Gå til innhold

Ekstremt søtsug -hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med skikkelig søtsug, har gjort det så lenge jeg kan huske. Kostholdet mitt består av ca 60% godterier og resten sunn og variert mat. Fins liksom ingen mellomting. Av søtsaker er det alt fra sjokolade, iskrem, kaker og honning. Spiser sjeldent fet mat som pølser/hamburgere o.l. fast food. Jeg klarer rett og slett ikke å kutte ut søtsaker! Har prøvd å kutte ned og stoppe helt, men klarer ikke mer enn noen dager til maks 2 uker. Prøver å ikke ha godterier i huset, men sliter med å bare kjøpe med meg noe i butikken, lage meg godterier av gud-vet-hva av det jeg finner i skapene, eller bare spise søtt pålegg med skje når jeg er desperat nok. Det er helt forferdelig, og jeg skjuler det for samboeren.

Greia er at jeg er ikke feit, veier 56-57 kg og trener en del. Men det er ikke sunt, og jeg føler at jeg kan få ganske mange sykdommer om det fortsetter slik. Har slitt med en del spiseforstyrrelser også, blanding av bulumi og ren overspising/kjedespising. I tillegg jobber jeg i dagligvarebransjen, og er jo rundt godterier hele dagen lang, er det noen utgåtte varer har vi i enkelte tilfeller lov å spise av det(vi har alltid ett eller annet liggende eller får vareprøver) og det har ofte blitt uimotståelig :(

Er det noen som har vært i lignende situasjon? Vet av noen tips? Evt. en sånn side man kan få hjelp, finner bare sider som vektklubb/rhoede, men der er jo fokuset på vektnedgang, og ikke spesifikt ekstremt søtsug. Anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har slitt med det lenge selv. Jeg har klart å holde søtsuget i sjakk en stund ved å fokusere på å spise sunt og trene, men det holder bare så lenge, så orker jeg ikke mer. Denne gangen spiser jeg også sunt, men jeg spiser alle mine favorittretter og lar konvensjoner være konvensjoner. Jeg har fremdeles ofte lyst på godterier, men klarer stort sett å la være, for jeg kjøper ikke inn noe og gidder ikke lage selv. Du har et større problem som er eksponert for dette store deler av dagen. Kanskje det hjelper å sette tidsavgrensede regler for deg - feks fredager kan jeg spise litt godterier i lunsjen på jobben, men i dag er det ikke fredag, så jeg spiser bare matpakka mi. Eller snakke med sjefen, det kan hende det er flere ansatte som har det sånn.

Skrevet

Tror er lurt som Pringle sier. Tillate deg spesielle dager å spise litt godterier. Vet det er vanskelig å bare spise litt når man først spiser. Men der må du stålsette deg og si stopp. Pusse tenner, kan hjelpe.

Jeg har det sånn, på en måte. Men spiser litt ute noen ganger hvis jeg får servert. Men hjemme når jeg tillater meg litt snop, så tar jeg litt i en skål sammen med nøtter, litt rosiner, evt annen tørket frukt, dadler. Så nyter jeg det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det å tillate meg å spise søtt har hjulpet meg. Når ting er fy-fy får jeg desperat lyst på det.

Nå lager jeg meg sunt søtt, med sukrin og stevia, til daglig, og spiser sukker i helgene. Søtsuget i ukedagene stilles med sunn bakst, eller kesam/hytteost med søtning og bær/frukt (eller bare kakao...).

På mandag stilte jeg søtsuget med sunne lapper. Havremel, egg, bakepulver, mager kesam, ekstra lett melk, sukrin og stevia, da blir det omtrent like sunt som vanlig brød med egg på.

Anonymous poster hash: 950a9...d84
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...