Gå til innhold

Få respekt av hunden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hannhunden min på 22 mnd har begynt å teste grensene mine. Jeg blir gal av oppførselen hans. Hvordan få respekten hans og få han til å kutte ut å være så frekk og ufyselig?

Anonymous poster hash: 43a20...3c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vær konsekvent med trening og belønning, og sørg for at han får nok fysisk og mental stimulering. Hunder i den alderen er vanskelige å ha med å gjøre, men er man tålmodig og konsekvent og ikke lar frustrasjonen gå utover hunden så er det verdt det til slutt.

Anonymous poster hash: 44573...de8
  • Liker 2
Skrevet

Ikke tenk at han tester grenser. Hunder har ikke forståelse av våre lover og begreper om moral og grenser. Han gjør det ikke fordi han vil "trasse" og opponere, han gjør det fordi han er mer selvstendig nå. Det er hormoner overalt i kroppen, han har større radius, er mer nysgjerrig og vil utforske mer.

Derfor er det viktig at du lærer ham at det er verdt det å høre på deg. Det å gjøre som du sier skal være det kjekkeste hunden kan gjøre. Evt. vil det å gjøre som du sier føre til at hunden får gjøre det kjekkeste han vet.

Hvis du er mer konkret på hva du mener med at han er "frekk og ufyselig" så kan vi gjerne gi deg mer konkrete råd også.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Han hopper på meg. Nippa meg i leggen to ganger fordi han ikke fikk godisen jeg hadde i hånden. Han slikker meg i skrittet, bjeffer på meg og piper på meg. Hvis jeg ser han i øynene er det som om han tar det som lek, og løper fire runder i huset og river med seg hva enn det er før han løper PÅ meg. Han dytter borti meg, og er helt dust.

Er en rottweiler så han er stor og det gjør vondt. Han er bare snill og god, bortsett fra nå...

Skrevet

Det er noen hunder som synes det er ubehagelig hvis du ser dem rett inn i øynene, og oppfordring til lek kan være et dempende signal. Jeg ville f.eks sett ham i øynene et kort sekund, også klikket (eller sagt "bra") og gitt ham godbit. Hvis han hopper, napper etter godbiten eller bjeffer, så ville jeg bare snudd ryggen til og ignorert. Ingen kjefting, ingen "nei", ingen oppmerksomhet.

Setter han seg da ned igjen, eller i det minste har alle fire labbene på bakken og er rolig, så ville jeg igjen klikket/sagt "bra" og gitt godbit. Gi ham forventning til at det lønner seg å være stille og ha alle fire labbene på bakken. Belønn det du ønsker av atferd. Lær hunden at å sitte og se på deg lønner seg. Det fører til oppmerksomhet og godbit. Bjeffing, sutring og hopping fører ikke til noe som helst, minst av alt oppmerksomhet.

En ung rottweiler har masse energi, og den har behov for å få utløp for det. Gode skogsturer kombinert med f.eks søk, spor og/eller lydighet/triksetrening er gode aktiviteter som gjør hunden godsliten. Forsøk å begrense eventuelt herjing, ball/pinnekasting, voldsom lek med andre hunder osv.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt dekk, og lagt meg over han mens han lå på rygg.

Anonymous poster hash: e8578...193
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig, dårlig ide. Ved å gjøre sånn får du en usikker hund som plutselig kan snappe fordi den blir påført mentalt ubehag av eieren sin.

Anonymous poster hash: 44573...de8

• Liker 5
Skrevet

Signerer vedkommende ovenfor. Det fører ikke til noe enn at hunden synes det er ubehagelig og kan miste tilliten til eieren.

Skrevet

I alle dager. Det er da ingen hunder som gjør sånt, så hvorfor skal man drive på med sånne tullete ting?

Skrevet

For ikke å snakke om at hunden ville fått beskjeden "gjør det jeg ber deg om" og belønningen ville vært et angrep! Hvordan skulle han klare å forbinde det med "ikke hopp og bit" hvis det er det du prøvde å formidle. Tiden fra noe skjer til en reaksjon på det som skjer må komme på få sekunder.

Og det er mye mer lønnsomt og fruktbart med avledning og ignorering samt belønning av det som er riktig. Hvis du absolutt skal si dekk kan du jo belønne at hunden gjorde nettopp det, ikke angripe ham for noe som skjedde for lenge siden og som han ikke er i stand til å sette i sammenheng.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en hund på 55kg. Jeg klarer ikke bare ignorere han når han hopper og napper meg i beina. Han gav meg to små napp i går, og det var bare for å få oppmerksomhet, og jeg begynte å bli. Dette er en stor hund og det er ikke bare å snu ryggen til en hund som hopper på deg og veier mer enn deg..

Å leggen han i bakken er ikke aktuelt, jeg prøvde det da jeg bare reagerte når han jokka på meg og nippa meg i rumpa. Ble så forbanna så jeg bare reagerte (ja dumt, men jeg er bare et menneske). Ihvertfall så heiv jeg han i bakken såpass brutalt at han begynte å skjelve men det hjalp ikke.

Han blir veldig gira når han får godbiter. Så er redd han vil bli verre etter noen belønninger..

Skrevet

Det er bra at han blir gira. Da er han motivert til å finne ut hva han må gjøre for å få dem. Du kan f.eks starte med å kaste noen godbiter på bakken så han må lete etter. Godbitsøk kan roe ned litt i seg selv. I det han er ferdig å lete og begynner å bevege seg mot deg for å se om det er mer - "Bra!" og kast en godbit.

Du kan starte med å gjøre dette når hunden f.eks er bundet i et tre. Forsøker han å hoppe eller bjeffe, så snur du ryggen til og går unna. Null oppmerksomhet. Belønn for kontakt, belønn for alle fire beina på bakken og belønn for at han sitter og ligger. Lær inn dette som ro-øvelser, i bånd om nødvendig.

Hvis du trenger hjelp, så vil jeg anbefale deg et kurs. Da hos noen som bruker moderne positive metoder og som har kunnskap nok til dette.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...