Gå til innhold

NAV, AAP og moderat inntekt fra kunst - hva bør jeg vite?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå har jeg googlet disse tingene, og spør dere fordi jeg ikke skjønner noe særlig av det jeg leser.

Min situasjon er som følger:
Jeg er 24 år, og mottar AAP mens jeg går i behandling for depresjon, angst, PTSD og tvangslidelser. Jobber ikke, og kan nok ikke gjøre det på lenge enda.
Ellers har jeg alltid likt å tegne, og spesielt mens jeg har vært langt nede de siste årene, har det blitt en del tegninger. For en tid tilbake ville ei venninne gjerne ha meg med på utstilling i et galleri (som deltaker, ikke som publikum), og det viser seg at tegningene mine er populære nok til at jeg har blitt invitert til et par-tre andre gallerier også. Har dessuten fått solgt litt ellers via Facebook og sånt, men det er veldig sporadisk, og det er ikke snakk om store summer.

Hvordan går jeg frem ift. dette og AAP? Jeg har ikke solgt for over 50 000, som jeg mener var grensa for penger tjent på hobby? Og jeg har på ingen måte noen fast månedsinntekt. Dessuten styres tegnegleden veldig av humøret mitt, og jeg får ikke til stort annet, så jeg kunne ikke bare jobbet 5% i en kontorjobb i stedet, liksom. Dessuten er tegningen terapeutisk for meg, synes jeg.

(Bare for å illustrere hvor mye (les: lite) jeg tjener på dette, så tjente jeg 600 kr forrige måned, og før dette tjente jeg 1200 i januar, og nylig et oppdrag der jeg skulle tegne noens avdøde oldemor - dette vil jeg tjene 1200 på, men aner ikke når jeg får pengene. Jeg har utstilling i juli, og aner ikke hvordan det kommer til å gå. Har altså tjent små summer i år, og har ikke store utstikter til å tjene veldig mye mer.)

De få pengene jeg har tjent til nå, har jeg fått overført til venner som har tatt dem ut i cash for meg, eller til foreldrene mine, som lar meg spare penger på deres konto (greit å ha en buffer i tilfelle vaskemaskina ryker!), fordi jeg er redd for hva NAV gjør hvis de finner ut at jeg har en bitteliten, sporadisk mini-inntekt...

Hadde jeg tjent over 50 000 i året (eller hva nå den grensa er) hadde jeg gladelig betalt skatt, så dette handler ikke om noe sånt! Er tross alt skatten andre betaler som holder folk som meg i live... Så ikke tro jeg prøver å snylte meg unna ansvar.

Jeg har forresten også fått høre at det er lurt å danne enkeltmannsforetak, men jeg tør jo ikke dette i tilfelle NAV tror jeg er klar for å bli bedriftsleder bare fordi jeg tegner litt når jeg ikke har en altfor dårlig dag...

Hva tror dere? Har dere noe peil på dette?
Beklager lang tekst.

Endret av Altum
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at så lenge det er under 50.000 kr i året, at du har alt for mye angst for dette.

Hadde du gått på sosialhjelp kunne jeg forstått at du ikke vil bruke egen konto og gjemte pengene hos andre, for da har NAV en viss innsynsrett.

Anonymous poster hash: 74770...db9

AnonymBruker
Skrevet

Det du gjør er ulovlig på AAP. Frikort grensa på trygd ikke på AAP, der skal alle timer som bruker til potensielt inntektsgivende aktivitet føres opp på meldekortet slik at du rettsmessig blir trekt i utbetaling fra nav. Dette vet jeg godt fordi nav lagde et helvete for meg fordi jeg skrev på en bok, og de mente da at siden boken POTENSIELT kunne føre til inntekt (merk deg at jeg ikke engang hadde fått inntekt på den) så måtte alle timene jeg brukte på å skrive boken føres opp hver måned i meldekortet.
Har også drevet med kunst selv og fått streng beskjed både om at jeg ikke kan selge den,selvom det kun var en hobby, og at det var jo pussig at jeg hadde helse til å legge ned timer i å lage kunst når jeg ikke hadde helse til å jobbe (de har null forståelse for den terapeutiske delen og at man da kan skape noe hjemme når man greier istedet for å forplikte seg til å gå ut til en arb.plass) Så vær forsiktig du kan risikere å bli straffedømt for det du dirver med.

Anonymous poster hash: 9af1d...86a
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Glemte en ting, på hobby har alle lov til å tjene 4000,- i året men det skal føres opp i selvangivelsen fordet. (smykkearbeid, kunst osv) men er litt usikker på om man på AAP havner innenfor eller utenfor denne "rettigheten"

AnonymBruker
Skrevet

..og ja... fire tusen.. ikke førti tusen.... (om du tenkte jeg skrev skrivefeil)
yep fuck the system

Skrevet

Jeg tenker at så lenge det er under 50.000 kr i året, at du har alt for mye angst for dette.

Hadde du gått på sosialhjelp kunne jeg forstått at du ikke vil bruke egen konto og gjemte pengene hos andre, for da har NAV en viss innsynsrett.

Anonymous poster hash: 74770...db9

Jaja, men det er nå ikke skattedelen jeg frykter. Som sagt betaler jeg gjerne skatt om jeg må.

Det er mer hva NAV gjør hvis de ser at jeg har inntekt... Selv om den er bitteliten.

Skrevet

Det du gjør er ulovlig på AAP. Frikort grensa på trygd ikke på AAP, der skal alle timer som bruker til potensielt inntektsgivende aktivitet føres opp på meldekortet slik at du rettsmessig blir trekt i utbetaling fra nav. Dette vet jeg godt fordi nav lagde et helvete for meg fordi jeg skrev på en bok, og de mente da at siden boken POTENSIELT kunne føre til inntekt (merk deg at jeg ikke engang hadde fått inntekt på den) så måtte alle timene jeg brukte på å skrive boken føres opp hver måned i meldekortet.

Har også drevet med kunst selv og fått streng beskjed både om at jeg ikke kan selge den,selvom det kun var en hobby, og at det var jo pussig at jeg hadde helse til å legge ned timer i å lage kunst når jeg ikke hadde helse til å jobbe (de har null forståelse for den terapeutiske delen og at man da kan skape noe hjemme når man greier istedet for å forplikte seg til å gå ut til en arb.plass) Så vær forsiktig du kan risikere å bli straffedømt for det du dirver med.

Nå har jeg lest alle postene dine...

Tror du det er forskjell på saksbehandlerne?

Og har du noen linker til nettopp dette regelverket?

Takk for utfyllende svar, da... Selv om jeg nå blir ganske engstelig for å skulle tjene noe annet enn lommerusk på kunsten min.

Skrevet

Utrolig hva folk får til så lenge de blir sponset, er selv ikke på mitt beste hele tiden, og angst kan jeg selvfølgelig få. Hadde jeg vært kunstner og klart å jobbet litt ville jeg aldri snyltet på nav, hadde følt meg så fæl da...

• Liker 3
Skrevet

Utrolig hva folk får til så lenge de blir sponset, er selv ikke på mitt beste hele tiden, og angst kan jeg selvfølgelig få. Hadde jeg vært kunstner og klart å jobbet litt ville jeg aldri snyltet på nav, hadde følt meg så fæl da...

Har du ikke lest hva jeg har skrevet?

Jeg kan sitte et par timer annenhver måned og knote litt for meg selv når jeg en sjelden gang har energi og kreativitet til det, og har fått til å tjene en jævlig smal sum i år som egentlig bare går til mat og regninger...

Jeg lever ikke av dette. Jeg er ikke profesjonell.

"Angst kan jeg selvfølgelig få", vel - jeg har den stort sett hele tiden. Jeg knasker valium for å tørre å møte venner i blant.

Og det er ikke sånn at bare fordi jeg har klart å tegne en tegning, så kommer folk løpende for å kjøpe. Det er unntaksvis at noen blar opp et par hundrelapper.

Synes du virkelig jeg er en snylter? Fy faen.

AnonymBruker
Skrevet

cowboy lotte er et gjennomført troll, bare ignorer alt hun skriver :P

Anonymous poster hash: 3ad60...365
  • Liker 9
Skrevet

Kan du ikke finne noen andre å sparke på enn de som allerede ligger nede under NAV??

Damen jobber ikke når hun tegner. Hun tegner når hun er i form til det, istedet for å sitte framfor tv eller pc, som du antagelig gjør. Din innsikt i diverse tråder tyder dessverre ikke på at du gjør særlig annet.

Jeg skulle ønske jeg var så kreativ at jeg kunne skape noe som var så fint at flere enn jeg ville hengt det på veggen :) Kan godt forstå at tegning er terapi for deg ts, og tegning blir jo også brukt som terapi i behandling. Nå når du tjener noen kroner på det, så er du opptatt av å gjøre det riktig i forhold til de begrensningene du har med NAV.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Glemte en ting, på hobby har alle lov til å tjene 4000,- i året men det skal føres opp i selvangivelsen fordet. (smykkearbeid, kunst osv) men er litt usikker på om man på AAP havner innenfor eller utenfor denne "rettigheten"

Inntekten på hobby har ikke så mye å gjøre med beløpet, men utgiftene en har i forbindelse med ervervelse av inntekt. Hvor du får de 4000 fra er en gåte.

Anonymous poster hash: 6beee...813

AnonymBruker
Skrevet

Jaja, men det er nå ikke skattedelen jeg frykter. Som sagt betaler jeg gjerne skatt om jeg må.

Det er mer hva NAV gjør hvis de ser at jeg har inntekt... Selv om den er bitteliten.

I denne tråden var det mange rare antagelser.

1. når man mottar AAP kan man ha inntekt. Faktisk opptil 100 % uten å miste rettigheten til AAP. MEN overskrider man 60 % arbeid i løpet av en meldekortperiode (14 dager), vil man ikke få utbetalt AAP den perioden.

NAV vil gjerne at vi skal prøve oss i arbeid! Derfor fyller vi ut meldekortene, og har man jobbet (litt eller mye), så skrives timeantallet ned på disse og man blir trukket i AAP i forhold til hvor mye en har jobbet. Inntekten har ingenting å si; så som du tjener 100 kr eller 50.000 er det det samme.

2. Det er ingen "skattefri" grense på 50.000 kr. Tjener man penger på arbeid (ikke hobby), så vil man måtte skatte av dette uavhengig av hvor mye det er.

3. man kan tjene inntil 8000 dersom det er et honorar:

http://www.risanger.no/privat/8000-skattefritt-honorarforeninger

En kan også tjene inntil 6.000 på arbeid i private hjem uten å måtte skatte for det (pr år)

4. angående hva som regnes som hobby eller ikke så er dette opp til skatteetatens avdelinger å vurdere. Det er veldig mange kriterier som skal følges. Ta gjerne en telefon eller send en mail til de og hør. Jeg er rimelig sikker på at du får svart på hvitt at dette foreløbig er som hobby å regne (inntekten er liten og du har utgiftene til utstyret du bruker).

Det dummeste man gjør er å prøve å skjule ting fra NAV eller offentlige myndigheter. I tillegg til at det jo er moralsk forkastlig. Derfor bør du føre opp timene du har jobbet med prosjektene dine på meldekortene, og da kan du også selvfølgelgi motta betalingen for det du gjør. Det er MYE bedre at NAV ser at man prøver å gjøre ting enn å sitte med hendene i fanget og si man ikke kan noe som helst.

Jeg ville spurt veilederen min helt åpent om hvordan du skal gjøre dette i praksis og på meldekortene dersom du er usikker. Det å motta AAP betyr ikke at man skal "bevise" at man ikke klarer å gjøre noe som helst! Tvert om er det til for å kunne hjelpe oss til å finne riktig arbeidsmenge (om noen) for fremtidig arbeid. Det er en lang prosess dersom du skal søke uføretrygd, og ingen i NAV vil kunne si at de få timene du bruker i året på å lage noe kunst vil veie opp for fullt eller 50 % ansettelse som arbeidstaker. Dette skjønner til og med veilederne hos NAV.

Skrevet

Glemte en ting, på hobby har alle lov til å tjene 4000,- i året men det skal føres opp i selvangivelsen fordet. (smykkearbeid, kunst osv) men er litt usikker på om man på AAP havner innenfor eller utenfor denne "rettigheten" Anonymous poster hash: 9af1d...86a

Det er salg av selvplukket bær man har lov til å tjene 4000 på, før man må skatte, for hobby er det en noe uklar grense som er avhengig av forholdet mellom utlegg og inntekt.
AnonymBruker
Skrevet

Meg over:
Min erfaring både som tidligere veileder (ikke hos NAV men likende bedrift), og som mottaker selv av AAP, er at desto mer initiativ man tar selv til å prøve ut ting, desto mer velvillig blir NAV til å hjelpe. Det værste som finnes er noen som sier de ikke klarer noen verdens ting dersom man tilsynelatende kan klare å male et bilde, fotografere på fritiden, ta et kokkekurs eller hva det nå skal være. Da blir man litt mistenkelig + at det er nesten håplølst å prøve å hjelpe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt horribelt.

Heldigvis er ikke alle saksbehandlere slik, men systemet er fortsatt feil, slik som dette.

Anonymous poster hash: ff365...2bc

• Liker 1
Skrevet

Har du ikke lest hva jeg har skrevet?

Jeg kan sitte et par timer annenhver måned og knote litt for meg selv når jeg en sjelden gang har energi og kreativitet til det, og har fått til å tjene en jævlig smal sum i år som egentlig bare går til mat og regninger...

Jeg lever ikke av dette. Jeg er ikke profesjonell.

"Angst kan jeg selvfølgelig få", vel - jeg har den stort sett hele tiden. Jeg knasker valium for å tørre å møte venner i blant.

Og det er ikke sånn at bare fordi jeg har klart å tegne en tegning, så kommer folk løpende for å kjøpe. Det er unntaksvis at noen blar opp et par hundrelapper.

Synes du virkelig jeg er en snylter? Fy faen.

Vel vi har i det minste en ting til felles og det er at vi begge er hjemmeværende. Men jeg drar heller ut på natten og samler tomflasker, enn å føle at jeg råtner på rot. I tillegg så bidrar jeg jo også mye til miljøet, slik at jeg føler at jeg gjør noe godt for jorda vår. Hvis man har angst, så kan en jo være våken om natten, da det er svært lite mennesker våkne da. Valium er litt skummelt, og gjør at man faktisk får mer angst, sammen med alkohol. Det jeg stusser litt over er hvordan folk med angst tørr å være så åpen og bretter ut alt som er å brette ut. Hvorfor ikke heller ta et skritt ut og kanskje gjøre noe som er til glede for seg, det finnes jo mange som sliter, og hvis disse møter, så tror jeg det fort kunne utvikles svært gode bånd som kunne hjelpe hverandre i ulike situasjoner. Det er jo selvsagt greit å være syk, men man må passe på at man ikke blir sykdommen sin og overbeviser seg selv om at en er ubrukelig i alt. For vi er alle gode på noe, og alle har vi verdi. :hug:

Skrevet

Meg over:

Min erfaring både som tidligere veileder (ikke hos NAV men likende bedrift), og som mottaker selv av AAP, er at desto mer initiativ man tar selv til å prøve ut ting, desto mer velvillig blir NAV til å hjelpe. Det værste som finnes er noen som sier de ikke klarer noen verdens ting dersom man tilsynelatende kan klare å male et bilde, fotografere på fritiden, ta et kokkekurs eller hva det nå skal være. Da blir man litt mistenkelig + at det er nesten håplølst å prøve å hjelpe.

Så om man tidligere har jobbet på et kjøkken og går på AAP, skal man da føre på meldekortet at man greide å lage noe mer avansert enn en brødskive eller Fjordlandmiddag?

Om TS bruker en uke på et bilde hun selger for 600 kr blir hun fort husløs før hun sulter ihjel...

AnonymBruker
Skrevet

cowboy lotte er et gjennomført troll, bare ignorer alt hun skriver :P

Anonymous poster hash: 3ad60...365

Hun er kronisk troll :fnise: ALLE innleggene er full av svada, bullshit og troll-feeling over det hele

Anonymous poster hash: 43569...ee1

AnonymBruker
Skrevet

Synes NAV er ekstremt strengt. Jeg fikk 500kr av mamma i bursdagsgave (får AAP jeg også). Turte ikke å ta imot det i frykt for å få NAV på nakken.

Jeg takket nei til pengene og sa jeg heller trengte hjelp med vårrengjøringen.

Anonymous poster hash: 43569...ee1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...