AnonymBruker Skrevet 26. mai 2015 #1 Del Skrevet 26. mai 2015 Hei, jeg har vansker med å forstå hvirdan salt binder vann. Hvorfor akkurat salt? Hvorfor ikke sukker? Hva er det med saltet som binder vannet? Evig takknemmelig for svar, da jeg har en eksamen å lese til og det ikke går så veldig bra.Anonymous poster hash: 5aeca...87e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest smilejenta Skrevet 26. mai 2015 #2 Del Skrevet 26. mai 2015 (endret) Glem det, tror det ble feil. Endret 26. mai 2015 av smilejenta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #3 Del Skrevet 27. mai 2015 Hei, jeg har vansker med å forstå hvirdan salt binder vann. Hvorfor akkurat salt? Hvorfor ikke sukker? Hva er det med saltet som binder vannet? Evig takknemmelig for svar, da jeg har en eksamen å lese til og det ikke går så veldig bra.Anonymous poster hash: 5aeca...87e Et eksempel på en ionisk løsning er bordsalt; natriumklorid, NaCl, vil dele seg opp i Na+–kationer og Cl––anioner. Hvert ion vil bli omringet av vannmolekyler. Ionene blir da lett fraktet ut av sitt krystallgitter og inn i løsningen. Et eksempel på en ikke-ionisk løsning er sukker. Dipolene til vann vil hydrogenbinde seg til de dipolare områdene på sukkermolekylet og frakter det ut i løsningen. http://no.wikipedia.org/wiki/Vann Sukkermolekyler løser seg ikke opp på denne måten etter det jeg kan forstå. Anonymous poster hash: 014a1...d73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå