AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #1 Skrevet 28. mai 2015 Dersom du har reisevei på ca 2,5 timer hver dag og jobben du har gjør deg syk? Begynte i ny jobb på nyåret, men er for tiden sykemeldt fra denne (kroppslige plager), og har i løpet av denne tiden fått ny bolig rimelig, men ikke sentralt (har ikke råd til det). Jeg vet at det ikke er vanskelig med min bakgrunn å finne noe annet, (etter jeg er friskmeldt selvsagt) men føler det er litt risikabelt likevel? Og ser dårlig ut på cv? Der vi bor nå er bhg plass og skole like ved, alt er i boks. Men føler det er jobben som skaper trøbbel for meg.. Bør jeg likevel holde ut i såpass ny jobb? Legen sier at det mest sannsynlig er jobben som har gitt meg disse plagene (aldri hatt denne type jobb el plager før) og at jeg må vurdere situasjonen. Anonymous poster hash: ae68e...d85
Gjest FruPotter Skrevet 28. mai 2015 #2 Skrevet 28. mai 2015 JA! Jeg ville prøvd å finne ny jobb til høsten. kanskje. Hadde aldri klart så lang reise hver dag. Men det er meg...
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #3 Skrevet 28. mai 2015 Det er jo bare å finne en ny jobb og så si opp den du har nå.Anonymous poster hash: 5575a...dc0 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #4 Skrevet 28. mai 2015 Du har ikke råd til å si opp uten å ha fått ny jobb først. Husk at dersom du sier opp så får du 8 uker karantene på dagpenger. Dagpenger regnes ut fra inntekten forrige likningsår, evt fra snittet de tre siste likningsår dersom det gir bedre resultat, og utgjør kun 62% av beregningsgrunnlag. Så det er bare å søke på alt mulig. Anonymous poster hash: 90cb3...318 2
karroo Skrevet 28. mai 2015 #5 Skrevet 28. mai 2015 Absolutt, hvorfor i alle dager er det et spørsmål at du skal ha en jobb når den gjør deg syk? Ja, det er et økonomisk spørsmål også, men kanskje du har noen som kan hjelpe deg i mellomtiden? Som du sier selv, så vil det kanskje ikke være noe problem for deg å finne en ny jobb. Hva om du fortsetter der, vil du da fortsatt være syk? Alle fortjener en jobb de trives i og holder seg oppegående. Lykke til med valget!
Gjest Gjesp Skrevet 29. mai 2015 #6 Skrevet 29. mai 2015 I disse tider er det ikke lett å få jobb så jeg hadde ventet med å si opp til jeg hadde en ny jobb å gå til. 6
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 29. mai 2015 #7 Skrevet 29. mai 2015 Hvilke plager har du, og på hvilken måte mener legen din at jobben din har skylda?
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #8 Skrevet 29. mai 2015 Søk ny jobb. Ingen vits i å ødelegge helsa hvis dine plager du er sykemeldt for direkte kan relateres til jobb. Sjekk med NAV; det finnes noe som heter "friskmeldt for jobbsøking". Dvs at du kan være sykemeldt fra jobben din, men være tilgjengelig for arbeidsformidling og bli friskmeldt når man får ny jobb. Vet ikke hvilke plager du har, men hvis alternativet er at du risikerer å gå sykemeldt så lenge at du havner på AAP daler du i inntekt og boligen dere akkurat har kjøpt blir kanskje vanskelig å beholde? Søk ny jobb, men ikke si opp før du har ny jobb i boks. Kanskje får du gå før oppsigelsestiden er ute hvis situasjonen er at du ikke klarer å være i nåværende jobb av helsemessige årsaker. Anonymous poster hash: 39a69...524
Gjest Walden Skrevet 29. mai 2015 #9 Skrevet 29. mai 2015 Du har ikke råd til å si opp uten å ha fått ny jobb først. Husk at dersom du sier opp så får du 8 uker karantene på dagpenger. Dagpenger regnes ut fra inntekten forrige likningsår, evt fra snittet de tre siste likningsår dersom det gir bedre resultat, og utgjør kun 62% av beregningsgrunnlag. Så det er bare å søke på alt mulig. Anonymous poster hash: 90cb3...318 Hva vet du om vedkommende har råd til å si opp uten å ha fått en ny jobb først? TS; Jeg hadde sagt opp med en gang. Hør på hva du sier..jobben gjør deg syk! Du sløser 2,5 timer hver dag på å pendle til jobb. 12,5 timer i uka. En halv dag i uka går med til pendling. 50 timer i mnd. 600 timer i året. SEKS HUNDRE timer i året. Som du kunne brukt på noe annet. Du bruker faktisk nesten EN MND av året 1/12 av året på å pendle. Og du blir syk... Enkelt valgt spør du meg. Jeg hadde heller jobber i barnehage enn som økonom om det stod mellom å pendle 2,5 time mindre og ikke føle meg syk. Forferdelig hvor mye folk presser seg og tvinger seg. Ikke rart så mange har angst, depresjon og triste liv. LYKKE til ts. Stakkars.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #10 Skrevet 4. juni 2015 Ts her, blåser litt liv i denne igjen.. Jeg synes det er så vanskelig. Egentlig så liker jeg arbeidsoppgavene jeg har på jobben, men miljøet og organiseringen er dårlig. Men det er nok også arbeidets innhold som har utløst dette, for ensidig belastning, stort arbeidspress i tillegg til mye negativt stress. Hadde organiseringen og bemanningen vært bedre så kunne det fungert, og da hadde nok miljøet bedret seg og. Men, det er nå også engang slik at hadde jeg visst hvor vi ville ende opp med å bo så hadde jeg aldri søkt på jobben i utgangspunktet pga den lange reiseveien. Så det vil jo ikke fungere på sikt, at både jeg og mannen bruker over to timer hver dag på å pendle. Vi er så heldig å få hjelp til å hente og bringe barn til bhg, hvis ikke hadde vi ikke klart det tror jeg. Og det er kjedelig å skulle være avhengig av andres hjelp nesten hver dag.. Føler likevel en veldig skuffelse over å slutte i jobben, siden jeg har jobbet så hardt for å gjøre en god jobb og så skjer dette, akkurat når jeg føler jeg mestrer den. Det vil som sagt ikke være så vanskelig å finne en ny jobb i den bransjen jeg jobbet før, men det er jo egentlig ikke det jeg vil. Men ser ut til st det er det jeg må, pga det er det kroppen min takler, og det gir de beste jobbmulighetene. Jeg merker at jeg er på bedringens vei, og vil på en måte fortsette i jobben. Men da vil jeg vel risikere å bli syk igjen, kanskje. Og jeg er ikke interessert i å ødelegge helsen min og risikere å bli uføretrygdet, jeg har virkelig fått kjenne på å ha null kontroll over kroppen, håper jeg aldri opplever det igjen. Føler og det blir risikabelt å bli sykmeldt igjen, og når jeg så finner ut st jeg må forlate jobben, så blir det en dårlig referanse derfra pga sykmeldinger. Så føler det er tryggest å forlate jobben allerede nå, samtidig som det ikke er det. Men så er jeg redd for at jeg ser litt for negativt på det, og tar en avgjørelse basert på frykt og ikke realitet. Ang økonomi så er det ikke noe problem om jeg er uten inntekt en stund, uten at jeg vil utdype det. Beklager langt og rotete innlegg, men dette gnager på meg. Blir glad hvis noen har flere innspill til meg:-)Anonymous poster hash: ae68e...d85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå