Gå til innhold

Hvor lang avstand er det mellom vannskål og matskål? (til katteeiere)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her står matskål og vannskål i hvert sitt rom (vi har ikke så stort hus), for har hørt/lest at katter foretrekker å ha mat og vann adskilt. Stemmer dette eller er det bare tullete av meg å spre skålene rundt på denne måten? :klo::P

Anonymous poster hash: 2af52...d60
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her står de ved siden av hverandre å de foretrekker å drikke av en balje som står i hagen som det er regn vann i enn det friske som er inne. :vetikke: Så ikke vet jeg.

AnonymBruker
Skrevet

vi har de rett ved siden av hverandre.

Anonymous poster hash: c68fb...50b
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke, da jeg ikke har katt. Men noen i familien har fire katter og dem har mat og vann rett ved siden av hverandre. De har hatt det slik så lenge jeg kan huske.

Anonymous poster hash: 4dd2a...e17

AnonymBruker
Skrevet

Her står de ved siden av hverandre. De drikker av skåla:) Men de drikker også vann andre steder. Hopper opp i badet etter noen har dusja, bekken ute og sånn.

Anonymous poster hash: 90c2e...173
Skrevet

Vi har alltid vann stående ved siden av matskålene, men kattene ser ut til å foretrekke en av de tre andre vannskålene vi har stående rundt i huset.

Skrevet

Katter foretrekker å ha mat og drikke hver for seg. De drikker mer når vannet ikke står ved siden av maten. Mat spiser de når de er sulten, mens vann drikker de når de ser det. Det er derfor anbefalt å ha minst 2 vannskåler på forskjellige steder i huset på plasser som katten ofte går forbi.

Skrevet

Mine drikker kun vann fra glass på bordet, et stykke unna maten.

Skrevet

Vi har dem i to forskjellige rom.

Skrevet

I naturen finner de mat og drikke på forskjellige steder. Disse vannfontene hevdes å være fine, da er vannet i bevegelse, nesten som en bekk :)

• Liker 1
Skrevet

I to forskjellige rom.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel do og mat som skal være adskilt.

Når vi har hatt bare katt har vi hatt det ved siden av hverandre på gulvet. Nå har vi også hund, så kattematen står i høyden i en annen del av rommet, mens alle dyrene drikker av samme skål på gulvet.

Anonymous poster hash: 06169...15f
Gjest Anubiel
Skrevet

Her står mat og vann adskilt i hvert sitt rom (vann på kjøkkenet, mat i stua). Har vel egentlig lest meg frem til at det er lurt for å få katten til å drikke mer. Våre drakk relativt greit før, men nå har i kjøpt vannfontene, som de elsker! De setter seg godt til rette og drikker og drikker. (De er sjekket altså, så de har ingen helseproblemer som gjør at de drikker mer, de liker bare vann fra fontenen :) )

Skrevet

Matskålen står på kjøkkenet og vannskålen i stuen, ved et hjørne hun sneier forbi på vei inn eller ut av kjøkkenet. De står ikke så langt fra hverandre, men jeg merker hun drikker mye mer av vannskålen etter jeg flyttet den vekk fra maten. Tidligere drakk hun møkkete vann på terrassen etc.

Skrevet

Her står matskål og vannskål i hvert sitt rom (vi har ikke så stort hus), for har hørt/lest at katter foretrekker å ha mat og vann adskilt. Stemmer dette eller er det bare tullete av meg å spre skålene rundt på denne måten? :klo::P

Anonymous poster hash: 2af52...d60

Kan ikke si at dette ikke stemmer, for jeg vet ikke, men har aldri hørt om det, og synes det høres merkelig ut.

Derimot vet jeg at katter ofte glemmer å drikke, og at det er derfor mange av dem får nyreproblemer.

Så jeg ville heller tenke at om katten har vann i nærheten når den spiser kan det minne den om å drikke...

Gjest The damned
Skrevet

Vi har to matskåler og to vannskåler. Disse står ved siden av hverandre.

Har sett at de noen ganger spiser et sted og går for å drikke på det andre stedet.

Skrevet

Matskålen står på kjøkkenet og vannskålen i stuen, ved et hjørne hun sneier forbi på vei inn eller ut av kjøkkenet. De står ikke så langt fra hverandre, men jeg merker hun drikker mye mer av vannskålen etter jeg flyttet den vekk fra maten. Tidligere drakk hun møkkete vann på terrassen etc.

Jeg har aldri hørt om det før. Det ser ut som det er lurt å ha vannskåen et sted katten ofte går forbi som du har gjort.

Går katten like ofte forbi matskålen som vannskålen?

Jeg lurer på om det er stedet vannskålen er som er avgjørende, eller det at de to skålene er adskilt. Tror jeg skal prøve det også, da.

Skrevet

Katter liker å drikke en annen plass en der de spiser. Det stammer fra når de måtte jakte på smådyr for å i det hele tatt få mat. Da, som nå henter de maten med seg hjem/fast plass for å spise, men når matrestene råtner så kan det infisere vannet rundt. Derfor drar de altså til et annet sted for å drikke, helst rennende vann for det er det reneste man finner. Derfor er vannfontene veldig populært :)

• Liker 2
Skrevet

Katter liker å drikke en annen plass en der de spiser. Det stammer fra når de måtte jakte på smådyr for å i det hele tatt få mat. Da, som nå henter de maten med seg hjem/fast plass for å spise, men når matrestene råtner så kan det infisere vannet rundt. Derfor drar de altså til et annet sted for å drikke, helst rennende vann for det er det reneste man finner. Derfor er vannfontene veldig populært :)

Det var bra du delte det! Jeg liker desto bedre å vite hvorfor ting er som de er. Skal fra nå av ha vannskålen et annet sted enn maten :)

AnonymBruker
Skrevet

Kattene her har vann og matskål rett ved siden av hverandre, men drikker ofte av vannskåla til hunden som står i ett annet rom. Kanskje det er noe i teorien din 😉

Anonymous poster hash: 33847...d5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...