Gå til innhold

Tærer kroppen på fett eller muskler først?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spist veldig lite siste uken pga medisiner og tar fra i dag av næringsdrikker i samråd med lege. Men kom til å tenke på at jeg har hørt at når man spiser lite, tærer kroppen på musklene først. Jeg synes det virker veldig rart fordi muskler er viktigere for kroppen enn litt overflødig fett. Selvsagt er fettet rundt vitale organer svært viktig, men som sagt mener jeg da overflødig fett. Dette er ikke en pro-ana tråd forøvrig, jeg er oppriktig nysgjerrig

Anonymous poster hash: 60d88...196

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Muskler først. Det er derfor jojo-slankere ender opp med høy fettprosent og lite muskler.

• Liker 5
Skrevet

Muskler er lettere å forbrenne, så ja, muskler først.

(derfor det anbefales styrketrening og inntak av proteiner ved vektnedgang)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spist veldig lite siste uken pga medisiner og tar fra i dag av næringsdrikker i samråd med lege. Men kom til å tenke på at jeg har hørt at når man spiser lite, tærer kroppen på musklene først. Jeg synes det virker veldig rart fordi muskler er viktigere for kroppen enn litt overflødig fett. Selvsagt er fettet rundt vitale organer svært viktig, men som sagt mener jeg da overflødig fett. Dette er ikke en pro-ana tråd forøvrig, jeg er oppriktig nysgjerrig

Men det skal mer enn en uke til før kroppen begynner å tære på ting.

Anonymous poster hash: 79050...d1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Muskler først. Det er derfor jojo-slankere ender opp med høy fettprosent og lite muskler.

Det synes jeg er veldig rart, for da ødelegger kroppen for seg selv. Har du vitenskapelige artikler som støtter opp mot dette?

Skrevet (endret)

Muskler først ja. Kroppen er mer avhengig av fett for å beskytte de indre organene, bære fettløslige vitaminer, er byggestener i diverse hormoner, opprettholder en jevn temperatur i kropp, sørge for kommunikasjon mellom celler samt transport av viktige næringsstoffer inn & ut av cellene.

Endret av veraa94
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Muskler først ja. Kroppen er mer avhengig av fett for å beskytte de indre organene, bære fettløslige vitaminer, er byggestener i diverse hormoner, opprettholder en jevn temperatur i kropp, sørge for kommunikasjon mellom celler samt transport av viktige næringsstoffer inn & ut av cellene.

Kroppen trenger ikke overflødig fett for å beskytte vitale organer tenker jeg. De vitale organene blir jo beskyttet av det fettet som ikke er overflødig.

Jeg aner ikke altså, bare sier det jeg tenker her :laugh:

Skrevet

Kroppen trenger ikke overflødig fett for å beskytte vitale organer tenker jeg. De vitale organene blir jo beskyttet av det fettet som ikke er overflødig.

Jeg aner ikke altså, bare sier det jeg tenker her :laugh:

Husk at kroppens mekanismer ikke har en egen bevissthet som kan avgjøre hvilket fett som er overflødig, og hvilket som ikke er det. Kroppen fungerer heller ikke slik at den alltid gjør det som er "lurest" for deg - den vet nemlig ikke det. Kroppen har utviklet seg tusenvis av år, og det er først de siste tiårene overflødig fett har blitt et problem, så utviklingen har ikke hatt tid til å ta dette i "betraktning".

• Liker 3
Skrevet

Forsøkte lete etter fakta om dette, men var ikke så lett! Noen steder står det både fett,og muskler, andre steder det ene eller det andre.

Står mest om at vitale organer beskyttes lengste lengste. Som hjerne, lunger. Mens minst viktig går først ved underernæring, som at kvinner mister menstruasjonen, da forplantning er ikke viktig for overlevelse.

Skrevet

For å si det enkelt. En overvektig person vil overleve lengre enn en slank/undervektig person da den som er overvektig har mer fettreserver å gå på.

Skrevet (endret)

Det er ikke kroppens default å ofre muskler for å få protein. Dette skjer bare dersom man er svært inaktiv eller spiser svært lite proteiner over lang tid. Det er en svært ineffektiv prosess så jeg kan ikke helt forstå hvorfor det er en myte om at en mister muskler av å være litt sulten.

Det første som brukes er normalt glykogenlageret i leveren. Når dette tømmes vil kroppen gå over til å bruke fett som brytes ned både til energi og via leveren til ketonlegemer. En kaller gjerne tilstanden "ketose". Det oppnås normalt ved sulting, eller ved svært lavt inntak av karbohydrater. Det kan også oppnås ved alkoholinntak, men det er ikke relevant for denne tråden.

Så lenge musklene er i bruk vil de ikke tape seg på kort sikt.

Endret av Supraspinatus
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke grunnen til at muskler ofres før fett på grunn av at muskler bruker energi, mens fett kan gi fra seg energi? Sulter man rimer det at kroppen begynner å spare det den kan og kutter ut unødvendige energiforbrukere.

Anonymous poster hash: ef464...450
  • Liker 3
Skrevet

Har også hørt at det er både muskler og fett som ryker først, men i forhold til hva som er viktigst for kroppen, så må jo musklene være viktigere enn fettet, siden hjertet tross alt er en muskel og lungene er avhengige av at musklene rundt kan få dem til å fungere.

AnonymBruker
Skrevet

Har også hørt at det er både muskler og fett som ryker først, men i forhold til hva som er viktigst for kroppen, så må jo musklene være viktigere enn fettet, siden hjertet tross alt er en muskel og lungene er avhengige av at musklene rundt kan få dem til å fungere.

Men hvorfor er da marathonløpere tynne som stilker?

AnonymBruker
Skrevet

Fordi de trener masse utholdenhet, har lav fettprosent og får lange slanke muskler.

Anonymous poster hash: 3d06a...c47

Skrevet

Marathonløpere er tynne fordi de ikke trenger store muskler. Det handler om prioriteringer.

Kan sammenligne det opp mot en sprinter: En sprinter trener mindre løping enn en marathonløper, men trener mer med vekter. En marathonløper er avhengig av å få i seg mat som er rik på karbohydrater, mens en sprinter trenger flere proteiner.

Da jeg gikk ut av forsvaret (krevende fysisk og psykisk tjeneste) hadde jeg selv en "marathonkropp" med en kortisol- mage. Hadde en muskuløs kropp med lav fettprosent før jeg gikk inn. Jeg hadde ikke mistet noe særlig av min styrke på slutten av tjenesten selv om jeg så relativt spinkel ut. De andre jeg var med var i ca. samme forfatning.

Skrevet (endret)

Det synes jeg er veldig rart, for da ødelegger kroppen for seg selv. Har du vitenskapelige artikler som støtter opp mot dette?

Det viktigste spørsmålet slankere bør spørre seg er hvorfor det finnes millioner av personer som sliter med det samme, og som skriver på nettet om kostholdsreduksjon og kaloritelling. Hvis kalorireduksjon hadde fungert som slankemetode, så ville problemet vært løst og ingen ville ha skrevet om det. Folk ville heller ikke blitt lokket til å betale for slankeprogrammer som enkelte tjener penger på.

Kalorireduksjon forteller ikke at kroppen at den skal forbrenne fett. Det forteller kroppen at den skal senke tempoet.

Her er oppskriften som vil fungere for de aller fleste:

- Spis når du er sulten og slutt å spis når du er mett

- Ikke spis drittmat

- Vær aktiv og tren

Tjener jeg penger på dette? Nope!

To make matters worse, when you lose weight, only about half of what is lost is fat; the rest is valuable, metabolically active muscle! Yet when someone regains weight, it is nearly complete fat. Remember, muscle cells burn 70 times more calories than fat cells. Therefore yo-yo dieting makes you lose a big part of your metabolic engine.

We all know overweight people who say, “I don’t really eat that much, and I still can’t lose weight.” They aren’t lying. When most people go on a diet, they are generally actually making themselves fatter. Each time they diet, they lose muscle.

The diet usually fails, and when it does, the weight that is regained is fat. If you have been through a number of diets that have failed, your body has been through this process a number of times. In short, dieting makes you fat.

- Mark Hyman, MD

http://drhyman.com/blog/2015/02/19/overeating-doesnt-make-fat-2/#openModal

Endret av Charlie.
  • Liker 3
Skrevet

Det viktigste spørsmålet slankere bør spørre seg er hvorfor det finnes millioner av personer som sliter med det samme, og som skriver på nettet om kostholdsreduksjon og kaloritelling. Hvis kalorireduksjon hadde fungert som slankemetode, så ville problemet vært løst og ingen ville ha skrevet om det. Folk ville heller ikke blitt lokket til å betale for slankeprogrammer som enkelte tjener penger på.

Kalorireduksjon forteller ikke at kroppen at den skal forbrenne fett. Det forteller kroppen at den skal senke tempoet.

Her er oppskriften som vil fungere for de aller fleste:

- Spis når du er sulten og slutt å spis når du er mett

- Ikke spis drittmat

- Vær aktiv og tren

Tjener jeg penger på dette? Nope!

To make matters worse, when you lose weight, only about half of what is lost is fat; the rest is valuable, metabolically active muscle! Yet when someone regains weight, it is nearly complete fat. Remember, muscle cells burn 70 times more calories than fat cells. Therefore yo-yo dieting makes you lose a big part of your metabolic engine.

We all know overweight people who say, I dont really eat that much, and I still cant lose weight. They arent lying. When most people go on a diet, they are generally actually making themselves fatter. Each time they diet, they lose muscle.

The diet usually fails, and when it does, the weight that is regained is fat. If you have been through a number of diets that have failed, your body has been through this process a number of times. In short, dieting makes you fat.

- Mark Hyman, MD

http://drhyman.com/blog/2015/02/19/overeating-doesnt-make-fat-2/#openModal

Først sier du at kalorireduksjon ikke fungerer, og så anbefaler du nettopp kalorireduksjon...?! :klo:

Skrevet

Først sier du at kalorireduksjon ikke fungerer, og så anbefaler du nettopp kalorireduksjon...?! :klo:

Jeg anbefaler ikke kaloriunderskudd dersom man spiser bra mat og trener, nettopp fordi treningen over tid i kombinasjon med et høyt inntak av kalorier vil sørge for økt forbrenning.

Å helle nedpå spekk og skylle det ned med sukker (altså en MCDonalds-meny), og i tillegg være stillesittende vil selvsagt gi overvekt i form av fett. Dette forstår de fleste.

Det mange ikke forstår er at en slanking hvor man ligger i kaloriunderskudd vil senke forbrenningen fordi man redusere muskelmasse. Når man sprekker, for det er en naturlig konsekvens av kaloriunderskudd, så vil energien lagres i form av fett. Man er dermed på en livslang slankekur.

Det eneste som hjelper er å endre livsstil og å ha et langtidspersektiv.

Skrevet

For å gå ned i vekt må man ha kaloriunderskudd. For å unngå å sprekke, må kaloriunderskuddet ikke være for stort. Man kan gå ned i vekt bare ved å spise mindre. Det er sunt å trene. Det er ikke bra å trene til en stuper.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...