Gå til innhold

Pårørende til utviklingshemmet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har vokst opp med et utviklingshemmet søsken? Hvordan har det vært, og hvordan er deres relasjon i dag?

Anonymous poster hash: 33529...dcb
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp med en bror med down syndrom, han var midtpunktet i familien og bandt oss alle søsken veldig tett sammen. Vi hadde ikke vært den familien vi er i dag hvis det ikke var for han, han lærte oss andre verdier og det var en glede og berikelse å ha han i våre liv.

Det var bare 16mnd mellom han og meg, og jeg var yngst. Jeg fikk nok ikke være barn så lenge og ble fort voksen siden mine foreldre hadde en syk "baby" (han hadde alvorlig hjertefeil i tillegg og levde hele livet på lånt tid) samtidig med meg som baby. Jeg har nok følt meg litt tilsidesatt og ikke blitt like mye sett som andre barn, men jeg har forståelse for mine foreldres prioriteringer, jeg hadde kanskje prioritert det sånn selv også, husker jeg en gang i 12 års alderen spurte min mor hva hun ville gjort hvis jeg døde før min bror, jeg husker ikke svaret, men at jeg stillte spørsmålet som 12åring sitter litt i.

Jeg vet ikke helt i hvilken sammenheng du spør, men alt i alt så ville jeg aldri vært foruten min bror og jeg hadde nok vært et helt annet menneske og hatt et helt annet forhold til familien min hvis det ikke var for han. - men det er nok og en stor fare for at et utviklingshemmet barn tar mye av oppmerksomheten og energien til foreldre, slik at det kan bli mindre på resten av søskenflokken. Nå skal det sies at vi var en søskenflokk på 5 unger med 9 år mellom eldste og yngste. Min bror døde for 15 år siden.

Anonymous poster hash: d9769...5c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...