Gå til innhold

Hjelp, tror jeg har fått løperkne!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, tittelen sier det meste. Tok meg den vanlige joggerunden i dag før jeg plutselig fikk fryktelig vondt på utsiden av kneet og måtte avbryte joggingen. Det gjør vondt når jeg trykker på siden av kneet, og smerter ved trappegåing (trapper der jeg bor). Har lest om symptomer, og disse stemmer. Jogger på hardt underlag, men har tilpassede sko med veldig god demping. Hva skal jeg gjøre nå? Dessverre tror jeg dette har oppstått fordi jeg har jogget annenhver dag i nesten en mnd, var helt utrent før jeg begynte. Det skal dog sies at jeg har jogget sakte, 50 min på 6 km.

Noen som har hatt det samme? Og hvor lang tid tar det før jeg kan begynne å jogge igjen?

Anonymous poster hash: eab9e...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde det samme. Begynte å trene styketrening på musjlene rundt kneet -samt kjøpte en knestøtte på apoteket. Kjøpte også Hoka One One sko -og gikk når jeg kjente smertene begynte. Det funket gull!!! Nå har jeg "trent bort" det meste av smerte og jogger som før. Heller gått over til å løpe i skogen og på siden av veien. Det hjalp også. Ellers så kan du jo ta en tur til legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått noen j... irriterende smerter i kneet, og kan derfor ikke løpe for tiden. Men, Snabeltann: hvilke øvelser for kneet brukte du? Har du en link, for eksempel? Det hadde vært supert! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt stikkende smerter på framsiden av knærne, men har ikke kjent noe når jeg presser på det.

Hvis du har full bevegelighet er det neppe noe problem, og det vil gå over. Du bør ikke løpe hvis du kjenner smerter i knærne, men du kan kanskje gå eller sykle uten at du kjenner noe?

Når du er smertefri bør du tenke på hvordan du løper. Knærne belastes når man lander på hælen, uansett om man har sko med demping. Det kan derfor lønne seg å lande frampå (på tåballene). Dette gir naturlig demping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogget en del på asfalt tidligere i år, og fikk litt smerter i knærne. Men jeg kan gå i milevis på asfalt uten å merke noe, så jeg fordeler det på den faste runden slik at jeg jogger i skauen der det er mykt også går jeg de siste 2,5km hjem på asfalt. Det funker fjell, og er nok den beste løsningen over tid hvis man skal være fysisk aktiv over flere år og ikke bare i skippertak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta iallfall pause frem til smerten er borte og søk opp øvelser på youtube for Runners Knee.

Det er en ekstrem påkjenning for kroppen til en utrent person å jogge 50 min annenhver dag uansett fart. Det tar lang tid å bygge opp løpeform og da tenker jeg ikke kondisjonsmessig, men påkjenningen på skjelett og muskulaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Et råtips er å styrke gluteus medius.

Anonymous poster hash: ac05d...8b8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her, takk for mange svar! Jeg er faktisk veldig usikker på om det er løperkne, eller noe annet. Dette fordi smertene kom akutt, det var ikke noe som bygget seg opp. Smerten er lokalisert på utsiden av høyre kne, og det gjør litt vondt å sette seg på huk samt gå i trapper. Gikk tur i dag og opplevde ikke smerter. Tør ikke å jogge, er redd for å gjøre vondt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått noen j... irriterende smerter i kneet, og kan derfor ikke løpe for tiden. Men, Snabeltann: hvilke øvelser for kneet brukte du? Har du en link, for eksempel? Det hadde vært supert! ;o)

jeg aner ikke hva de ulike øvelsene heter, var helt nybegynner på treningsstudio og en treningsveileder visste med ulike maskiner og øvelser. En der du lå på stol og presset vekter opp med beina. En der du lå med magen over en "putebenk" og "sparket" bak vekter med hvert bein og leg curl og knebøy og så noen "stabiliseringsøvelser/balanseøvelser der jeg stod på sammenrullet treningsmatte på hæl, tå, et og et bein osv... :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsatte å løpe men løp saktere enn før og når smertene kom gikk jeg rasket et stykke for så å veksle mellom gange og jogging. Nå kan jeg kjenne smertene dersom jeg sparker meg i baken eller setter.meg med leggene ned i bakken (slik barn gjør) men ellers kjenner jeg ikke noe dersom jeg starter rolig og øker tempoet etterhvert. Først går to min f.eks, så jogger lett på 8-9 km/t i fem ti minutter før jeg begynner å løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ogndet tok ca tre uker.med roligere trening/styrketrening før jeg var mye bedre og løp tilnærmet som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til all som har delt gode tips (ikke meningen å kuppe tråden, altså). Jeg klarte å gå en tur i raskt tempo i går, og så gjorde jeg noen styrkeøvelser hjemme etterpå, og kneet er bedre i dag enn det har vært på lenge. Satser på at dette løser seg - god løping til alle! Finnes ikke noe diggere enn å løpe ute nå, når det blir litt mer sommer for hver dag! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tittelen sier det meste. Tok meg den vanlige joggerunden i dag før jeg plutselig fikk fryktelig vondt på utsiden av kneet og måtte avbryte joggingen. Det gjør vondt når jeg trykker på siden av kneet, og smerter ved trappegåing (trapper der jeg bor). Har lest om symptomer, og disse stemmer. Jogger på hardt underlag, men har tilpassede sko med veldig god demping. Hva skal jeg gjøre nå? Dessverre tror jeg dette har oppstått fordi jeg har jogget annenhver dag i nesten en mnd, var helt utrent før jeg begynte. Det skal dog sies at jeg har jogget sakte, 50 min på 6 km.

Noen som har hatt det samme? Og hvor lang tid tar det før jeg kan begynne å jogge igjen?

Jeg har slitt med det samme problemet denne våren. Er svært aktiv og merket at venstre kne begynte å si fra. Smertene kom på utsiden også hos meg. Spesielt nedover i trapper. Jeg tok kontakt med fysio som bad meg utføre noen øvelser og presset på låret slik at hele beinet lå i en svai ''båt'' stilling, om du skjønner. Fikk beskjed om å utføre denne øvelsen ti ganger fire ganger daglig i en stående posisjon. Hold det beinet med det vonde kneet foran deg og press låret ned og legg på så mye belastning du får til og slipp raskt opp igjen x 10. Jeg gjør dette før (eventuelt under) og etter trening og løper mye i skog og i motbakke da dette er mindre belastende. Funker fint for meg. Vurderer å kompensere med sykling denne sommeren for å avlaste kneet litt :laugh: For min del kunne dette utviklet seg til runner's knee dersom jeg ikke hadde tatt tak i det.

Endret av Februarbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...