TheTeen Skrevet 27. mai 2015 #1 Skrevet 27. mai 2015 Har flytta og dermed fått ny hage. Den er ikke godt tatt vare på. Til nå har vi bare klippet gresset og trimmet noen busker. Har lyst til å lage litt blomsterbed og kjøkkenhage. Hva burde jeg gjøre?
Christiania_Oslo Skrevet 27. mai 2015 #2 Skrevet 27. mai 2015 Har du lyst og plass til trær? Tenker på kirsebærtrær, de blomster jo så fint og er ikke massive. Klatreroser og tulipaner i forskjellige farver. Lavendelbed som du kan ha litt størrelse på Urter i krukker eksempel oregano,rosmarin,gressløk "Kjøkkenhage"med feks poteter,tomat,sukkererter Bær som markjordbær og bringebær Stauder i forskjellige farver Jeg synes mange norske hager kan være litt platte med blomster som bare vokser i midten av en haug med grønne blader. Det blir liksom så veldig mye grønt.
hjertesukka Skrevet 27. mai 2015 #3 Skrevet 27. mai 2015 Foreslår at du/dere lager en sitteplass/kosekrok aller først. Ellers kan det virke litt uoverkommelig, kanskje. Spørs hvor stort areal det er da. Og så ta det litt og litt etterhvert. Kanskje lage en liten plan, der kjøkkenhagen kommer først. Og så ville jeg fulgt litt med på hva som er på tilbud og salg på hagesentra. Feks så er rosetrær på salg i slutten av juli. (og mye annet).
TheTeen Skrevet 27. mai 2015 Forfatter #4 Skrevet 27. mai 2015 Vi har stor plen bestående av gress og.. ugress. Haha, så noen trær hadde passet fint! Kirsebærtre hørtes veldig bra ut. Er det vanskelig å holde vedlike? Må lage en kosekrok ja! Har veldig lyst på en liten plating, så det kunne jeg ha kombinert
Rumle Skrevet 28. mai 2015 #5 Skrevet 28. mai 2015 Så gøy med helt ny hage! Hvis dette er første sommeren med ny hage ville jeg ikke gått i gang med så store prosjekter enda (hvis du klarer å la være da ) Det er veldig fint å observere hagen igjennom en sesong for å se hva som kommer opp, og dermed hva du vil beholde av det som allerede er der. Kanskje tenker du nå at det ikke er noe av verdi der, men mange stauder bruker en god stund på å vise seg fra sin beste side, og trær/busker som ser litt tafatte ut nå kan bli skikkelig flotte om noen måneder Legg også nøye merke til solforholdene, og hvor det lett blir tørt i jorden eller hvor hvor jorden holder seg mer fuktig og kompakt, du sparer deg for mye styr med å faktisk plante etter riktige sol og jordforhold første gangen (dette vet jeg godt av erfaring ). Det gir deg også tid til å legge grundigere planer. Hva med å satse på å lage en hyggelig sitteplass og plante noen frodige krukker rundt der? Og ellers er det som hjertesukka sier, veldig smart å handle inn stauder og trær og bukser på slutten av sommeren/høsten. For da får du ofte veldig gode priser! Ellers tenker jeg at; kjøkkenhagen ville jeg lagt på det luneste mest solfylte stedet i hagen. Har du plass til frukttrær og vil ha det? De vil gjerne også ha masse sol og kan fungere godt som le rundt/ og i bakkant av en kjøkkenhage. De vil også trenge en del god jord for å trives, så vurder ut i fra det også. Har dere problemer med brunsnegler i området? Her jeg bor er det et kjempeproblem, og selv om jeg gjerne skulle hatt en kjøkkenhage ute, orker jeg nesten ikke tenke tanken en gang, fordi jeg vet det ville blitt en evig kamp med sneglene. Men starter du fra scratch med en hage kan du være mer bevisst på å lage et område mer isolert fra resten, og dermed lettere å kontrollere/ sette opp en slags barriere som kan fungere godt.
Muscae Skrevet 28. mai 2015 #6 Skrevet 28. mai 2015 Enig i de som sier at du må se en hel sesong før du bestemmer deg for å ta vekk noe. En busk som ser pjusken ut nå, kan være nydelig med røde blader om høsten, og noe som ser ut som en diger grastust kan vise seg å være vakre dagliljer. Følg med hvor det er sol, halvskygge og skygge. I skyggen er det bare mosen som gror av seg sjøl, så der kan du enten legge platting, eller lage et skyggebed med stauder som trives i skyggen. Finn ut hvordan jorden er der du vil plante, er det skrinn jord med sand og stein, tykk leirejord eller er det et boligfelt der en har kjørt frem "vanlig" hagejord når det ble bygget? Tenk også på at dersom du skal "grave deg ned til" nye bed så må du ofte fjerne en del stein og røtter osv. Det enkleste er å lage opphøyde bed. Da må du lage en kant rundt, og fylle med kjøpejord. Pallekarmer er veldig populært, men du kan også lage kanter med stein eller andre materialer. Om du har pinterest kan du finne mange gode tips der, om du søker på "garden edging" eller bare "garden". Det du bør gjøre akkurat nå er å gjødsle godt. Kjøp naturgjødsel, som hønsepellets eller lignende. Gjødsle mens det regner, så slipper du å vanne. Plenen klipper dere regelmessig, men ikke for lavt. Dette vil ta knekken på mye av ugraset, mens gresset får bedre vilkår. Om din mann (som min) gjerne vil klippe gresset veldig lavt med en gang, for å slippe å klippe så ofte, så minn ham på at om gresset klippes for lavt så svekkes det, og hurtigvoksende ugras for mye bedre vilkår. Ta med deg en kniv og skjær fine kanter rundt de plantene/bedene som er der nå, så vil det se mye bedre ut med en gang. Kjøp noen billige sommerblomster og sett der det ser litt "tomt" ut. Disse blomstrer hele sommeren, i motsetning til stauder som har sine egne perioder med blomstring i løpet av en sesong. Spør i omgangskretsen din om det er noen som har stauder de kan dele med deg, så får du masse gratis blomster. De aller fleste stauder kan deles. Løkplanter og busker er det enklest å kjøpe, selv om det går an å formere disse også. Du kan prøve deg på noen frø, av typen som skal sås direkte ute. Dette kan være vanskelig dersom du har mye snegler, siden de klarer å spise opp hele frøplanten i ett jafs... Når du skal plante stauder må du tenke på hvor høye de blir, slik at de høyeste står bakerst, og de laveste fremst. Prøv også å tenke på bladverket, det er ikke alltid at blomsten er det vakreste på en plante. Bladverket kommer tidlig, og om du har planter med ulik form, størrelse og farge på bladene, så er det veldig vakkert om våren, før alle blomstrene kommer. Prøv også å få til blomstring både om våren (ulike løkplanter, rhododenron og primula er vakre vårplanter), om sommeren og høsten. Mange planter får vakre høstblader, så det kan du også tenke på. Om du har et område du vet at du har lyst å lage til bed, men at det ikke blir gjort i år, kan du forberede jorden ved å sette poteter der i år. Potetene "sprenger" seg vei ned i jorden, slik at den blir porøs og god til neste år. Du kan dekke til gresset med aviser (tykt lag, type aftenposten-avis i full størrelse) og ha på litt jord over. Da vil gresset dø, og du har god jord neste år. Potetene må hyppes, dvs dekkes med jord inntil stammen etterhvert som de vokser. Det var mange tips, kanskje litt overveldende, men se hva du får bruk for. Det viktigste tipset er det om å gjødsle. Og bruk naturgjødsel, ikke kunstgjødsel. Naturgjødsel gir næring til jorda, mikroogranismene og marken som lever der, i tillegg til å gi næring til planten, mens kunstgjødsel er "anabole steroider" for planten, og gjør ingenting for jorda.
Gjest Magdalene Skrevet 28. mai 2015 #7 Skrevet 28. mai 2015 Jeg tok kontakt med en gartner/hageplanlegger. Fikk hjelp med å utarbeide en plan for hagen, hvilke planter/trær/busker som kan stå hvor, hva som bør gjøres hvor,- og når. Hvor vi bør ha plattinger/utplasser etc. Fikk flere skisser på forslag, samt flere lister med forskjellige blomster som passe i jorden og herdighetssonen her. Virkelig å anbefalle, og langt fra avskrekkende dyrt.
Muscae Skrevet 28. mai 2015 #8 Skrevet 28. mai 2015 Du bør undersøke om renoveringsselskapet i kommunen har avtale om at en kan hente jord gratis/tilnærmet gratis. Mange steder kan en hente hengerlass med jord til en brøkdel av prisen av det du må betale for å kjøpe sekker med jord på hagesenter. En annen ting du bør gjøre er å lage deg en kompostbinge. Da får du utrolig næringsrik jord helt gratis. Omtrent alt av hageavfall kan du legge i bingen, og det blir jord om et par år. Bare pass på at du ikke har ugras med jord eller frø i komposten, for da får du ugras i den.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #9 Skrevet 28. mai 2015 Du bør undersøke om renoveringsselskapet i kommunen har avtale om at en kan hente jord gratis/tilnærmet gratis. Mange steder kan en hente hengerlass med jord til en brøkdel av prisen av det du må betale for å kjøpe sekker med jord på hagesenter. En annen ting du bør gjøre er å lage deg en kompostbinge. Da får du utrolig næringsrik jord helt gratis. Omtrent alt av hageavfall kan du legge i bingen, og det blir jord om et par år. Bare pass på at du ikke har ugras med jord eller frø i komposten, for da får du ugras i den. Hvordan gjør renovasjonsselskapene det i forhold til ugress? Det som vi sender vekk er jo fullt av ugress, så er skeptisk til å kjøpe den tilbake igjen fra de. Et tips til TS er å gå på nrk nett-tv eller nrk appen på apple tv og se gamle episoder av grønn glede. Har lært mye av det og fått gode ideer. Anonymous poster hash: 10da3...a2f
Muscae Skrevet 28. mai 2015 #10 Skrevet 28. mai 2015 Hvordan gjør renovasjonsselskapene det i forhold til ugress? Det som vi sender vekk er jo fullt av ugress, så er skeptisk til å kjøpe den tilbake igjen fra de. Et tips til TS er å gå på nrk nett-tv eller nrk appen på apple tv og se gamle episoder av grønn glede. Har lært mye av det og fått gode ideer. Anonymous poster hash: 10da3...a2f Jeg er usikker på det. Her jeg bor har vi ikke tilgang på kompostjord, så jeg har ikke satt meg så veldig inn i det. Men mange på hagepraten tipser om å kjøpe sånn jord, og der er det mange erfarne hagefolk, så jeg vil tro at det er ok kvalitet på jorda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå