Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har flyttet mye rundt de siste årene pga skole og også jobb.

Etter å ha bodd i "Land 1" i ca 2 år, meldte jeg flytting tilbake til Norge for ca 1 år siden, men jeg skulle bare bo "hjemme" i et par måneder, og flyttet til "Land 2" kort tid etterpå.

Noen måneder senere ( fordi ettersending av posten ikke gitt helt knirkefritt da jeg flyttet enda en gang) fikk jeg et brev der det stod at Norge ikke ville godkjenne innflyttingen min da jeg ikke hadde jobb i Norge eller noe sånt. Men da var jeg allerede flyttet til "Land 2", så jeg var litt rådvill med hva jeg skulle gjøre.

Ble ikke noe klokere av å snakke med NAV og tislvarende institutsjoner i de andre landene heller, så selv om jeg var registrert og betalte skatt etc i "Land 2", var jeg fortsatt folkeregistrert i "Land 1".

Jeg flyttet fra "Land 2" for et par måneder siden, og bor nå i "Land 3", men har ikke registrert meg her da jeg ikke behøver det om jeg ikke blir her lenger enn en gitt periode.

Og om noen måneder, skal jeg flytte til "Land 4", som er utenfor Europa, men der kan jeg bare bli en kort periode før jeg må ut av landet igjen, som ikke er noe problem da jeg reiser mye ( siden jeg ikke kommer til å jobbe for et selskap fra det landet, får jeg ikke visum med det første dessverre)

Men:
Oppi alt dette, er jeg fortsatt folkeregistrert i "Land 1", og all offentlig post etc blir sendt dit. Hvordan kan jeg få fikset dette slik at jeg blir registrert i rett land, eventuelt i det minste blir registrert i Norge igjen? Kan jo risikere å miste alt av trygderettigheter etc fra samtlige land om jeg ikke er registrert på rett plass?

Forøvrig har jeg alltid betalt skatt o.l på lik linje med andre arbeidstakere i de landene jeg har bodd i.

Anonymous poster hash: 446cb...ea4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke jeg.

Anonymous poster hash: be039...bac
Skrevet

:klo:

Skrevet

Er du fortsatt medlem av folketrygda, TS?

Altså at du har betalt frivillig medlemskap etter utflytting frå Noreg?

• Liker 1
Skrevet (endret)

:klo:

Jøss! Trude Sagen jo!

Endret av Smascha
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Statsløs er du ikke, du er fortsatt Norsk statsborger...

Anonymous poster hash: d04a5...930
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Er du fortsatt medlem av folketrygda, TS?

Altså at du har betalt frivillig medlemskap etter utflytting frå Noreg? 

Nei, det har jeg ikke. Betalte skatt etc til land 2 og 3 da jeg bodde der, men ikke noe til Norge nei.

Anonymous poster hash: fe896...0da

Skrevet

Nei, det har jeg ikke. Betalte skatt etc til land 2 og 3 da jeg bodde der, men ikke noe til Norge nei.

Anonymous poster hash: fe896...0da

Hmm. då trur eg at du har eit problem. Etter mi erfaring så kan ikkje folkeregisteret endre utlandsadresse dersom du ikkje framleis er frivillig medlem av folketrygda. Du vil då bli ståande i folkeregisteret med "siste adresse i Norge" og "utvandret til Adresse X, i land 1".

Kan hende ei løysing kan vere at du kan melde bli frivillig medlem i folketrygda? Trur ikkje det er snakk om store summer per år. Det kan også vere greitt å gjere mht seinare, dersom du skulle flytte tilbake til Noreg.

Men uansett: ta kontakt med Skatteetaten (som no også har folkeregisteret).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...