AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #101 Skrevet 14. mai 2016 Den 11.5.2016 at 22.01, AnonymBruker skrev: Nordstrand i mitt hjerte, always and forever ❤️❤️❤️ Kommer aldri til å ville bo noe annet sted i hele mitt liv (og jeg har bodd en del steder tidligere, faktisk!) Anonymkode: 876c8...850 Ville aldri oppdratt barna mine der. Mer klysete folk skal man lete lenge etter altså! Barn dømmer barn etter hva slags bil foreldrene deres kjører, og du får høre det om du går med uekte uggs. Dårlige holdninger fra arrogante foreldre skinner tydelig igjennom hos de yngre generasjonene. Anonymkode: 41824...d37 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #102 Skrevet 14. mai 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville aldri oppdratt barna mine der. Mer klysete folk skal man lete lenge etter altså! Barn dømmer barn etter hva slags bil foreldrene deres kjører, og du får høre det om du går med uekte uggs. Dårlige holdninger fra arrogante foreldre skinner tydelig igjennom hos de yngre generasjonene. Anonymkode: 41824...d37 For noe tull, du er full av fordommer og har tydeligvis aldri bodd på Nordstrand Jeg har barn både i barnehage og på skolen her, og de har aldri vært utsatt for noen slags form for mobbing. Og det til tross for at jeg og mannen "kun" tjener rundt 1 mill tilsammen, bor i leilighet, har en helt gjennomsnittlig bil og barna ikke har noe særlig med merkeklær over hodet. Ser ikke noen voldsomme mengder merkeklær eller fokus på "status" hos de andre barna eller foreldrene vi kjenner i området heller. Tvert imot virker vår familie ganske "gjennomsnittlige" her. Men merker at folk fra andre steder i byen (og spesielt østkanten) har en hel masse fordommer om oss som bor her Anonymkode: 876c8...850
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #103 Skrevet 14. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For noe tull, du er full av fordommer og har tydeligvis aldri bodd på Nordstrand Jeg har barn både i barnehage og på skolen her, og de har aldri vært utsatt for noen slags form for mobbing. Og det til tross for at jeg og mannen "kun" tjener rundt 1 mill tilsammen, bor i leilighet, har en helt gjennomsnittlig bil og barna ikke har noe særlig med merkeklær over hodet. Ser ikke noen voldsomme mengder merkeklær eller fokus på "status" hos de andre barna eller foreldrene vi kjenner i området heller. Tvert imot virker vår familie ganske "gjennomsnittlige" her. Men merker at folk fra andre steder i byen (og spesielt østkanten) har en hel masse fordommer om oss som bor her Anonymkode: 876c8...850 Vel, jeg har selv bodd der da jeg var ung, og jeg har nå nær familie (med barn) som bor der. Og jeg har selv vært vitne til kompiser av disse barna som kommenterer at faren deres "bare" kjører en toyota, med kommentar om at han nok ikke tjener særlig mye. De kommer også ofte hjem og er lei seg fordi andre i klassen kommenterer manglende merkeklesplagg. Androidtelefoner er ikke godkjent, da det må være den nyeste iPhonen. Og dette er snakk om barn i alderen 10-13 år! Så nei, dette er ikke uvitenhet/fordommer, dette er selvopplevde ting! Anonymkode: 41824...d37 8
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #104 Skrevet 14. mai 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg har selv bodd der da jeg var ung, og jeg har nå nær familie (med barn) som bor der. Og jeg har selv vært vitne til kompiser av disse barna som kommenterer at faren deres "bare" kjører en toyota, med kommentar om at han nok ikke tjener særlig mye. De kommer også ofte hjem og er lei seg fordi andre i klassen kommenterer manglende merkeklesplagg. Androidtelefoner er ikke godkjent, da det må være den nyeste iPhonen. Og dette er snakk om barn i alderen 10-13 år! Så nei, dette er ikke uvitenhet/fordommer, dette er selvopplevde ting! Anonymkode: 41824...d37 Så trist for deg at du har så negative opplevelser av Nordstrand, men da har jeg en følelse av at det har mer med deg/din familie å gjøre enn alle de andre menneskene som bor her. Jeg/min familie har som nevnt aldri opplevd noe som helst av det du beskriver, og det til tross for at vi er en helt normal middelklassefamilie. Anonymkode: 876c8...850
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #105 Skrevet 14. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Så trist for deg at du har så negative opplevelser av Nordstrand, men da har jeg en følelse av at det har mer med deg/din familie å gjøre enn alle de andre menneskene som bor her. Jeg/min familie har som nevnt aldri opplevd noe som helst av det du beskriver, og det til tross for at vi er en helt normal middelklassefamilie. Anonymkode: 876c8...850 Hvordan kan det være det? Hvordan kan én familie påvirke hvordan andre familier oppfører seg og hva de lærer barna sine? Og hva kan man i det hele tatt gjøre for å fortjene å høre at en Toyota er fattigmannsbil, og at skoene en bruker er stygge fordi de ikke er ekte merkevare? Jeg forstår ikke helt hvordan du mener at dette har med meg/min familie å gjøre? Dette er det jo andre barn som kommenterer, og som jeg selv har hørt med mine egne ører. Jeg har også pratet med mange i de yngre generasjonene og hørt hva samtalene går i. Det er merke, merke, merke, penger, penger, penger. Selvfølgelig mye annet også, men urovekkende mye handler om status og penger, dessverre. Kanskje du bor i en annen del av Nordstrand hvor dette ikke er like fremtredende. Anonymkode: 41824...d37 6
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #106 Skrevet 14. mai 2016 Ser at Kringsjå og Sogn ikke er nevnt i denne tråden. Skal flytte dit til høsten. Noen som har noen tanker om hvordan det er å bo der? Anonymkode: a90e8...730
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #107 Skrevet 14. mai 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville aldri oppdratt barna mine der. Mer klysete folk skal man lete lenge etter altså! Barn dømmer barn etter hva slags bil foreldrene deres kjører, og du får høre det om du går med uekte uggs. Dårlige holdninger fra arrogante foreldre skinner tydelig igjennom hos de yngre generasjonene. Anonymkode: 41824...d37 Mye av den samme oppfatningen jeg sitter med også. Har ikke bodd der selv, men har bekjente med barn der nå, og et par kompiser som har vokst opp der. Anonymkode: 6cfb4...f1b 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #108 Skrevet 14. mai 2016 Jeg har vokst opp på Nordstrand og har den samme oppfatningen som flere her. Jeg ble lenge mobbet fordi faren min jobbet som elektriker. Husker mamma måtte parkere et stykke unna der vi skulle, ellers ble vi plagd for bilen vår. Det var ikke bare meg, de andre på trinnet som hadde foreldre med vanlige inntekter fikk også høre det. En venninne av meg er lærer på en skole der, og forteller at de sliter mye med dette. Jeg ville aldri hatt barn i et slikt miljø. Anonymkode: 64ab4...007 4
Aule Skrevet 14. mai 2016 #109 Skrevet 14. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ser at Kringsjå og Sogn ikke er nevnt i denne tråden. Skal flytte dit til høsten. Noen som har noen tanker om hvordan det er å bo der? Anonymkode: a90e8...730 Fine og rolige områder innenfor bomringen, men litt kjedelige områder da det er veldig høy snittalder (må være 60+...). Det er dog mye afrikanere oppe ved Kringsjå studentby, så man får en god dose multikultur også der. Kunne jeg velge helt fritt økonomisk hadde jeg kjøpt den russiske ambassaden på Skillebekk. Eneste ulempen er den j.... trikken som støyer mye og ofte. Eventuelt en leilighet i en rolig gate mellom Frogner Plass og Majorstukrysset eller strekningen Oscars gate (Uranienborg) mot Bislett og oppover Thereses gate til Ullevålsveien. Trives også godt i Waldemar Thranes gate nedover mot Kiellands Plass...Er faktisk et vrient valg da det er flere fine steder å velge i. Kampen er også trivelig. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #110 Skrevet 14. mai 2016 Jeg bor på St. Hanshaugen, og trives veldig godt. Hyggelig område, sentralt (gåavstand til Bogstadveien og Karl Johan, osv.) og fint. Anonymkode: c9a16...83d
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #111 Skrevet 14. mai 2016 camilla collettsgate! Anonymkode: ba328...0c8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #112 Skrevet 15. mai 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vokst opp på Nordstrand og har den samme oppfatningen som flere her. Jeg ble lenge mobbet fordi faren min jobbet som elektriker. Husker mamma måtte parkere et stykke unna der vi skulle, ellers ble vi plagd for bilen vår. Det var ikke bare meg, de andre på trinnet som hadde foreldre med vanlige inntekter fikk også høre det. En venninne av meg er lærer på en skole der, og forteller at de sliter mye med dette. Jeg ville aldri hatt barn i et slikt miljø. Anonymkode: 64ab4...007 Som jeg har forklart noen ganger i denne tråden nå, er dette veldig langt unna mine opplevelser her på Nordstrand. Og dersom det var hold i påstandene deres om at miljøet på Nordstrand er så tøft, og at det er mye mobbing/utestengning, er det nærliggende å anta at dette ville ha gjort seg gjeldende også i skolenes resultater i elevundersøkelsen (gjennomføres på alle trinn hvert år). Men tvert i mot er det jo faktisk sånn at både skolen vår datter går på (Nordstrand) samt de andre skolene i nærheten av oss (Ljan, Kastellet, Munkerud og Bekkelaget) har veldig gode resultater både på elevenes trivsel samt at svært få av elevene oppgir å bli mobbet. Se Minosloskole.no for alle tall. Alle skolene nevnt over har like gode eller bedre resultater enn både Oslosnittet og nasjonalt snitt. (Nordstrand skole, som min datter går på, har riktignok de aller mest fornøyde elevene, men de andre skolene i området er ikke langt unna). Ellers jobber jeg selv på en skole i Groruddalen, og oppfatter det som at penger, status og det å ha de "riktige" klærne betyr enormt mye mer blant elevene der, enn hva det gjør blant min datters venner, som som sagt går på Nordstrand skole. Det er mulig situasjonen har vært annerledes i dette området tidligere, men nå oppfatter jeg altså som sagt ikke det med penger og status som noe fokusområde for elevene. Og mine oppfatninger har som nevnt også støtte i resultatene fra Elevundersøkelsen. Anonymkode: 876c8...850
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #113 Skrevet 15. mai 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: For noe tull, du er full av fordommer og har tydeligvis aldri bodd på Nordstrand Jeg har barn både i barnehage og på skolen her, og de har aldri vært utsatt for noen slags form for mobbing. Og det til tross for at jeg og mannen "kun" tjener rundt 1 mill tilsammen, bor i leilighet, har en helt gjennomsnittlig bil og barna ikke har noe særlig med merkeklær over hodet. Ser ikke noen voldsomme mengder merkeklær eller fokus på "status" hos de andre barna eller foreldrene vi kjenner i området heller. Tvert imot virker vår familie ganske "gjennomsnittlige" her. Men merker at folk fra andre steder i byen (og spesielt østkanten) har en hel masse fordommer om oss som bor her Anonymkode: 876c8...850 Sikker på at du bor på Nordstrand og ikke på Lambertseter?? Anonymkode: 01e3d...e49 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #114 Skrevet 15. mai 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som jeg har forklart noen ganger i denne tråden nå, er dette veldig langt unna mine opplevelser her på Nordstrand. Og dersom det var hold i påstandene deres om at miljøet på Nordstrand er så tøft, og at det er mye mobbing/utestengning, er det nærliggende å anta at dette ville ha gjort seg gjeldende også i skolenes resultater i elevundersøkelsen (gjennomføres på alle trinn hvert år). Men tvert i mot er det jo faktisk sånn at både skolen vår datter går på (Nordstrand) samt de andre skolene i nærheten av oss (Ljan, Kastellet, Munkerud og Bekkelaget) har veldig gode resultater både på elevenes trivsel samt at svært få av elevene oppgir å bli mobbet. Se Minosloskole.no for alle tall. Alle skolene nevnt over har like gode eller bedre resultater enn både Oslosnittet og nasjonalt snitt. (Nordstrand skole, som min datter går på, har riktignok de aller mest fornøyde elevene, men de andre skolene i området er ikke langt unna). Ellers jobber jeg selv på en skole i Groruddalen, og oppfatter det som at penger, status og det å ha de "riktige" klærne betyr enormt mye mer blant elevene der, enn hva det gjør blant min datters venner, som som sagt går på Nordstrand skole. Det er mulig situasjonen har vært annerledes i dette området tidligere, men nå oppfatter jeg altså som sagt ikke det med penger og status som noe fokusområde for elevene. Og mine oppfatninger har som nevnt også støtte i resultatene fra Elevundersøkelsen. Anonymkode: 876c8...850 Ok, så denne nå . Min erfaring av Nordstrand er som de andre her. Men jeg jobber på Lambertseter, og der er det lavblokker istedenfor hus (som på Nordstrand) og naturlig nok mindre penger blant foreldrene og derfor mindre press på elevene i form av statusjag. Anonymkode: 01e3d...e49 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #115 Skrevet 15. mai 2016 Den 9.6.2015 at 21.42, Cuntzilla skrev: St. Hanshaugen, Iladalen/Alexander Kiellands Plass, Grünerløkka (øvre del), Torshov, Sagene, kanskje Bjølsen. Synes det er mange fine områder på vestkanten også, men det virker litt mindre livlig. Og alle menneskene ser helt like ut. Skulle jeg bodd i et penere strøk i et vakkert hus med noe grønt utenfor så hadde jeg heller gått for Ullevål eller Lindern eller noe borti der. Skriver under på denne. Helt enig. Anonymkode: 593da...bd0 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #116 Skrevet 15. mai 2016 Spørs hva du foretrekker - jeg liker Tjuvholmen , Majorstua, Bislett og st hanshaugen liker gode kollektiv transport , byliv og parker Anonymkode: 7e488...128
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #117 Skrevet 15. mai 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som jeg har forklart noen ganger i denne tråden nå, er dette veldig langt unna mine opplevelser her på Nordstrand. Og dersom det var hold i påstandene deres om at miljøet på Nordstrand er så tøft, og at det er mye mobbing/utestengning, er det nærliggende å anta at dette ville ha gjort seg gjeldende også i skolenes resultater i elevundersøkelsen (gjennomføres på alle trinn hvert år). Men tvert i mot er det jo faktisk sånn at både skolen vår datter går på (Nordstrand) samt de andre skolene i nærheten av oss (Ljan, Kastellet, Munkerud og Bekkelaget) har veldig gode resultater både på elevenes trivsel samt at svært få av elevene oppgir å bli mobbet. Se Minosloskole.no for alle tall. Alle skolene nevnt over har like gode eller bedre resultater enn både Oslosnittet og nasjonalt snitt. (Nordstrand skole, som min datter går på, har riktignok de aller mest fornøyde elevene, men de andre skolene i området er ikke langt unna). Ellers jobber jeg selv på en skole i Groruddalen, og oppfatter det som at penger, status og det å ha de "riktige" klærne betyr enormt mye mer blant elevene der, enn hva det gjør blant min datters venner, som som sagt går på Nordstrand skole. Det er mulig situasjonen har vært annerledes i dette området tidligere, men nå oppfatter jeg altså som sagt ikke det med penger og status som noe fokusområde for elevene. Og mine oppfatninger har som nevnt også støtte i resultatene fra Elevundersøkelsen. Anonymkode: 876c8...850 Ikke for å anklage deg for noe som helst her nå, men jeg er sikker på at om du spør de voksne som er med på å bidra til merkepresset og statusjaget blant barna ikke ser dette selv, og i mangel på selvinnsikt vil svare slik som du gjør. Du nevner undersøkelser på skolen. Det er klart resultatet av disse vil vise at trivselen er bra, for majoriteten av barna som svarer her er jo de samme som bidrar til presset. Middelklassen er i mindretall der, og da vises ikke dette så godt i undersøkelser. Nå er vi fire stykker her som har både opplevd og observert den samme trenden, hvordan kan du da være så bastant og benekte at situasjonen faktisk er slik? Anonymkode: 6cfb4...f1b 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #118 Skrevet 15. mai 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: R tIkke for å anklage deg for noe som helst her nå, men jeg er sikker på at om du spør de voksne som er med på å bidra til merkepresset og statusjaget blant barna ikke ser dette selv, og i mangel på selvinnsikt vil svare slik som du gjør. Du nevner undersøkelser på skolen. Det er klart resultatet av disse vil vise at trivselen er bra, for majoriteten av barna som svarer her er jo de samme som bidrar til presset. Middelklassen er i mindretall der, og da vises ikke dette så godt i undersøkelser. Nå er vi fire stykker her som har både opplevd og observert den samme trenden, hvordan kan du da være så bastant og benekte at situasjonen faktisk er slik? Anonymkode: 6cfb4...f1b Selvsagt nekter jeg for det når det dere skriver er veldig langt unna mine egne opplevelser. Det er heller ikke sånn at majoriteten av barna på skolen kommer fra svært velstående hjem, slik du later til å tro. Du har helt rett i at det i all hovedsak er hus, og ikke blokker, her på Nordstrand. Det du derimot tydeligvis ikke er klar over, er at veldig mange av disse husene faktisk er to-, tre- eller firemannsboliger, slik at det dermed er forholdsvis vanlig å bo i "leilighet" også på Nordstrand. Det er helt på det rene at det også bor en del mennesker med mye penger og store, flotte hus her. Men min opplevelse er at de ikke er i noe stort flertall, og i hvert fall ikke i en sånn grad at det ville påvirke svarene i elevundersøkelsene på en slik måte du antyder. Flere av de jeg kjenner med store, dyre hus her på Nordstrand har jo forøvrig også dertil store lån (mens min familie, som bor i leilighet, ikke har så fryktelig mye i lån). Siden de har store lån å betjene er det veldig mange av dem som ikke har noe mer penger enn oss å rutte med i hverdagen (og enkelte av dem har til og med merkbart mindre økonomisk handlingsrom i hverdagen enn hva vi selv har). Dermed blir det uaktuelt å kle opp barna i dyre merkeklær fullstendig fra topp til tå osv. Men nå gidder jeg ikke svare mer i denne tråden, dere som er så fulle av fordommer er jo tydeligvis uansett umulig å diskutere fornuftig med. Min familie trives i hvert fall svært godt her, og har ingen problemer med å anbefale området til andre. Anonymkode: 876c8...850
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #119 Skrevet 15. mai 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt nekter jeg for det når det dere skriver er veldig langt unna mine egne opplevelser. Det er heller ikke sånn at majoriteten av barna på skolen kommer fra svært velstående hjem, slik du later til å tro. Du har helt rett i at det i all hovedsak er hus, og ikke blokker, her på Nordstrand. Det du derimot tydeligvis ikke er klar over, er at veldig mange av disse husene faktisk er to-, tre- eller firemannsboliger, slik at det dermed er forholdsvis vanlig å bo i "leilighet" også på Nordstrand. Det er helt på det rene at det også bor en del mennesker med mye penger og store, flotte hus her. Men min opplevelse er at de ikke er i noe stort flertall, og i hvert fall ikke i en sånn grad at det ville påvirke svarene i elevundersøkelsene på en slik måte du antyder. Flere av de jeg kjenner med store, dyre hus her på Nordstrand har jo forøvrig også dertil store lån (mens min familie, som bor i leilighet, ikke har så fryktelig mye i lån). Siden de har store lån å betjene er det veldig mange av dem som ikke har noe mer penger enn oss å rutte med i hverdagen (og enkelte av dem har til og med merkbart mindre økonomisk handlingsrom i hverdagen enn hva vi selv har). Dermed blir det uaktuelt å kle opp barna i dyre merkeklær fullstendig fra topp til tå osv. Men nå gidder jeg ikke svare mer i denne tråden, dere som er så fulle av fordommer er jo tydeligvis uansett umulig å diskutere fornuftig med. Min familie trives i hvert fall svært godt her, og har ingen problemer med å anbefale området til andre. Anonymkode: 876c8...850 Hæ?! Vi snakker om vår egen erfaring, akkurat som deg. Vi er ikke fordomsfulle fordi vi har en annen erfaring?! Og vi er fire stykker med samme erfaring, du er den eneste med din oppfatning av Nordstrand. Men uansett. Flott at du ikke har barn som merker presset. Kanskje de har vært heldige og fått de riktige vennene. Anonymkode: 01e3d...e49 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #120 Skrevet 15. mai 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ?! Vi snakker om vår egen erfaring, akkurat som deg. Vi er ikke fordomsfulle fordi vi har en annen erfaring?! Og vi er fire stykker med samme erfaring, du er den eneste med din oppfatning av Nordstrand. Men uansett. Flott at du ikke har barn som merker presset. Kanskje de har vært heldige og fått de riktige vennene. Anonymkode: 01e3d...e49 Her kommer enda en, så da er vi 5 med samme erfaring. Vi bodde på Nordstrand på slutten av 80-tallet, og snobbenivået var skyhøyt! På denne tiden var det ikke hos de "gamle pengene" snobberiet var tydeligst. De med "gamle penger" var diskré, dannede, og høflige. Det var ingen merkeflashing hos dem, og om de sa noe negativt om noen, gjorde de det bak ryggen din, ikke åpenlyst. Hos de nyrike var det derimot tvert i mot. Merkeflashing, åpenlyst snobberi, nedlatenheten som var til å ta og føle på. Det samme på Ekeberg, der jeg bodde en stund også. Jeg har vært på besøk der mange ganger etter at vi flyttet derfra, og i følge de jeg snakker med er ikke så mye som har forandret seg, annet enn at "de gamle pengene" er borte, og at det har kommet til enda flere "nyrike". Jeg trives veldig godt på Skullerud. Anonymkode: e4263...c1c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå