AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #1 Skrevet 27. mai 2015 Hei! Datteren min går i 6.klasse og nådriver de å setter opp en musikal som skal vises for medelever og foreldre. Datteren min elsker teater og jeg tør påstå at hun også er veldig veldig flink. Derfor krysset hun av på skuespiller boksen da de ble giftt et ark med valgmuligheter. Datteren min liker ikke å synge foran andre og er heller ikke flink. Så når læreren leste opp alle rollene fikk ikke datteren min en skuespillerrolle , men måtte danse. Dette begrunnet læreren med at alle rollene involverte litt solosang. Er dette virkelig rettferdig eller?Anonymous poster hash: 6fa3a...541 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #2 Skrevet 27. mai 2015 Hvis noen andre er bedre enn henne så er det klart det er rettferdig. Det er ikke nødvendigvis roller til alle, sånn er d bare.Anonymous poster hash: 01162...485 16
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #3 Skrevet 27. mai 2015 Hei! Datteren min går i 6.klasse og nådriver de å setter opp en musikal som skal vises for medelever og foreldre. Datteren min elsker teater og jeg tør påstå at hun også er veldig veldig flink. Derfor krysset hun av på skuespiller boksen da de ble giftt et ark med valgmuligheter.Datteren min liker ikke å synge foran andre og er heller ikke flink. Så når læreren leste opp alle rollene fikk ikke datteren min en skuespillerrolle , men måtte danse. Dette begrunnet læreren med at alle rollene involverte litt solosang. Er dette virkelig rettferdig eller?Anonymous poster hash: 6fa3a...541 Det er en musical, og datteren din liker ikke synge foran andre. Da må hun jo få en rolle hvor hun ikke behøver synge alene foran andre, det er jo rett og rimelig. Eller hvordan mener du læreren burde løst det? Latt henne snakke alle sangene? Anonymous poster hash: 7d2f1...daf 23
Kittykat Skrevet 27. mai 2015 #4 Skrevet 27. mai 2015 Min datter på 15 år har også vært med i en musikal på ungdomsskolen 2 år på rad. I den første bare danset hun, mens i den andre så fikk hun replikker i tillegg til dansene. Det var mange solosanger i musikalen. Datteren min er også flink, men hun er som din datter. Hun er ikke så komfortabel med å synge foran andre, så derfor fikk hun dansing og replikker. En musikal består av synging og dansing og da sier det seg selv hvorfor datteren din fikk dansing og ikke synging. Hvis det var noen som var bedre enn henne, så går jo rollene til de. Du burde være glad på din datters vegne. Det var synd at hun ikke fikk drømmerollen, men hun er med i en musikal selv om det bare er dansing. Og bare det er en stor greie og kjempeflott 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #5 Skrevet 27. mai 2015 De fleste har nok lyst til å være skuespillere, og det er ikke alltid alle får oppfylt sitt ønske. Opplevde selv i sjetteklasse at skuespillet vi skulle sette opp hadde et visst antall roller, og fire stykker fikk ikke være med, men måtte sitte ved siden av scenen gjennom hele skuespillet og kun delta på sluttsangen. Synes det er mer urettferdig enn situasjonen her. Anonymous poster hash: 4c2a9...4f9 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #6 Skrevet 27. mai 2015 Selvsagt er det rettferdig. Hva er alternativet? At hun blir tvunget til solosang selv om hun ikke har lyst? Det ble jeg, og det er ikke noe å trakte etter. I stedet for å fokusere på at hun ikke fikk drømmerollen, bør du fokusere på at hun slipper å synge foran andre. Anonymous poster hash: 234a6...236 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #7 Skrevet 27. mai 2015 Selvsagt er det rettferdig. Hun kan jo ikke stnge og det er en musikal. Ville det vært mere rettferdig at en av de som faktisk kan synge måtte danse slik at datteren din fikk viljen sin? Anonymous poster hash: 04b26...77e 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #8 Skrevet 27. mai 2015 Hvis datteren din hadde fått en rolle som medførte solosang så hadde du nok laget en tråd om hvor urettferdig det var også og over hvor lite hensyn læreren tar. Syns læreren har løst det på en glimrende måte jeg. Anonymous poster hash: e3915...dfa 9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #9 Skrevet 27. mai 2015 Så klient, musical og skuespilleri på scene er absolutt ikke for alle! Selv hadde jeg krevd å få slippe og heller få rollen som prosjektleder! Anonymous poster hash: 7af40...b0f 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #10 Skrevet 27. mai 2015 Selvsagt er det rettferdig. Hun kan jo ikke stnge og det er en musikal. Ville det vært mere rettferdig at en av de som faktisk kan synge måtte danse slik at datteren din fikk viljen sin? Anonymous poster hash: 04b26...77e TS Men rollene var jo bestående av både sang og skuespill. Rollene gikk til de som var gode sangere og dårlige skuespillere. Er det mer viktig å ha sangstemme enn å kunne gjøre et skuespill?Anonymous poster hash: 6fa3a...541
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #11 Skrevet 27. mai 2015 TS Men rollene var jo bestående av både sang og skuespill. Rollene gikk til de som var gode sangere og dårlige skuespillere. Er det mer viktig å ha sangstemme enn å kunne gjøre et skuespill?Anonymous poster hash: 6fa3a...541 I en musikal, der alle replikker skal synges er det å ha en fin sangstemme og kunne synge foran andre veldig viktig. Læreren har gjort en god jobb og fordelt oppgavene rettferdig Anonymous poster hash: 31b45...351 10
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #12 Skrevet 27. mai 2015 I en musikal, der alle replikker skal synges er det å ha en fin sangstemme og kunne synge foran andre veldig viktig. Læreren har gjort en god jobb og fordelt oppgavene rettferdig Anonymous poster hash: 31b45...351 Nå er det jo faktisk ikke sånn at alle musikaler kun synges ?!! Musikaken der er snakk om har scener med replikker og sangerAnonymous poster hash: 6fa3a...541
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #13 Skrevet 27. mai 2015 Men du sier også at datteren din ikke er så glad i å synge foran andre... Sikker på at hun ville trives med en rolle som innebærer mye sang? Anonymous poster hash: 00747...b4c 7
SiMa Skrevet 27. mai 2015 #14 Skrevet 27. mai 2015 Hvordan skulle læreren løst det for at du skule synes det var et rettferdig resultat? I en musikal synes jeg faktisk sangstemmen er viktigere enn skuespillertalentet. Men i skolesammenheng synes jeg det er viktigere å legge vekt på deltakelse/at barna har det gøy enn å velge de flinkeste. 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #15 Skrevet 27. mai 2015 TS Men rollene var jo bestående av både sang og skuespill. Rollene gikk til de som var gode sangere og dårlige skuespillere. Er det mer viktig å ha sangstemme enn å kunne gjøre et skuespill?Anonymous poster hash: 6fa3a...541 Så du har bedre peiling på skuespillerteknikk og sang enn læreren? Jeg er selv teaterlærer og uansett hvor mye jeg tar hensyn til forskjellige behov og ønsker, og uansett hvor mye jeg tilpasser manus til gruppa, så er det alltid noen som ikke blir helt fornøyd. Både elevene selv og foreldrene kan bli snurte, og mange foreldre mener at deres unge er veldig flink og helst burde gå foran andres unger. Verden er ikke alltid rettferdig og er det noen ungene har godt av å lære så er det å dele på godene og av og til tåle at andre får noe finere og bedre enn dem selv. Men noe sier meg at det ikke er datteren din som er mest misfornøyd... Anonymous poster hash: 8c54d...9bc 9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #16 Skrevet 27. mai 2015 TS Men rollene var jo bestående av både sang og skuespill. Rollene gikk til de som var gode sangere og dårlige skuespillere. Er det mer viktig å ha sangstemme enn å kunne gjøre et skuespill?Anonymous poster hash: 6fa3a...541 Har du sett de andre elevene sine skuespillerprestasjoner siden du mener alle de var dårlige skuespillere..? En musikal består av replikker og sang, det er riktig, men har de glemt at de som har replikker også er de som skal synge? Mener du at en annen person skulle gått ut på scenen for å synge for din datter mens hun hadde replikkene? Det blir helt feil. Læreren har gjort det riktig. Jeg tror du som mor må innse at ditt barn ikke kan få i både pose og sekk. Hun fikk ikke en rolle som skulespiller, men får allikevel vært med i skuespillet som danser. Burde ikke du heller vært glad på din datters vegne?Anonymous poster hash: 96d0a...409 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #17 Skrevet 27. mai 2015 For noen holdningere dere har. Det er BARN det er snakk om. Hva så om jenta ikke har den fineste sangstemmen!? Da jeg gikk på barneskolen skulle 5., 6. og 7.trinn lage en musikal for å vise hele bygda. Det var ikke snakk om at de som har den fineste sangstemmen automatisk skulle ha hovedrollene. Eller at de som ikke kan synge bare skulle danse. Alle ble sett og hørt uavhengig av sangstemme. Sånt kaller jeg inkludering.Anonymous poster hash: 465cf...0a7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #18 Skrevet 27. mai 2015 For noen holdningere dere har. Det er BARN det er snakk om. Hva så om jenta ikke har den fineste sangstemmen!? Da jeg gikk på barneskolen skulle 5., 6. og 7.trinn lage en musikal for å vise hele bygda. Det var ikke snakk om at de som har den fineste sangstemmen automatisk skulle ha hovedrollene. Eller at de som ikke kan synge bare skulle danse. Alle ble sett og hørt uavhengig av sangstemme. Sånt kaller jeg inkludering.Anonymous poster hash: 465cf...0a7 Hva har nå det med saken å gjøre? Jenta det er snakk om her, liker ikke å synge. Det var vel ikke sånn at de som ikke ville synge, ble tvunget ti det går jeg ut fra? Anonymous poster hash: 234a6...236 8
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #19 Skrevet 27. mai 2015 For noen holdningere dere har. Det er BARN det er snakk om. Hva så om jenta ikke har den fineste sangstemmen!? Da jeg gikk på barneskolen skulle 5., 6. og 7.trinn lage en musikal for å vise hele bygda. Det var ikke snakk om at de som har den fineste sangstemmen automatisk skulle ha hovedrollene. Eller at de som ikke kan synge bare skulle danse. Alle ble sett og hørt uavhengig av sangstemme. Sånt kaller jeg inkludering.Anonymous poster hash: 465cf...0a7 Har du i det hele tatt lest problemstillingen? Det er ingen som sier noe om sangstemmen hennes, greia er at jenta ikke liker å synge! Da viser man jenta respekt og gir henne en rolle uten sang, selv om moren har store ambisjoner. Musikalen settes ikke opp for foreldrenes skyld, men for elevenes skyld, og da tar man hensyn til elevenes ønsker så langt det lar seg gjøre. Anonymous poster hash: 8c54d...9bc 8
Sunshower Skrevet 27. mai 2015 #20 Skrevet 27. mai 2015 Vi hadde også et større skuespill/musikal i slutten av barneskolen der jeg gikk. ALLE var delaktige, og fikk minimum en rolle. Alt fra hovedroller, biroller og statister til lys/lyd arbeid, kostyme og rekvisitter/kulisser. For å få en rolle på scenen, var man på audition der ansvarlig lærer valgte ut de som var best egnet ut fra komfortabelhet på scenen, dyktighet og evne til å huske manus. Alle kan ikke nødvendigvis få første valget sitt, sånn er det bare. Men alle som ønsker skal få mulighet til å delta på en eller annen måte. Så får en ha tiltro til faglærer, at det løses på best mulig måte. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå