Gå til innhold

Hva gjør jeg videre? (Søvn, 1-åring)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Minstemor ble nettopp 1 og nå orker jeg ikke samsove mere. Hun får fremdeles melk på natten, 2-5 ganger fra hun legger seg kl 7 til hun står opp kl 8.

Nå har hun sovnet i sin egen seng for første gang siden hun var 4 mnd. Fikk ikke amme seg i søvn som hun pleier, men fikk melk før jeg la henne. Hun gråt i en time mens jeg satt ved siden av henne og klappet henne på ryggen.

Men hva gjør jeg når hun våkner?

Pleier å våkne og få melk før jeg sovner i 11 tiden. Vet jo ikke hvordan hun vil reagere når jeg legger henne ned igjen.

Og hva med dagsoving? Hun sover nå kun en gang på dagtid, i 1,5-2 timer. Pleier å amme henne i søvn da og, i min seng. Hvis jeg går tur og hun sover i vogn sover hun bare i 30-60 min, og det blir for lite for henne. Ta samme kampen på dagtid? Eller kan hun forstå forskjellen på dag og natt?

Anonymous poster hash: 1abe9...c18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her må du bare stålsette deg og ta kampen.

Skriking blir det, men bare et par tre dager/netter.

Tøft blir det også, men det er vikitg å holde ut. For det blir bedre om bare få dager.

Det jeg har gjort med mine før jeg har tatt kampen med ammeavvenning er å innøve en annen måte å la de finne søvnen på.

Med eldstemann bysset jeg i stedet for. På en måte å lage seg et nytt problem, men på den måten ble det hvertfall lettere å la andre legge også. Tok lang tid før han fant søvnen selv. Det ble smokk som reddet oss når han ble 1 år, endelig begynte han å ta den, og ting ble adskillig lettere. Tok en stund før han sov skikkelig på natt og kveld, var hyppige oppvåkninger lenge, men han krevde i det minste ikke å bli ammet og pappaen kunne avlaste meg.

Med nr 2 gikk vi over til flaske i stedet for, nytt problem det også, men jeg fikk hvertfall avløsning. Den mettet også mer, så hun sov lengre strekk. Hun tok smokk og fant søvnen selv, så problemet var ikke fullt så stort som hos eldstemann.

Anonymous poster hash: 0e2e7...66a
Skrevet

Gi henne vann når hun våkner. Skal ikke være nødvendig med så mange måltider på natta når hun er så stor, tviler på hun er sulten.

Har ei på 6 mnd som ammes i søvn hver kveld og på dagtid så begynner virkelig å grue meg til å ta kampen etterhvert. Hun spiser 2-4 ganger. Men det er nok mest kos og den tryggheten de føler når de får ligge helt inntil oss ♡

AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg! Har vært der selv. Var fast bestemt på at jeg ikke ville at hun skulle gråte, men da jeg ble gravid på nytt (baby var da 16 mnd), måtte vi få litt orden på nettene. Pappaen sto derfor opp når hun våknet. Det ble em del gråting de første 2-4 nettene, men nå roer hun seg fint når han kommer inn (han synger, stryker og tar henne evt opp slik at hun får sove sammen med ham på madrass). Hun får enda pupp på morgen og kveld (ammes i søvn), men sovner dersom han legger henne også. Jeg satser på at hun forstår forskjell på dag og natt (hun har jo pysj på, vi har leggerituale m sang, tannpuss etc). Jeg brukte å amme henne i søvn på dagen også, men gikk etterhvert over til å trille. Kjenner til problemet med at de sover kortere da, men det som kan hjelpe, er å stå parat idet hun holder på å våkne, og så vugge/trille vogna sånn at hun kanskje sovner igjen. Mange barn våkner etter 30 min fordi de da er inne i en lett søvnfase. De er ikke nødvendigvis uthvilte, men trenger hjelp til å finne søvnen igjen. Hos oss er det slik at de ofte har våknet etter 30-40 min, men hvis vi da får dem til å våkne igjen, kam de sove 1-2 timer. Det er ikke alltid det går og det er litt frustrerende å aldri vite hvor lenge de sover, men ofte fungerer det.

Anonymous poster hash: fcb96...93a

AnonymBruker
Skrevet

Hun fikk komme oppi min seng når hun våknet i natt og fikk melk da. Fikk også die seg i søvn i min seng på dagen i dag. Og alikevel tok det bare 14 min med protester da jeg la henne i hennes seng i kveld.

Hun har ikke sovet over 6 timer i strekk uten mat siden hun var 3 mnd ( og sov i vugga) så jeg er fornøyd med det foeløpig, så får vi ta det gradvis.

Burde jo kunne dette nå, har eldre barn, men det er rart å se hvor forskjellige søsken kan være :)

Anonymous poster hash: 1abe9...c18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår eldste (nå 15) la vi på eget rom kl 19-20 fra hun var 4 uker. Litt skrik de to,tre første kveldene men det ble mindre for hver kveld. Hun våknet ett par ganger om natten for å få pupp,men ellers sov hun hele natten.

Men datter nr 2(nå12) kunne vi glemme å gjennomføre samme metoden. Hun nektet å sove i egen seng. Der måtte vi faktisk gi opp,å lot henne sov ved siden av meg. Da sov hun hele natten igjennom.

Hun ble født sta,og er fryktelig sta den dag i dag

Anonymous poster hash: 4469d...a42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...