Xantippe Skrevet 4. juli 2002 #1 Skrevet 4. juli 2002 Kan noen kloke hoder hjelpe? Jeg har fått scannet inn noen dokumenter som skal bearbeides slik at de kan trykkes. Vil helst slippe å skrive inn alle 30 sidene for hånd og mener at det er en måte å få dem over fra jpg-bilde til rent tekstformat. Tror jeg har gjort det før. Det jeg er ute etter er et program som kjenner igjen tekst i et bilde og konverterer det til en tekstfil. Noen som vet hva jeg kan bruke? Og evt hvordan? Har feks Corel PhotoPaint der det er mulig å hake av for mulighet høy/lav-tekstkvalitet, men jeg får det ikke til. Dette bør helst være ferdig i morgen og jeg kan ikke kjøpe noen programmer nå, men har mye liggende på maskina og laster gjerne ned programmer fra nettet. Noen som kan fortelle meg hvordan jeg går fram?
Arnie Skrevet 4. juli 2002 #2 Skrevet 4. juli 2002 Det du trenger er et såkalt OCR (Optical Character Recognition) program. Jeg lette etter noe slikt selv på nettet for noe tid siden, men fant ingenting som var fritt tilgjengelig. Men jeg oppdaget at Acrobat Exchange (som jeg hadde på maskinen min) har en OCR modul som gjorde jobben. Forå få bra resultat (lite manuell oppretting etterpå) er det viktig å ha et godt utgangspunkt: høy kvalitet på scanningen. Lykke til...
Xantippe Skrevet 4. juli 2002 Forfatter #3 Skrevet 4. juli 2002 Det var et raskt svar! Har ikke Acrobat Exchange, men det går kanskje an å laste fra nettet. Har funnet siden, men skjønner ikke helt hva jeg skal laste: http://www.adobe.com/support/downloads/pro...latform=Windows Skjønner du noe? -Xantippe
Arnie Skrevet 4. juli 2002 #4 Skrevet 4. juli 2002 Dessverre for deg er Acrobat Exchange ikke gratis. Det Adobe deler ut gratis er Acrobat Reader, som brukes for å lese *.pdf filer. Programmet for å _lage_ *.pdf-filer derimot... yepp, du gjetter riktig: Det er ikke gratis. Sorry!
Xantippe Skrevet 4. juli 2002 Forfatter #5 Skrevet 4. juli 2002 Nei, det var jo ikke helt overraskende. Corel PhotoPaint har sånn OCR-greie (stort vokablar her i gården ), men hva gjør jeg med de filene etter at de er konvertert? Om du skjønner? Får til å konvertere dem, men så står jeg bom fast. Jeg får ikke lagret dem som tekstfiler... og heller ikke åpnet dem i notepad/wordpad/word. - Xantippe som er veldig glad for at Arnie bryr seg.
Arnie Skrevet 4. juli 2002 #6 Skrevet 4. juli 2002 Da burde du jo ha det du trenger. Kjenner dessverre ikke Corel PhotoPaint, så jeg kan ikke hjelpe deg, annet enn å tipse deg om å lese hjelpe-menyene etc... :blunke: Iblant hjelper det faktisk å lese bruksanvisningen, vettu. Det er sikkert bare en detalj du har oversett. Lykke til!
Nullet Skrevet 4. juli 2002 #7 Skrevet 4. juli 2002 Hvorfor betale for noe man kan få gratis? Glemmer/vet ikke folk, at det er noe som heter OpenSource og freeware (ja det tror jeg) http://www.simpleocr.com Jeg har tilogmed testet programmet for deg (fy flate, jeg er snill jeg), og det funker fint i Windows 2000. Regner med at det funker i andre Windows-versjoner også. Har ingen scanner akkurat nå, men testet det på et bilde jeg hadde
Xantippe Skrevet 4. juli 2002 Forfatter #8 Skrevet 4. juli 2002 Snille er dere begge to! Jeg har prøvd å lese bruksanvisningen ... lenge før jeg posta her. Er enig i at det ofte er lurt. Nåja, har lasta ned Simple OCR men får bare beskjed om at det ikke er et gyldig Window32 program når jeg prøver å åpne fila, hva det nå enn skal bety??? Jeg har ME. Prøver jeg å åpne programmet først og så fila får jeg bare opp en tom fil. Så jeg er like blank. Har det noe å si at jeg måtte konvertere fra jpg til tif format? Fila i tif-format er ikke tom i corel feks bare i Simple OCR. Det verste er at jeg hadde sikkert rukket å skrive av alle tredve sidene på den tida jeg har brukt på å finne ut av det, men trøsten får være at når det endelig går et lys opp for meg kan jeg det jo til neste gang. Takk for all hjelp så langt. - xantippe stadig like frustrert
Nullet Skrevet 4. juli 2002 #9 Skrevet 4. juli 2002 ........og lagrer fila di i *.rtf format, som igjen lett kan gjøres om til *.ps (PostScript), som igjen er standard filformat for trykkerier.
Nullet Skrevet 4. juli 2002 #10 Skrevet 4. juli 2002 Da har det antageligvis skjedd et eller annet mens du har lasta ned. Sikkert ikke fått med deg hele fila ned. Den skal være på 2111Kb. Prøv å laste ned på nytt, du.
Nullet Skrevet 4. juli 2002 #11 Skrevet 4. juli 2002 Nei nå misfortod jeg deg. Det er bildene du ikke får åpnet ja. Hmmmmmmm.......
Nullet Skrevet 4. juli 2002 #12 Skrevet 4. juli 2002 Har du prøvd å konvertere filene med et annet program? Kan det være Corel som gjør noe rart med filene dine?
Xantippe Skrevet 4. juli 2002 Forfatter #13 Skrevet 4. juli 2002 Jeg fikk det til. Corel har jo eget OCR-Traceprogram, det var bare ikke installert hos meg. Føler meg bra teit nå.... Takk for hjelpen begge to.
Nullet Skrevet 4. juli 2002 #14 Skrevet 4. juli 2002 Det er lett å miste oversikten på hva slags programmer man har på maskinen. Det har jeg fått erfare selv Jaja, men da går det jo bra alikevel da. :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå