Catarinha Skrevet 27. mai 2015 #1 Skrevet 27. mai 2015 Jeg har endelig innsett at jeg har altfor dårlig kondisjon og er bestemt på å gjøre noe med dette. Har ikke peiling på trening, så jeg har begynt å vekselvis jogge (ganske sakte....) og gå om hverandre. Jeg jogger da noen minutter til jeg blir sliten, går til jeg får igjen pusten, og jogger litt til. Holder på totalt ca 40 min, da er jeg veldig sliten og beina verker. Har tilbakelagt omtrent 3,5 km på denne tiden. Synes det er godt etterpå, får en god energiboost. Men også litt lite motiverende fordi jeg er usikkert på om dette er et nyttig opplegg. Noen som har innspill til forbedringer? Målet er både å få bedre kondisjon, å kunne løpe f.eks 5 km uten å måtte stoppe opp hadde vært suverent! Vil veldig gjerne gå ned noen kg også.
Gjest me2u Skrevet 27. mai 2015 #2 Skrevet 27. mai 2015 Vil sterkt anbefale dette programmet slik at du unngår belastningsskader http://www.c25k.com/c25k_norwegian.html
Safiye Skrevet 27. mai 2015 #3 Skrevet 27. mai 2015 Anbefaler også C25K programmet som bør linket til over her. En bør ha noe å strekke seg til hele tiden sol nybegynner, uten at det blir for belastende. Programmet er derfor helt supert da det hverken er for lett eller for krevende for hver økt.
palamina Skrevet 27. mai 2015 #4 Skrevet 27. mai 2015 Hvis du har noen steder med bakker i nærheten av deg så syns i hvert fall jeg at det er mye lettere å komme kjapt i form ved å løpe på steder med stigning. Veksle på å gå, småjogge og lange ut bittelitt, som du gjør allerede, intervaller. Det krever så lite å oppnå makspuls i forhold til når man løper bortover, og selve løpeteknikken har ingen betydning. Den absolutt kjappeste måten å komme i form på, og litt morsommere syns jeg da. I hvert fall supert å supplere med innimellom hvis du skal begynne å løpe.
mijaa Skrevet 27. mai 2015 #5 Skrevet 27. mai 2015 Jeg er i samme båt som deg, TS! Jeg har tenkt å investere i Zombies, Run! som er blant annet litt lignende C25K-programmet (tror jeg), bare at man får oppdrag man skal utføre, som å skaffe mat, ammunisjon osv. De har også en intervall-del, hvor man liksom blir jaget av zombier under dragene. Jeg gleder meg masse til å begynne å løpe på grunn av den appen!
powpow Skrevet 27. mai 2015 #6 Skrevet 27. mai 2015 (endret) Synes det høres ut som du er på god vei!:-) Dersom du er usikker på om du gir deg for tidlig og egentlig har mer å gå på, anbefaler jeg deg å høre på musikk du liker med høyt tempo. Si til deg selv at du f.eks. skal jogge hvert refreng, og gå fort i versene. Endret 27. mai 2015 av powpow
palamina Skrevet 27. mai 2015 #7 Skrevet 27. mai 2015 Jeg er i samme båt som deg, TS! Jeg har tenkt å investere i Zombies, Run! som er blant annet litt lignende C25K-programmet (tror jeg), bare at man får oppdrag man skal utføre, som å skaffe mat, ammunisjon osv. De har også en intervall-del, hvor man liksom blir jaget av zombier under dragene. Jeg gleder meg masse til å begynne å løpe på grunn av den appen! Er det ikke gratis foreløpig? Dumt at de ikke støtter Windows, ser for så ganske kuult ut.
mijaa Skrevet 27. mai 2015 #8 Skrevet 27. mai 2015 Er det ikke gratis foreløpig? Dumt at de ikke støtter Windows, ser for så ganske kuult ut. Gratisversjonen er basisfunksjoner og noe med at man bare kan ta x antall oppdrag i uka, men for 29,- i måneden får man eksempelvis flere oppdrag, intervalltrening osv også 1
palamina Skrevet 27. mai 2015 #9 Skrevet 27. mai 2015 Gratisversjonen er basisfunksjoner og noe med at man bare kan ta x antall oppdrag i uka, men for 29,- i måneden får man eksempelvis flere oppdrag, intervalltrening osv også Ok. 29 kr var ikke ille da, og for it!
mijaa Skrevet 27. mai 2015 #10 Skrevet 27. mai 2015 Ok. 29 kr var ikke ille da, og for it! Nei, det er jo ikke det! Er ikke noe bindingstid eller løpende abonnement heller, så jeg er ganske begeistra for den appen i alle fall 1
Basun Skrevet 27. mai 2015 #11 Skrevet 27. mai 2015 (endret) Det viktigste i starten er å jogge i et tempo som du synes er gøy og at du unngår skader! I løpemiljøer sverger de mest til rolig langkjøring, mens PT-er oftere fokuserer på intervaller. Selv er jeg nok farget av diverse løpemiljøer. Jeg anbefaler å jogge mest sakte og langt. Intervaller er ikke absolutt nødvendig, men bør gjøres 10-30 % av tiden dersom du vil ha veldig rask progresjon. Du kan feks. jogge sakte 2 ganger i uka og raskt eller intervaller 1 gang i uka. En feil veldig mange gjør, også drevne mosjonister er å jogge i for raskt tempo (faktisk). Dersom man jogger raskt, men uten å sprinte blir ikke treningen like effektiv. Selv har jeg løpt på høyt nivå, men opplever at ca. 90% av mosjonistene jogger fortere enn meg når jeg trener. Men som sagt så er det viktigste at du trives og kjenner på "godfølelsen". Jeg har troen på at du vil klare deg kjempebra! Endret 27. mai 2015 av Personenmeg
Basun Skrevet 27. mai 2015 #12 Skrevet 27. mai 2015 Så må jeg også si meg enig med brukeren palamina. Å løpe i motbakker er fin trening, både for effekten sin del og også for å skape variasjon. Anbefaler også jogging i terreng, da dette er en god kombinasjon av styrke- og kondisjonstrening, samt for å unngå skader. Om du får vondt i beina og det varer en stund kan du også sykle eller svømme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå