AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #1 Skrevet 28. mai 2015 Jeg har en sønn på fire år som alltid har blitt tatt for å være eldre enn han er fordi han er stor fysisk (lang og "stor") og fordi han alltid har hatt godt ordforråd og uttale for alderen. Jeg bekymrer meg litt, for jeg ser at han ofte blir behandlet som om han er eldre og forstår mer enn han er/gjør. Har bla lagt merke til det når han er i barnehagen; dersom han griner så blir han aldri tatt på fanget og de snakker til han på en helt annen måte enn til de gjevngamle på hans alder. Selv om han er flink til å uttrykke seg og slikt så er han jo faktisk fire år han også, og jeg merker ofte at han ikke alltid har forståelsen for ting selv om det kan virke slik. Som fireåringer flest kan han feks slå seg vrang når han er trøtt, og da synes jeg ikke det er riktig å forvente at han oppfører seg som en seks åring. -han har jo ikke de samme forutseningene for å forstå. Har tatt det opp flere ganger med bhg. I hentingen spørr jeg ofte hvordan det har gått i bhg i dag, så svarer de med at "nei HAN går det fint med, han klarer seg jo selv". Så jeg er rett og slett litt bekymret for at han blir litt glemt. Ser jo de andre fireåringene alltid får hjelp til alt mulig mens han sitter å strever med å kle på seg feks. og når han får det til er det ingen som skryter fordi det liksom er en selvfølge. Hva tenker dere? Burde jeg ta det opp igjen? Hva hadde dere gjort?Anonymous poster hash: 5a511...9f7
Timseh Skrevet 28. mai 2015 #2 Skrevet 28. mai 2015 De fleste 4åringer klarer vel å kle på seg selv? Skryt til min gutt for å kle på seg selv sluttet jeg med da han var 3 år gammel, da dette faktisk er en selvfølge (for mitt barn i hvert fall, han er 3,5 år). Barna i bhg til mitt barn som er over 3 år klarer i hvert fall dette selv, noe de også har øvd på. Det andre hadde jeg tatt opp med bhg. Selvsagt skal man få trøst dersom han slår seg hardt. Og det er ikke rettferdig at de forventer mer av han kun pga den fysiske størrelsen. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #3 Skrevet 28. mai 2015 Han kan jo kle seg selv såklart. Men tenkte på i vinter da jeg han aldri fikk hjelp med å trekke dressen over støvlene (det kan være trangt å få over) eller de ser etter at han har fått på seg det han skal. Han hadde aldri på seg "hals", selv om jeg maste litt om dette da han var forkjølet, og han glemmer den ofte selv. -så skulle jo gjerne sett at de fulgte med at han fikk den på seg. Også har det ikke blitt sånn just nå, det har vært sånn lenge. Da han var mindre feks. puttet de han aldri i vogn på tur, selv om han åpenbart var sliten og gjevngamle barn satt i vogn (da var han vel to år eller noe). Det er vel mest forskjellsbehandlingen jeg reagerer på..Anonymous poster hash: 5a511...9f7 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #4 Skrevet 28. mai 2015 Kjenner til bekymringen om dette, vår gutt er også veldig stor for alderen. På avdelingen er de veldig klar over dette, men de andre avdelingene var ikke så obs på det, så det endte med at en av de ansatte plasserte ham på dissa og ga ham god fart - men han var jo så liten at han ikke holdt seg fast... Da var jeg litt oppgitt, gitt... Så det jeg mener er at det er ikke dumt å ta opp dette med de ansatte.Anonymous poster hash: 7aa4a...850 2
Jade Skrevet 28. mai 2015 #5 Skrevet 28. mai 2015 Hva sa du når du tok det opp på Foreldresamtale, og hva svarte de?
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #6 Skrevet 28. mai 2015 Hva sa du når du tok det opp på Foreldresamtale, og hva svarte de? Har nevnt det flere ganger, men for å ta utgangspunkt i sist gang så sa jeg at det er fint om de ser litt etter at han følger beskjeder, som å følge litt med at han tørker seg ordentlig når han har bæsja på do (han er litt sløv med det for tiden og blir sår), og at han får kledd seg "riktig" å sånn (her om dagen var han feks helt svett fordi han hadde på for mye tøy, han merker ikke alltid det selv når han leker). Da svarte de på samme måte som før -med å pense det over på hvordan de jobber pedagogisk i bhg, at hvert barn skal få individuell oppfølging osv. Men jeg føler ikke det hjelper så mye når det aldri forandrer seg?!Anonymous poster hash: 5a511...9f7
palamina Skrevet 28. mai 2015 #7 Skrevet 28. mai 2015 De fleste 4åringer klarer vel å kle på seg selv? Skryt til min gutt for å kle på seg selv sluttet jeg med da han var 3 år gammel, da dette faktisk er en selvfølge (for mitt barn i hvert fall, han er 3,5 år). Barna i bhg til mitt barn som er over 3 år klarer i hvert fall dette selv, noe de også har øvd på. Det andre hadde jeg tatt opp med bhg. Selvsagt skal man få trøst dersom han slår seg hardt. Og det er ikke rettferdig at de forventer mer av han kun pga den fysiske størrelsen. Jaja, du om det. Du skjønner vel egentlig tanken bak? Skryt er viktig, og det er faktisk ingen selvfølge at en fireåring kler på seg når han får beskjed om det, eller får til å dra igjen en glidelås og får på seg hanskene selv!? Sønnen min er 9 og får fortsatt skryt for å komme seg kjapt i klærne om morgenen. Ts, jeg ville tatt det opp igjen! Skjønner hva du snakker om, og det er viktig at alle blir sett, også barn som er selvgående og modne for alderen. 1
Favole Skrevet 28. mai 2015 #8 Skrevet 28. mai 2015 Om de skal kreve og forvente mer av ham fordi han har vært tidlig ute i utviklingen må de jo legge til rette for at han kan mestre det de krever av ham. Og ikke minst oppmuntre og gi skryt slik at han får den mestringsfølelsen man er ute etter f.eks etter dobesøk, påkledning osv. Han lærer nok mer av positive tilbakemeldinger enn at han blir sår fordi han har vært sløv med tørkinga. Er han lei seg må også han bli møtt på sitt nivå og få trøst, det bør jo alle barn uansett om de er to, fire eller ti år. Jeg ville snakket med ped.leder og bedt de om å ta det du sier mer på alvor og å faktisk SE barnet ditt, særlig om de er så opptatte av individuell oppfølging som de selv skal ha det til. 1
Timseh Skrevet 28. mai 2015 #9 Skrevet 28. mai 2015 Jaja, du om det. Du skjønner vel egentlig tanken bak? Skryt er viktig, og det er faktisk ingen selvfølge at en fireåring kler på seg når han får beskjed om det, eller får til å dra igjen en glidelås og får på seg hanskene selv!? Sønnen min er 9 og får fortsatt skryt for å komme seg kjapt i klærne om morgenen. Skryt er viktig, men jeg skryter av oppgaver han klarer og nye utfordringer. Skryt for å ha kledd på seg selv har han fått siden han var 2 år. Skulle tatt seg ut å skryte om det i 7 år til. For meg og mine i min omkrets er det en selvfølge. Vet faktisk ikke om en eneste 4-åring som ikke klarer det..? Men nok om det. Ja, jeg ser tanken bak, men når en person mestrer en oppgave, så skryter man av det. Skryt er viktig for barn og for å føle en medtringsfølelse. Men når han mestrer det fint, skryter man ikke av det i flere år. Det er farlig å undervurdere barna også. Ser det altfor ofte.
Jade Skrevet 28. mai 2015 #10 Skrevet 28. mai 2015 Altså, om han er flinkere enn de andre til å kle på seg, så kan de forvente at han er flinkere til å kle på seg. MEN de kan selvsagt ikke da automatisk forvente at han kan gå lengre enn langt, og huske å ta på halsen sin, og masse annet som han egentlig ikke skjønner/klarer. Jeg ville tatt dette opp gang på gang til det hadde gått igjennom. Hjelper ikke at de har "individuell oppfølging" hvis de ikke har det i praksis! Vær sikker på at de skjønner hva du har fortalt før du går derfra. Og ta det opp i en foreldresamtale, ikke bare i garderoben.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #11 Skrevet 28. mai 2015 Du bekymrer deg faktisk? Jeg tror nok heller denne tråd var dårlig forsøk på å skryte av hvor mye flinkere/bedre du mener ditt barn er i forhold til andre. Du er vel ikke akkurat lei deg? Skulle ønske han var under snittet utviklet? Eller helt middelmådig? Nei, tenkte meg det.Anonymous poster hash: c387c...00d
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #12 Skrevet 29. mai 2015 Du bekymrer deg faktisk? Jeg tror nok heller denne tråd var dårlig forsøk på å skryte av hvor mye flinkere/bedre du mener ditt barn er i forhold til andre. Du er vel ikke akkurat lei deg? Skulle ønske han var under snittet utviklet? Eller helt middelmådig? Nei, tenkte meg det.Anonymous poster hash: c387c...00d Du kan bare klappe igjen, dette er en reell problemstilling selv om det ikke gjelder deg. Det er ikke bra å behandle en toåring som em fireåring, eller ta for gitt at en på 4 klarer det som en seksåring klarer bare fordi ungen er ser større ut enn h*n er. På samme måte som det ikke er greit å behandle en fjortenåring som en voksen bare fordi han er tidlig utviklet og ser voksen ut. Barn må møtes på det nivået de er. Det kan faktisk være farlig også, 6-åringen kan gå alene på fortauet mens du kanskje fremdeles vil holde hånda til treåringen, for å si det sånn.Anonymous poster hash: 7aa4a...850 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #13 Skrevet 29. mai 2015 Der er faktisk en reell problemstilling og ikke undermaskert selvskryt som en AB insinuerte tidligere. Når mitt barn var baby var vi ofte i åpen barnehage, en dag hadde de seminar om nettopp denne problemstillingen. De som ser større ut for alderen blir behandlet med andre forventninger av de voksne enn de jevnaldrende som er små. Ta det opp med ped.leder igjen og stå på ditt, de må se barnet på det nivået han befinner seg på nå og ikke som en homogen mengde blant andre på hans størrelse (!)Anonymous poster hash: a6821...584 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #14 Skrevet 29. mai 2015 Hvorfor skulle ts skryte av at barnet er storvokst for alderen? Det er ikke akkurat ts' eller barnets fortjeneste, det er gener. Jeg kjenner igjen problemstillingen med ei jente som var veldig høy (lang da hun ble født, langt over alle kurver hele veien). Hennes primærkontakt i barnehagen var flink, men alle andre ansatte, vikarer, andre foreldre osv.... De behandlet henne som om hun var to-tre år eldre i alle situasjoner. Be styrer om å ta det opp med alle ansatte, her er jo problemet at de faktisk behandler ham "individuelt", men ikke aldersadekvat. Han burde bli behandlet som alle andre på sin alder, ikke som et unntak. Anonymous poster hash: aa59e...a4b 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #15 Skrevet 29. mai 2015 Tror jeg får ta det opp igjen ja.. Selv om det aldri er morro å virke masete heller. Poenget her er jo ikke hvorvidt han kan kle på seg selv eller ikke, det er at jeg er bekymret for at han blir glemt. Også skulle jeg som sakt ønske de hadde fulgt litt mer med på hva han sier kontra hva han faktisk forstår. Han svarer godt for seg og prater veldig greit, men jeg ser jo hjemme at han ikke alltid har forståelse for hva han sier eller hva andre mener fordi om, Så han må bli forklart ting på samme måte som med andre på hans alder. TSAnonymous poster hash: 5a511...9f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå