MiniMjau Skrevet 28. mai 2015 #1 Skrevet 28. mai 2015 Vet at de selvsagt sitter tryggest bakovervendt til de er fire år. Vi har en storvokst treåring (bruker str 110, nettopp fylt tre år) som i fysikk er som en fireåring, vil jeg tro. Jeg skal høre med helsesøster også. Den fireårsgrensen må jo være basert på antatt fysikk og muskler ved fireårsalder? Det skjer jo ikke noe magisk når de fyller fire som gjør at en kan snu setet... 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #2 Skrevet 28. mai 2015 Vet at de selvsagt sitter tryggest bakovervendt til de er fire år. Vi har en storvokst treåring (bruker str 110, nettopp fylt tre år) som i fysikk er som en fireåring, vil jeg tro. Jeg skal høre med helsesøster også. Den fireårsgrensen må jo være basert på antatt fysikk og muskler ved fireårsalder? Det skjer jo ikke noe magisk når de fyller fire som gjør at en kan snu setet... Har vel med tyngde/størrelse på hodet i forhold til nakkemuskler å gjøre. 4år er nok basert på statistikker, og jeg håper at grensen er satt slik at de fleste har sterke nok nakkemuskler når grensen nås. Og en del vil nok ha dette før 4år også. Jeg har forresten hørt om langt eldre barn enn 4 år som har omkommet pga knekt nakke i kollisjon, så min 3åring, som er mellom 104-110 en plass skal sitte bakovervendt en stund til (han har plass da). Anonymous poster hash: cd164...878
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #3 Skrevet 28. mai 2015 Strengt tatt sitter også voksne tryggest bakovervendt, men for små barn er det enda farligere å sitte fremovervendt enn for voksne. Fordi hodet er så tungt i forhold til kroppen. Jo lenger barnet ditt kan sitte bakovervendt, jo bedre. Men det er jo mange med store barn som må snu tidligere enn anbefalt fordi selv de lengste setene blir for korte. Anonymous poster hash: d7014...d20 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #4 Skrevet 28. mai 2015 Vet om mange som har barna bakovervendt til de var rundt 5 og 6 år... har ikke noe med det å gjøre, er sikrest bakover uansett, du kan ikke gjette når nakken til barnet ditt tåler en kræsj... Ville virkelig anbefalt å ha han bakover så lenge det går an!! Iallefall til 4 år. Jeg har selv fått høre at vi driver med barnemishandling, da barnet mitt må sitte bakovervendt (3 år) og har så lange bein at hun må ha de på setet og sitter slik at det ser ukomfortabelt ut. Frekt å si sånt, ble lei meg og følte jo at jeg gjorde feil! Ikke alle som forstår at det er sikrest for barna. De er myke i kroppen, barnet vårt har ALDRI sagt noe selfølgelig, da h*n ikke vet det anderledes. Anonymous poster hash: afdb0...a26
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #5 Skrevet 28. mai 2015 Om du snur, gå da over til beltestol(om vektgrensen er nådd). Ikke la barnet sitte framovervendt i en stol med integrerte seler. Anonymous poster hash: 69896...bec
MiniMjau Skrevet 28. mai 2015 Forfatter #6 Skrevet 28. mai 2015 Om du snur, gå da over til beltestol(om vektgrensen er nådd). Ikke la barnet sitte framovervendt i en stol med integrerte seler.Anonymous poster hash: 69896...bec Hvorfor kan de ikke det? Bilsetet vårt kan snues begge veier.
MiniMjau Skrevet 28. mai 2015 Forfatter #7 Skrevet 28. mai 2015 Har vel med tyngde/størrelse på hodet i forhold til nakkemuskler å gjøre. 4år er nok basert på statistikker, og jeg håper at grensen er satt slik at de fleste har sterke nok nakkemuskler når grensen nås. Og en del vil nok ha dette før 4år også. Jeg har forresten hørt om langt eldre barn enn 4 år som har omkommet pga knekt nakke i kollisjon, så min 3åring, som er mellom 104-110 en plass skal sitte bakovervendt en stund til (han har plass da). Anonymous poster hash: cd164...878 Like store barn vi da. Han er ikke plaget av at det er trangt, bare jeg som synes det. Han blir også bilsyk, men det kan jo være han blir det selv om vi snur setet....
teknosilje Skrevet 28. mai 2015 #8 Skrevet 28. mai 2015 (endret) Hvorfor kan de ikke det? Bilsetet vårt kan snues begge veier.Kombi-seter bør ikke snus. De testet som bakovervendt og ikke trygge forovervendt. Det virker som du skal snu setet for artig? Uansett må du kjøpe bilstol som bruker bilens seler. Edit: så nå han blir bilsyk. Hvis han spyr skjønner jeg problemet. Måtte selv snu da mi var litt over 3 år. Men vi kjøpte selvfølgelig nytt sete. Hadde Kombi-sete fra før. Endret 28. mai 2015 av teknosilje
Britt Banditt Skrevet 28. mai 2015 #9 Skrevet 28. mai 2015 Kombi-seter bør ikke snus. De testet som bakovervendt og ikke trygge forovervendt. Det virker som du skal snu setet for artig? Uansett må du kjøpe bilstol som bruker bilens seler. Edit: så nå han blir bilsyk. Hvis han spyr skjønner jeg problemet. Måtte selv snu da mi var litt over 3 år. Men vi kjøpte selvfølgelig nytt sete. Hadde Kombi-sete fra før. Nettopp dette. Skal man ha forovervendt så bør man kjøpe et sete som er beregnet kun til dette (altså beltestol, evt sånn stol med pute foran fra Cybex), fordi de stolene som er kombiseter ikke er trygge nok forover. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #10 Skrevet 28. mai 2015 Nettopp dette. Skal man ha forovervendt så bør man kjøpe et sete som er beregnet kun til dette (altså beltestol, evt sånn stol med pute foran fra Cybex), fordi de stolene som er kombiseter ikke er trygge nok forover. I tillegg er det jo sånn at dersom det blir kollisjon, så holder en 5-punkt sele (integrert sele) kroppen for mye fast, slik at hodet kastes veldig fremover. Dermed blir belastningen på nakken mye høyere. (Og det er jo denne som er farligst.) En 3-punkt sele (bilens sele) vil ikke holde like fast i overkroppen, og dermed fordele belastningen på mer enn bare nakken. Anonymous poster hash: d7014...d20
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #11 Skrevet 28. mai 2015 Men nå skal vel ikke ungene sitte bakover til mer enn 18 kg heller har jeg hørt ???????? Anonymous poster hash: 1cfbb...f5d
teknosilje Skrevet 28. mai 2015 #12 Skrevet 28. mai 2015 Men nå skal vel ikke ungene sitte bakover til mer enn 18 kg heller har jeg hørt ???????? Anonymous poster hash: 1cfbb...f5d Du har hørt feil. Finnes seter til 25 kg. De bør sitte bakover så lenge som mulig. Vekt har ingenting å si. Skulle ikke vært lov å snu de fremover før 15 kg spør du meg.
MiniMjau Skrevet 28. mai 2015 Forfatter #13 Skrevet 28. mai 2015 (endret) Kombi-seter bør ikke snus. De testet som bakovervendt og ikke trygge forovervendt. Det virker som du skal snu setet for artig? Uansett må du kjøpe bilstol som bruker bilens seler. Edit: så nå han blir bilsyk. Hvis han spyr skjønner jeg problemet. Måtte selv snu da mi var litt over 3 år. Men vi kjøpte selvfølgelig nytt sete. Hadde Kombi-sete fra før.Kjære deg. Jeg skal ikke Snu setet, ikke for moro skyld engang. Hvordan har du fått det inntrykket? Jeg har bare begynt å se på dette med å snu, og hva som er "kriteriene" for å kunne snu. Siden min gutt er større enn en 4-åring, så lurte jeg på om det kun er alder det går på eller om en må se ann barnet og fysikken. Han blir bilsyk av og til og klager på at det er trangt av og til. Hvorfor snudde dere når hun var 3? Endret 28. mai 2015 av MiniMjau
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #14 Skrevet 28. mai 2015 Men nå skal vel ikke ungene sitte bakover til mer enn 18 kg heller har jeg hørt ???????? Anonymous poster hash: 1cfbb...f5d I artikkelen i Aftenposten sto det 4år/18kg.... Anonymous poster hash: eb764...1e0
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #15 Skrevet 28. mai 2015 Vår store gutt satt bakovervendt til han var 3.5 år, da hadde han så dårlig plass og vi var på bakovervendte sete nr. 3 og vi fant ikke noe med større plass. Bytret da til beltestol, når de først skal sitte fremovervendt er det tryggest å bruke bilens 3-punkt sele!!Anonymous poster hash: 3436f...4a9
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #16 Skrevet 28. mai 2015 Kjære deg. Jeg skal ikke Snu setet, ikke for moro skyld engang. Hvordan har du fått det inntrykket? Jeg har bare begynt å se på dette med å snu, og hva som er "kriteriene" for å kunne snu. Siden min gutt er større enn en 4-åring, så lurte jeg på om det kun er alder det går på eller om en må se ann barnet og fysikken. Det har også noe med hvor sterkt skjelettet er, og selv om en 3-åring kan være større enn en gjennomsnittlig 4-åring, er 4-åringen sterkere i skjelettet og musklene. Når det er sagt: har de vokst ut av setet, så har de jo det. Min gutt hadde ørene over kanten på sitt bakovervendte sete da han var 3,5, og da måtte vi jo bytte. Vi hadde det som (på den tiden, mulig det er kommet nye nå) hadde lengst rygg, så da var det ikke noe annet å gjøre enn å snu ham. Han er forøvrig like mye bilsyk nå som før. Anonymous poster hash: 6322a...f1f
teknosilje Skrevet 28. mai 2015 #17 Skrevet 28. mai 2015 Kjære deg. Jeg skal ikke Snu setet, ikke for moro skyld engang. Hvordan har du fått det inntrykket? Jeg har bare begynt å se på dette med å snu, og hva som er "kriteriene" for å kunne snu. Siden min gutt er større enn en 4-åring, så lurte jeg på om det kun er alder det går på eller om en må se ann barnet og fysikken. Han blir bilsyk av og til og klager på at det er trangt av og til. Hvorfor snudde dere når hun var 3? Vi snudde for da hadde hun spydd på turer over 30 min siden hun var 2 år... Hadde ikke snudd om det ikke var spying eller om det var trangt. Ungene er myke i kroppen. Men jeg skjønner godt dilemmaet. Men om dere snur, gå over til beltestedet iallefall ☺
Gjest Magdalene Skrevet 28. mai 2015 #18 Skrevet 28. mai 2015 I artikkelen i Aftenposten sto det 4år/18kg.... Anonymous poster hash: eb764...1e0 Jepp, altså minimum..
MiniMjau Skrevet 28. mai 2015 Forfatter #19 Skrevet 28. mai 2015 Vi snudde for da hadde hun spydd på turer over 30 min siden hun var 2 år... Hadde ikke snudd om det ikke var spying eller om det var trangt. Ungene er myke i kroppen. Men jeg skjønner godt dilemmaet. Men om dere snur, gå over til beltestedet iallefall ☺ Ja, har lest littegrann om stoleretning, men aldri lest noe om 5punkt/3punkt.... Men ser jo nå at også dette er et poeng. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #20 Skrevet 28. mai 2015 Jeg har ikke unge selv, men har en nevø som ofte kjører i bilen til foreldrene mine, de har en bilstol som jeg har sett flere andre bruker og som vist nok har vunnet sikkerhetstester og slikt. Problemet hos oss er at vi er en veldig høy familie med lange ben og vi har rett og slett problemer med å sitte i pasasjersetet når bilstolen står bakovervendt. Sitter med kneskålene klin i dashbordet alle mann, selv om bilen er en av de største stasjonsvognene på markedet. Ingen andre som har problemer med dette? Anonymous poster hash: a5821...293
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå