AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #1 Skrevet 27. mai 2015 Jeg har studert i kun snart ett år, og forstår fortsatt ikke hva som menes med alle de ulike ordene Lånekassen bruker… Hva er forskjellen på lån og stipend? Og hva er omgjøringslån? Hvor mye er det vanlig å ha i gjeld pga. Lånekassen? Når må dette betales? Har nå gått et årsstudium ved universitetet, og skal ta nettstudier neste skoleår. Det betyr at jeg må søke om både vanlig lån og stipend + skolepenger. Så tenker jeg å ta en bachelorgrad på tre år etter det, for å få fullført utdanningen jeg vil ha. Kan se for meg det blir mye gjeld til slutt? Vil jo ikke være gjeldsslave når jeg er ferdig som student Kan noen redegjøre litt for meg? Hilsen uerfaren student, jente 20 år! Anonymous poster hash: 3214e...b39
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #2 Skrevet 27. mai 2015 Stipend er penger du får uten noen krav. Lån er det du låner. Omgjøringslån blir omgjort til stipend når Lånekassen får bekreftet at du har stått på alle eksamener. All info står på Lånekassen, kan du studere kan du også sette deg inn i betingelsene for ditt eget lån. Anonymous poster hash: f8196...cd1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #3 Skrevet 28. mai 2015 Stipend er penger du får uten noen krav. Lån er det du låner. Omgjøringslån blir omgjort til stipend når Lånekassen får bekreftet at du har stått på alle eksamener. All info står på Lånekassen, kan du studere kan du også sette deg inn i betingelsene for ditt eget lån. Anonymous poster hash: f8196...cd1 Ok Men hvor mye er det "vanlig" å ha i gjeld etter man er ferdig som student? Og hvor lang tid har man på å betale ned dette? Anonymous poster hash: 3214e...b39
dillyduzit Skrevet 28. mai 2015 #4 Skrevet 28. mai 2015 Ok Men hvor mye er det "vanlig" å ha i gjeld etter man er ferdig som student? Og hvor lang tid har man på å betale ned dette? Anonymous poster hash: 3214e...b39 Hvor mye som er vanlig varierer fra person til person. Jeg har 280k i gjeld, og skal visstnok være ferdig nedbetalt i 2034. Husk at studielån skal visstnok være det beste lånet du har.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #5 Skrevet 28. mai 2015 Hvor mye som er vanlig varierer fra person til person. Jeg har 280k i gjeld, og skal visstnok være ferdig nedbetalt i 2034. Husk at studielån skal visstnok være det beste lånet du har. Tipper jeg kommer til å få mer enn 280k. Har nå nesten 100k, etter ett år på universitetet. Skal studere ett år ved høgskole fra og med i høst, da blir det vel 100k til + at jeg skal studere en bachelor etter det, sikkert 300k tilsammen. Det blir jo 500k til slutt?? Hjelp Anonymous poster hash: 3214e...b39
dillyduzit Skrevet 28. mai 2015 #6 Skrevet 28. mai 2015 Tipper jeg kommer til å få mer enn 280k. Har nå nesten 100k, etter ett år på universitetet. Skal studere ett år ved høgskole fra og med i høst, da blir det vel 100k til + at jeg skal studere en bachelor etter det, sikkert 300k tilsammen. Det blir jo 500k til slutt?? Hjelp Anonymous poster hash: 3214e...b39 500k er ingenting. Det finnes folk som har opptill 1mil i gjeld. Jeg studere 2årig ved privat høyskole som gav meg absolutt null nada tilbake av utdanning. Forskjellen her er at du får en relevant utdanning med gode arbeidsutsikter når du er ferdig. Jeg kunne likegodt ha tatt de 280 og tørket meg med de. Leger, advokater, etc vil sitte igjen med et stort lån i etterkant. Dette er ikke noe du skal stresse med. Når du får en heltidsstilling etter ferdig utdannelse, er det lett å betjene det lånet, da også spesielt med den gode renten man får. Som sagt, studielån er noe av det beste du kan ha.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #7 Skrevet 28. mai 2015 Stipend er penger du får uten noen krav. Lån er det du låner. Omgjøringslån blir omgjort til stipend når Lånekassen får bekreftet at du har stått på alle eksamener. All info står på Lånekassen, kan du studere kan du også sette deg inn i betingelsene for ditt eget lån. Anonymous poster hash: f8196...cd1 Dette er helt feil. Stipendet forusetter studieprogresjon og produksjon av studiepoeng. Alt du får av Lånekassen er i utgangspunktet lån. Når eksamen er bestått og Lånekassen har fått dette bekreftet, blir en viss prosent av lånet omgjort til stipend. Ingen studieprogresjon = null stipend. Anonymous poster hash: d6615...c8e 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #8 Skrevet 28. mai 2015 Har du allerede tatt opp studielån dette året uten å vite om dette? Alle pengene du får av Lånekassen er lån, bortsett fra reisestipend om du studerer i utlandet som er på et par tusenlapper. Først når eksamene er bestått, og skolen bekrefter ovenfor lånekassen at korrekt antall studiepoeng er oppnådd vil noe av dette lånet bli omgjort til stipend, der x antall kroner blir strøket fra gjelden- Det tror jeg er rundt 20 000kr av et vanlig 90 000kr års studielån. Et halvt år etter du er ferdig med studiene kommer første avdrag. Jeg hadde selv 512k i studielån etter 7 år på høyere utdanning, da inkludert 2 år på et universitet i England med £10 000 i semesteravgift. Anonymous poster hash: cb241...f92
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #9 Skrevet 28. mai 2015 Tipper jeg kommer til å få mer enn 280k. Har nå nesten 100k, etter ett år på universitetet. Skal studere ett år ved høgskole fra og med i høst, da blir det vel 100k til + at jeg skal studere en bachelor etter det, sikkert 300k tilsammen. Det blir jo 500k til slutt?? Hjelp Anonymous poster hash: 3214e...b39 4 år med studielån blir ca 240.000 i gjeld. Man får omtrent 100.000 hvert år i lån, hvor 60% blir gjeld og resten stipend, så lenge du består alle fag. Hvorfor skal du gå ett år på høgskole før du begynner på bachelor? Anonymous poster hash: 292be...a4e 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #10 Skrevet 28. mai 2015 4 år med studielån blir ca 240.000 i gjeld. Man får omtrent 100.000 hvert år i lån, hvor 60% blir gjeld og resten stipend, så lenge du består alle fag. Hvorfor skal du gå ett år på høgskole før du begynner på bachelor?Anonymous poster hash: 292be...a4e Fordi jeg skal ta emner innenfor trening og ernæring i ett år før jeg begynner. Grunnen er at jeg av personlige årsaker trenger å gå et studie som er veldig fleksibelt, hvor jeg kan bestemme selv når jeg skal lese osv. Derfor venter jeg ett år med å "bli bundet" til den bacheloren jeg ønsker å ta Dersom planene mine går som tenkt, blir jeg å studere til sammen 5 år før jeg blir ferdig utdannet med bachelorgraden Anonymous poster hash: 3214e...b39
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #11 Skrevet 28. mai 2015 Fordi jeg skal ta emner innenfor trening og ernæring i ett år før jeg begynner. Grunnen er at jeg av personlige årsaker trenger å gå et studie som er veldig fleksibelt, hvor jeg kan bestemme selv når jeg skal lese osv. Derfor venter jeg ett år med å "bli bundet" til den bacheloren jeg ønsker å ta Dersom planene mine går som tenkt, blir jeg å studere til sammen 5 år før jeg blir ferdig utdannet med bachelorgraden Anonymous poster hash: 3214e...b39 Ok, bare lurte fordi det lureste økonomisk sett er jo å ta bachelorgraden på 3 år og så ut i jobb. Årsstudier pleier ikke å være så mye "verdt" hvis man uansett har en bachelorgrad. Har selv gjort det samme som deg da, ett år på universitet før jeg begynte på bachelorgraden. Angrer en del på det i ettertid, siden jeg har mer lån og kommer ett år senere ut i arbeid enn om jeg bare hadde begynt på bachelorgraden med en gang. Anonymous poster hash: 292be...a4e
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #12 Skrevet 28. mai 2015 Ok, bare lurte fordi det lureste økonomisk sett er jo å ta bachelorgraden på 3 år og så ut i jobb. Årsstudier pleier ikke å være så mye "verdt" hvis man uansett har en bachelorgrad. Har selv gjort det samme som deg da, ett år på universitet før jeg begynte på bachelorgraden. Angrer en del på det i ettertid, siden jeg har mer lån og kommer ett år senere ut i arbeid enn om jeg bare hadde begynt på bachelorgraden med en gang.Anonymous poster hash: 292be...a4e Ja, jeg er enig i det. Det året jeg nå har gått på universitetet (grunnfag i idrett) kommer til å være nyttig når jeg videre tenker å ta utdanning innenfor dette området. Og når jeg i tillegg har personlige årsaker som gjør at jeg trenger et litt mer "fritt" år, så er det best å gjøre det slik, tror jeg. Men mulig det er dumt siden jeg får mer lån :/ Anonymous poster hash: 3214e...b39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå