk som leier og ikke får endret noe permanent.

Hm.. Ok. :)

Skrevet (endret)

Om du er litt nevenyttig, så kan du jo lage en kjempestor ramme og trekke den med et fint, lyst stoff og så henge det på en del av veggen, og kjøpe noen store, fine krukker som du fyller med frodige grønne planter og plasserer i grupper foran (om du venter et par måneder blir det veldig bra salg på masse flotte hagekrukker på hagesenterne rundt om kring, ingenting i veien for å bruke de inne). Det kan bli ganske rolig og fint tror jeg. Ellers kan du jo sjekke ut litt typisk japansk, nyere interiør - de bruker vel ofte mye naturlig treverk sammen med hvitt, og det er ofte rolig, luftig og fint.

Eller, hva med noen slike enkle, hvite reoler, som du kunne fylt opp med fine ting og bøker, lamper og planter?

20141_cold31a_01_PE376668.jpg

Har du et bilde av leiligheten? Det gjør det mye lettere å komme med konkrete forslag :jepp:

Endret av Rumle
AnonymBruker
Skrevet

*snip*

Den reol-ideen likte jeg veldig godt!! Har ikke bilde av leiligheten akkurat nå, for utleier la ikke ut noen bilder i annonsen (litt eldre dame), og jeg filmet da jeg var der på visning. Men kan ta bilder neste gang jeg er der og prøve å legge ut her da :) den langveggen som er trehvit har fire store vinduer også, så synes det er en liten utfordring.. Vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre der. Kommer hvertfall inn mye lys da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...