Gå til innhold

Rundstykker oppskrift

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har oppskrift på gode rundstykker. Og trenger jeg kjøkkenmaskin for å lage det? Er student så det har jeg ikke. Så lei av vanlig brød, og vil derfor prøve noe annet.

Anonymous poster hash: 611d7...fab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker denne oppskriften:

6 dl vann

1 pakke gjær

1/2 ss salt

1/2 dl olje

Ca 1 kg mel, enten blanding av grovt eller fint, eller bare fint

Lager 18 rundstykker av den og steker på ca 210 i 10-13 min. Bruker aldri kjøkkenmaskin, kun håndmakt :)

Skrevet

Prøv eltefrie rundstykker! Det er veldig enkelt og krever verken kjøkkenmaskin eller håndmakt.

Jeg har prøvd omtrent alle oppskriftene som dukker opp når man googler eltefrie rundstykker, og de er gode alle sammen. Noen oppskrifter gir så løs deig at det er greit å lage "rundstykker" ved å steke deigklatter i muffinsbrett av metall, mens andre skal deles opp og formes som rundstykker. Det står i oppskriften hva du skal gjøre.

Og generelt med baking av brød/rundstykker:

- du kan alltids tilsette noen frø for smak og struktur.

- det er lettest å få luftig bakst om minst 50% av melet er fint

- mindre gjær og lengre hevetid gir mer og bedre smak

- høy varme og kort steketid gir best skorpe

- usikker på om de er ferdig stekt? Løft opp en og bank med fingeren på undersiden. Er lyden hul er den stekt, er lyden "tung" kan den steke litt til

- for mørk på toppen og ikke gjennomstekt? Legg et bakepapir eller litt aluminiumsfolie løst oppå. Har du ikke folie? Sett inn et ekstra stekebrett høyt opp i ovnen for å beskytt litt mot direkte overvarme.

- er du vant til kjøpebrød vil de fleste oppskrifter på hjemmebakt ha mindre salt enn du er vant til

Skrevet

Jeg bruker denne oppskriften:

6 dl vann

1 pakke gjær

1/2 ss salt

1/2 dl olje

Ca 1 kg mel, enten blanding av grovt eller fint, eller bare fint

Lager 18 rundstykker av den og steker på ca 210 i 10-13 min. Bruker aldri kjøkkenmaskin, kun håndmakt :)

Det er sikkert en fin oppskrift, men hva med hevingen? Man kan jo ikke bare sette deigen, forme rundstykkene og slenge dem i ovnen. Første heving rundt en halvtime, kanskje? Og 20–30 minutters til etter at rundstykkene er formet?

Vannet må vel være kroppstemperert også. Og de fleste foretrekker en nøytral olje, som raps eller solsikke (olivenolje har mye smak).

Skrevet (endret)

Det er sikkert en fin oppskrift, men hva med hevingen? Man kan jo ikke bare sette deigen, forme rundstykkene og slenge dem i ovnen. Første heving rundt en halvtime, kanskje? Og 2030 minutters til etter at rundstykkene er formet?

Vannet må vel være kroppstemperert også. Og de fleste foretrekker en nøytral olje, som raps eller solsikke (olivenolje har mye smak).

Sorry, jeg tenkte ikke over at folk kanskje trenger litt mer detaljerte oppskrifter enn bare ingrediensene! Jeg tar det selv som det faller seg der og da, og tar ikke dette med hevetid så nøye. Har likevel alltid blitt bra :) Jeg lar det heve til dobbel størrelse hver gang, ville nok sagt rundt 45-60 min første gang, og rundt 30 min annen gang.

Temperaturen på vannet må tilpasses typen gjær, jeg bruker selv som regel tørrgjær og vann på ca 40 grader. For vanlige rundstykker bruker jeg rapsolje, men det er også godt med olivenolje og krydder, f.eks., alt etter hvilken type rundstykker man er ute etter :)

Edit: kan for øvrig også si at ovnen min er ganske varm i forhold til temperaturen på knottene, så 210 på min er gjerne nærmere 225 på andre ovner. Originaloppskriften sier 225, men i min ovn blir det for varmt.

Endret av Thorn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...