AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #1 Skrevet 27. mai 2015 Jeg har blitt frarådet fra å sende brudekjolen min på rens, og tipset om å vaske den selv i stedet. Synes imidlertid dette høres litt skummelt ut. Og hvordan går jeg frem? Noen som har gjort det selv, og som har erfaringer å dele? Anonymous poster hash: b8f87...d52
Skogkatten Skrevet 28. mai 2015 #2 Skrevet 28. mai 2015 Jeg er ikke gift, så jeg har ikke vasket min egen brudekjole, men en av mine første jobber var å vaske brudekjoler for en utleiesalong. Eieren mente kjolene ville bli slitt fortere om de ble sent til rens etter hver bruk, så derfor ble det gjort sånn. Jeg kan prøve å gjengi prosessen for deg. Først bør du ta for deg kjolen og spraye flekkfjerner på alle synlige flekker, pass på at det er en flekkfjerner som fungerer på sarte stoffer. La kjolen ligge sånn en stund, men ikke lenger enn angitt tid. Når det er gjort fyller du passe varmt vann i en stor beholder, badekar eller stor vaskebalje eller lignende. Vannet skal ikke være kalt, men heller ikke for varmt. Bruk et mildt vaskemiddel, for eksempel Milo. La kjolen ligge en stund og så så over flekkene du fant, gni litt forsiktig på de som ikke går bort av seg selv. Når du har gjort det tapper du ut vannet og skyller godt så det ikke er noen såperester igjen i badekaret. Har du flere kar, baljer eller lignende blir det litt enklere, da kan du bare flytte kjolen. Tapp opp kalt, rent vann som du legger kjolen i og la den ligge en stund. Ikke vri opp kjolen når du er ferdig, ta den opp og frakt den til et sted hvor du kan henge den opp så den får drypptørke. Pass på at vekten er jevnt fordelt så den ikke dras ut av fasong. La den tørke og så er du ferdig. Det er tungt og tar tid, og du må regne med å bli våt, men det regner jeg med det er verdt. Om du har tilgang til en stor vaskekjeller eller vaskerom går ting litt enklere, hvis ikke får du prøve å få det til med de midlene du har. Jeg vil legge til at jeg aldri har vasket et kjole av ren silke, så jeg kan ikke garantere at en silkekjole vil tåle dette. Taft og sateng derimot skal ikke være noe problem. Håper dette var litt til hjelp, spør om du lurer på noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå