AnonymBruker Skrevet 26. mai 2015 #1 Skrevet 26. mai 2015 Jeg er i overkant opptatt av innredning, interiør, design. Har studert fag innen dette, jobber opp mot design, grafisk design, innredning og kunst i dag. Saken er at et nært familiemedlem har kjøpt nytt hus, og mye nytt til innredningen. Greia er at det er så mye...mindre fint! Alt for stor tv til liten stue, mange møbler er fine i seg selv, men passer ikke sammen, verken i farge, design eller stil. Klønete møblering (klassisk feil å kjøpe mange saker straks man flytter, for så etter halvt år angre på planleggingen...) med dårlig utnyttelse. Nå gruer jeg meg til å komme på besøk, vet at vedkommende vil ha kommenterer på innredningen for vedkommende er meget stolt og deler flittig på sosiale medier. Vedkommende vet også at jeg har studert innredningsarkitektur og design... Personen har ganske enkelt ikke peil, tror de har kjøpt funkishus, men det er det slett ikke, tror at 50-talls design er det samme som diner-stil. Og vedkommende vil ikke høre på hva som er hva i stil historie, men tror fult og helt på at h*n kan dette. (kjøper ikke så fine ting til innredning i julegave "fordi jeg er jo innrednings interessert" - ergo skal jeg liksom like alt...) Hva gjør man? Fremhever det som er fint og kommenterer ikke resten, eller hvis/gråsvart løgn? Hva sier DERE når folk har noe dere synes er mindre fint? Anonymous poster hash: d43d0...376
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2015 #2 Skrevet 26. mai 2015 Sier at det er fint så klart. Man rakker ikke ned på andres stil. Du får bar si at du liker det og fremheve det du liker best. Anonymous poster hash: 29a9b...a6e 39
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2015 #3 Skrevet 26. mai 2015 Hvit løgn og pek ut det du liker. Med mindre du har lyst å få jobben med å reinnrede hele hjemmet deres. Anonymous poster hash: 8da1f...542 9
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2015 #4 Skrevet 26. mai 2015 Smaken er som baken og det viktigste er tross alt at den som bor der er fornøyd og ikke hva du syns. Forøvrig virker du litt ung, nyutdannet og veslevoksen. Har aldri hørt noen bruke ordet "innredning" slik som du gjør. Anonymous poster hash: 2ae3c...96e 33
palamina Skrevet 26. mai 2015 #5 Skrevet 26. mai 2015 Hva gjør man? Fremhever det som er fint og kommenterer ikke resten, eller hvis/gråsvart løgn? Hva sier DERE når folk har noe dere synes er mindre fint? Anonymous poster hash: d43d0...376 Det finnes alltid noe positivt å trekke frem, det er en ting. En annen er at alle er barn av tida de lever i, og heller ikke du sitter på fasiten over hva som er akseptabelt og korrekt og fint bare fordi du jobber innen faget-ish. Hva så om denne personen blander stilepoker og har alt for stor tv. Så lenge man trives med uttrykket i hjemmet sitt er det faktisk helt perfekt og akkurat passe! Hvis jeg syns noe er grisestygt og får et direkte spørsmål er det fullt mulig å snakke seg rundt tema og være skånsom. Ser ingen grunn til å rakke ned på andres smak, hva skulle jeg få ut av det? 9
Gjest O.G. Skrevet 26. mai 2015 #6 Skrevet 26. mai 2015 Kan du ikke bare si at du er glade for at de har fått seg en stue som kler deres personlighet?
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2015 #7 Skrevet 26. mai 2015 En nyttig ting jeg lærte gjennom designstudiene var at smak er personlig og at vi skulle ha respekt for det. De ønsker vel ikke en profesjonell vurdering av innredningsarbeidet. Når jeg får besøke av min venninne som er lærer så synes jeg det er hyggelig hvis hun kommenterer at mitt barn er flink, høflig og snill men jeg trenger ikke noen profesjonell vurdering av mitt barns skoleprestasjoner, skjønner? Anonymous poster hash: e82dd...ec5 21
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2015 #8 Skrevet 26. mai 2015 Smaken er som baken og det viktigste er tross alt at den som bor der er fornøyd og ikke hva du syns. Forøvrig virker du litt ung, nyutdannet og veslevoksen. Har aldri hørt noen bruke ordet "innredning" slik som du gjør.Anonymous poster hash: 2ae3c...96e hehe! Bodd i mange år i utlandet så min norsk er litt haltende. For øvrig er jeg så voksen at jeg har voksne barn, hehe! Men ser jo at svarene er slik jeg selv trodde og skrev i startinnlegget. Lurte vel mest på om noen ville sagt rett ut. Ser jo på mote-forumet at folk ikke drar seg for å gi folk temmelig stygge kritikker på deres utseende. Anonymous poster hash: d43d0...376
globalagogo Skrevet 26. mai 2015 #9 Skrevet 26. mai 2015 hehe! Bodd i mange år i utlandet så min norsk er litt haltende. For øvrig er jeg så voksen at jeg har voksne barn, hehe! Men ser jo at svarene er slik jeg selv trodde og skrev i startinnlegget. Lurte vel mest på om noen ville sagt rett ut. Ser jo på mote-forumet at folk ikke drar seg for å gi folk temmelig stygge kritikker på deres utseende. Anonymous poster hash: d43d0...376 I moteforumet kommenteres klessmaken til folk, ja. Anonymt på nett, bak et brukernavn. Men det er vel ikke så ofte at man sier rett ut til en venninne at "uff så stygg genser du har," eller "den buksa kledde du ikke..." For det er ikke vanlig høflighet å si sånt rett ut. Å kommentere andres hjem/innredning blir samme greia. Du har lov å ha din mening, men så lenge hun ikke spør om den så trenger du ikke si noe:P 6
globalagogo Skrevet 26. mai 2015 #10 Skrevet 26. mai 2015 Saken er at et nært familiemedlem har kjøpt nytt hus Nå gruer jeg meg til å komme på besøk, Anonymous poster hash: d43d0...376 5
Grønt blad Skrevet 26. mai 2015 #11 Skrevet 26. mai 2015 Dette er da ingen kunst. Trekk fram det som er bra og det som passer sammen, og dropp kommentarer om hva som ikke er så bra. Er sofabordet fint, så sier du det, og dropper å si at det er for stort eller ikke passer til sofaen/stilen generel . Kommenter enkeltmøbler, en lampe, takhøyde, mye lys, god planløsning, materialvalg (godt å kjenne på, kvaliter,t lett å holde rent, reflekterer lys, innbyr til kos/hygge, passer bra til gulv/tak/veggfarge o.l.), si at interiøret speiler personligheten, og at du ser at de vil trives her, at du er sikker på at dette er en bolig som passer til dem. Lykke til! 4
Sommernatt Skrevet 26. mai 2015 #12 Skrevet 26. mai 2015 Jeg vet selv at jeg ikke har peiling på interiør og innredning, men jeg kjøper det synes er fint og om det passer sammen er ikke så nøye. Det er tross alt meg og min familie som skal bo der. Hvis du hadde kommet inn i mitt hjem og kritisert hvordan jeg har innredet hadde jeg blitt veldig lei meg. 7
Desertflower Skrevet 26. mai 2015 #13 Skrevet 26. mai 2015 Jeg vet selv at jeg ikke har peiling på interiør og innredning Samme her, trådstarter hadde nok fått anfall om han/hun hadde kommet inn i mitt hus. Kunne heller aldri tenke meg å kritisere andre for hvordan de hadde innredet sitt eget hjem.
BlendaSensitive Skrevet 27. mai 2015 #14 Skrevet 27. mai 2015 Kan du ikke bare si at du er glade for at de har fått seg en stue som kler deres personlighet? Den bruker jeg, til klær og hår som ikke er min sti eller ett og slett ikke fint. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #15 Skrevet 27. mai 2015 TS her. Hehe, ser den setningen er litt rar, haha! Om jeg flytter tilbake til Norge, må språket øves litt på! Anonymous poster hash: d43d0...376
Gjest O.G. Skrevet 27. mai 2015 #16 Skrevet 27. mai 2015 Den bruker jeg, til klær og hår som ikke er min sti eller ett og slett ikke fint. Jeg også bruker den. Funker fjell.
Gjest Margit Spat Skrevet 27. mai 2015 #17 Skrevet 27. mai 2015 Dette er da ingen kunst. Trekk fram det som er bra og det som passer sammen, og dropp kommentarer om hva som ikke er så bra. Er sofabordet fint, så sier du det, og dropper å si at det er for stort eller ikke passer til sofaen/stilen generel . Kommenter enkeltmøbler, en lampe, takhøyde, mye lys, god planløsning, materialvalg (godt å kjenne på, kvaliter,t lett å holde rent, reflekterer lys, innbyr til kos/hygge, passer bra til gulv/tak/veggfarge o.l.), si at interiøret speiler personligheten, og at du ser at de vil trives her, at du er sikker på at dette er en bolig som passer til dem. Lykke til! Helt enig i alt som står her Det finnes alltid noe positivt å si, så vektlegg det som er bra. Enkeltgjenstander, utsikten, planløsningen eller andre momenter: jeg er sikker på at du finner flere gode ting å si. Spør de deg til råds om konkrete ting når du er der: f.eks om de burde flytte sofaen, eller hvilke gardiner de skal velge på badet: gi dem en saklig vurdering av akkurat det de spør om, men uten å rakke ned på det de allerede har gjort.
Rotemor Skrevet 27. mai 2015 #18 Skrevet 27. mai 2015 Håper du kan god folkeskikk? Det er ikke verre enn som så.. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #19 Skrevet 27. mai 2015 Enig i at du burde fremheve det du spesielt liker med innredningen. 《Dette var virkelig passelig til dere, jeg liker spesielt det dere har gjort med...》 og gjerne bygge på en 《Også så fin ...sofa/gardiner/teppe/etc.》. Anonymous poster hash: 0ef19...ef3 1
Cata Skrevet 27. mai 2015 #20 Skrevet 27. mai 2015 Enten får du gjøre som de fleste her foreslår: skryte av enkeltelementer som du synes er fine, eller så får du ta den litt mindre snille: "Det er ikke helt min stil, men så bra at dere har fått det slik dere trives med det." Anbefaler den første... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå