Gå til innhold

Burde jeg si ifra til barnevernet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et stort moralsk dilemma og jeg vet ikke hvem andre jeg skal snakke med om det.

En bekjent, skal vi si X, har mistet omsorgen for barna. X flyttet til utlandet etter dette. Nå har X bestemt seg for å komme tilbake hit, besøke barna og ta dem med ut av landet og tilbake til hjemlandet sitt. Det er en LANG historie og med mye detaljer så jeg skal ikke gå inn på det, men det er noen internasjonale lover som kan gjøre at barna får forbli i hjemlandet til x hvis x kan bevise at det er for barnas beste + at de ikke vil. X har også skaffet pass til barna.

Jeg vet om dette og jeg er redd for at siden jeg vet at x skal gjøre dette, og x har også sendt meg meldinger om dette i tillegg, er jeg nå innblandet. Hvis x blir arrestert for kidnapping evt. andre ting, er jeg redd for at jeg er også i fare for å bli dømt for medvirkning fordi jeg ikke har sagt ifra.

X er i slekt med meg. Det er derfor jeg sliter så veldig med dette...Jeg syntes ikke at x burde gjøre dette heller. Samtidig vet jeg at barna har det best hos x, men jeg vil ikke ødelegge min fremtid...for x sine feil.

Burde jeg si ifra til barnevernet? varsle dem....? Vær så snill og kom med konstruktive tilbakemeldinger. Takk.

Anonymous poster hash: 2d4d5...448
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klart du burde si i fra til barnevernet. Det er ikke uten grunn at X har mistet omsorgen for dem :(

Anonymous poster hash: 9f066...30c
  • Liker 19
Skrevet

Hvis han har planer om å kidnappe barna varsler du selvfølgelig politi og barnevern!

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han har planer om å kidnappe barna varsler du selvfølgelig politi og barnevern!

Ja, det er det jeg fryktet å høre...alle rundt meg sier at jeg ikke burde gjøre det. Jeg er så fortvilet.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ja, det er det jeg fryktet å høre...alle rundt meg sier at jeg ikke burde gjøre det. Jeg er så fortvilet.

For øvrig er det også urovekkende at "barnet har det best med denne personen", når du samtidig skriver I HI at h*n har mistet omsorgen... Da lurer jeg litt på hvordan omsorgssituasjonen til barnet er, når det er best for det å bli kidnappet til utlandet av en som har mistet omsorg! Endret av RompeRusk
  • Liker 17
Skrevet (endret)

Jeg har et stort moralsk dilemma og jeg vet ikke hvem andre jeg skal snakke med om det.

En bekjent, skal vi si X, har mistet omsorgen for barna. X flyttet til utlandet etter dette. Nå har X bestemt seg for å komme tilbake hit, besøke barna og ta dem med ut av landet og tilbake til hjemlandet sitt. Det er en LANG historie og med mye detaljer så jeg skal ikke gå inn på det, men det er noen internasjonale lover som kan gjøre at barna får forbli i hjemlandet til x hvis x kan bevise at det er for barnas beste + at de ikke vil. X har også skaffet pass til barna.

Jeg vet om dette og jeg er redd for at siden jeg vet at x skal gjøre dette, og x har også sendt meg meldinger om dette i tillegg, er jeg nå innblandet. Hvis x blir arrestert for kidnapping evt. andre ting, er jeg redd for at jeg er også i fare for å bli dømt for medvirkning fordi jeg ikke har sagt ifra.

X er i slekt med meg. Det er derfor jeg sliter så veldig med dette...Jeg syntes ikke at x burde gjøre dette heller. Samtidig vet jeg at barna har det best hos x, men jeg vil ikke ødelegge min fremtid...for x sine feil.

Burde jeg si ifra til barnevernet? varsle dem....? Vær så snill og kom med konstruktive tilbakemeldinger. Takk.

Du er klar over at han har mistet omsorgen for disse barna, du vet han har planer om å kidnappe dem, og du er i slekt og innblandet gjennom kontakt. Du har nå plikt til å informere myndighetene, eller kan du ved gjennomgang av materiale i saken siden, bli tiltalt som medansvarlig.

Men bare det at du ikke med en gang har stoppet dette, sagt i fra, sier meg at det beste for alle, barna spesielt, var at du og denne slektningen din, når han kommer, tok første fly tilbake der dere kommer i fra.

God jævla tur!

Endret av Sannerlig
  • Liker 3
Skrevet

at du kan bli dømt for medvirkning vet jeg ikke helt sikkert, men det høres fullt mulig.

Du skriver at "det er noen internasjonale lover som kan gjøre at barna får forbli i hjemlandet til x hvis x kan bevise at det er for barnas beste".

Men vanskelig blir det å få dem tilbake om det viser seg ikke å være for deres beste å bo i utlandet. Spesielt med tanke på at i Norge skal det mye til en forelder mister omsorgen for sine barn. så det kan hende vedkommende mener det blir best for barna, men det betyr nok ikke at dette stemmer.

Derfor mener jeg du bør kontakte barnevernet, og det blir jo vurdert og etterforsket om barnas beste er å bo hos den ene eller den andre foreldren, men det blir gjort mens de er her, noe som jeg oppfatter som tryggere for dem.

I tillegg til at du kan bli betraktet som medskyldig bør du tenke på at barnas fremtid nå er i dine hender. Siden du ikke har myndighet eller kompetanse til å vurdere hva som er best for dem, må du kontakte barnevernet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er klar over at han har mistet omsorgen for disse barna, du vet han har planer om å kidnappe dem, og du er i slekt og innblandet gjennom kontakt. Du har nå plikt til å informere myndighetene, eller kan du ved gjennomgang av materiale i saken siden, bli tiltalt som medansvarlig.

Men bare det at du ikke med en gang har stoppet dette, sagt i fra, sier meg at det beste for alle, barna spesielt, var at du og denne slektningen din, når han kommer tok første fly tilbake der dere kommer i fra.

God jævla tur!

Ok, dette var litt rasistisk. Hvordan vet du at jeg ikke er fra Norge?

For øvrig er det også urovekkende at "barnet har det best med denne personen", når du samtidig skriver I HI at h*n har mistet omsorgen... Da lurer jeg litt på hvordan omsorgssituasjonen til barnet er, når det er best for det å bli kidnappet til utlandet av en som har mistet omsorg!

Altså i denne sitausjonen har barnevernet virkelig tabbet seg ut, etter min mening, men ja, jeg skal ringe dem og si ifra.

• Liker 3
Skrevet

Altså i denne sitausjonen har barnevernet virkelig tabbet seg ut, etter min mening, men ja, jeg skal ringe dem og si ifra.

Nå skal det fsktisk en god del til for å MISTE omsorgen for barn her i Norge, da barnas rett til å ha kontakt med begge foreldrene står ganske sterkt. Det må enten grov omsorgssvikt eller lignende til for å ikke få ha barna under noen omstendigheter. Og det at personen har bestemt seg for å kidnappe barnet, forteller meg, ut fra de opplysningene som er gitt, at å miste omsorgen kanskje ikke var så alt for dumt...

• Liker 4
Skrevet

Men bare det at du ikke med en gang har stoppet dette, sagt i fra, sier meg at det beste for alle, barna spesielt, var at du og denne slektningen din, når han kommer, tok første fly tilbake der dere kommer i fra.

God jævla tur!

Ingenting sier at det landet i utlandet er der de kommer fra. Det kan være en norsk etnisk mann som har bosatt seg i utlandet.

Og det er uansett ikke veldig relevant her, og vil heller ikke hjelpe å overbevise TS om hva som er best å gjøre når man angreper TS så sterkt.

Det viser bare TS at du sannsynligvis har en fiendlig innstilling mot utlendinger, og om TS faktisk har utenlandsk opprinnelse, vil dette nok ikke hjelpe henne å innse at det er best å la norske instanser vurdere barnas fremtid.

• Liker 5
Skrevet

Hvem sitt beste tenker de som fraråder deg fra å gjøre det, på? Barna eller foreldren som er blitt fratatt omsorgen?

Og har de egentlig evnen til rent objektivt vite hva som er best for barna? De har uansett ikke myndighet til det, ikke du heller.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Spar deg for det rasismekortet, og les hva du selv skriver! Ikke vanskelig å fatte at denne kidnapperen av slektning av deg er fra utlandet. Og litt av en kultur man snakker når man planlegger ta barna fra sitt land, gode norge.

Og du skal ikke velge mellom to stk, spesielt ikke til en barneværnet allerede har fratatt omsoren, selv om du mener den andre part ikke er god nok.

Da tar du det opp med barneværnet ang mor og det du mener er problemet der. Du vet ikke alt anntar jeg i denne saken, ang din slektning og hvorfor han ikke har omsorg lenger.

Gå og stopp denne kidnappingen du, og om du i tillegg skal gjøre dette riktig, gå til barneværnet ang mor og din bekymring, om du skulle mene du har en sak.

Men å gamble med ungenes liv, det har du ikke noe med!

Endret av Sannerlig
  • Liker 1
Skrevet

Spar deg for det rasismekortet, og les hva du selv skriver! Ikke vanskelig å fatte at denne kidnapperen av slektning av deg er fra utlandet. Og litt av en kultur man snakker når man planlegger ta barna fra sitt land, gode norge.

Og du skal ikke velge mellom to stk, spesielt ikke til en barneværnet allerede har fratatt omsoren, selv om du mener den andre part ikke er god nok.

Da tar du det opp med barneværnet ang mor og det du mener er problemet der. Du vet ikke alt anntar jeg i denne saken, ang din slektning og hvorfor han ikke har omsorg lenger.

Gå og stopp denne kidnappingen du, og om du i tillegg skal gjøre dette riktig, gå til barneværnet ang mor og din bekymring, om du skulle mene du har en sak.

Men å gamble med ungenes liv, det har du ikke noe med!

Det kan likesågodt være mor ts snakker om, at far har omsorgen ;)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvem sitt beste tenker de som fraråder deg fra å gjøre det, på? Barna eller foreldren som er blitt fratatt omsorgen?

Og har de egentlig evnen til rent objektivt vite hva som er best for barna? De har uansett ikke myndighet til det, ikke du heller.

De tenker på hva x kan finne på å gjøre...kanskje selvmord. Også tenker de på barnas beste. Og barna lider fordi de ikke er med x og nå gjennomgår de terapi pga. fraværet. Men jeg vet at jeg må si ifra til barnevernet. Takk for ditt forrige innlegg til svar på det rasistiske innlegget :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Moderatorer vennligst SLETT tråden. DiskUisjonen er ferdig. TS.

Skrevet

Det kan likesågodt være mor ts snakker om, at far har omsorgen ;)

Ja, det har du selvfølgelig rett i, uansett hipp som happ, og poenget er at hun bør gjøre det juridiske riktige, å gå til myndighetene med saken.

Skrevet

Moderatorer vennligst SLETT tråden. DiskUisjonen er ferdig. TS.

Hvor kommer denne "personen" fra da, hva er hjemlandet som skal kidnappes til hen?

Skrevet

De tenker på hva x kan finne på å gjøre...kanskje selvmord. Også tenker de på barnas beste. Og barna lider fordi de ikke er med x og nå gjennomgår de terapi pga. fraværet. Men jeg vet at jeg må si ifra til barnevernet. Takk for ditt forrige innlegg til svar på det rasistiske innlegget :)

Da kommer barnevernet også til å hjelpe den foreldren. De må vite at han er så dårlig at han kan ta selvmord. Men dette er også et tegn på at han ikke er i stand til å ta seg av dem, det burde du innse.Siden avstanden blir vanskelig for både h*n og barna, vil de kanskje hjelpe ham/henne å innse at det er best å bli her en stund.

Gjør det TS, kontakt barnevernet. Det å ha barn med seg vil ikke få ham til å bli emosjonelt stabil igjen. Han trenger hjelp

• Liker 1
Skrevet

Nå at du har skrevet det, TS, tror jeg at moderatorene er pliktige til å informere politiet om saken. Dette er en altfor alvorlig sak.

Jeg tror det er bedre for deg å kontakte barnevernet først

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå at du har skrevet det, TS, tror jeg at moderatorene er pliktige til å informere politiet om saken. Dette er en altfor alvorlig sak.

Jeg tror det er bedre for deg å kontakte barnevernet først

Ok, men da skal jeg ringe til barnevernet nå og si ifra. Takk for forståelsen Rysiseal.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...