AnonymBruker Skrevet 26. mai 2015 #1 Skrevet 26. mai 2015 Vi har lyst på hund, etter hvert. Vi planlegger og ser om vi faktisk er skikket til å ha hund. Dette er hva vil evt kan tilby hunden: gode tur muligheter i skog og mark, en egen luftegård med hus, kan få gå fritt i huset når den er blitt renslig, vi er aktive mennekser og liker selv å gå turer, vi er og interessert i å prøve oss i en hundegruppe for å sosialisere hunden(og oss ). Men det hender seg vi jobber samme skift, så kan hende hunden blir alene i ca 8 timer, dette er mer bekymringsverdig. Er det innafor? Vi kommer aldri til å reise fra hunden og la den være alene i flere døgn. Vi har både foreldre og søsken som sier de ville mer enn gjerne være "barnepass" for hunden når den blir trygg på de. Ellers vil vi ha med hunden på hytteturer osv. Er det og greit at den hund står ute i luftegård på sommeren mens vi er på jobb? Bekymrer meg litt for tjuver osv.. Legger til at jeg elsker å dulle og stelle med dyr, så pelsstell får den nok av. Anonymous poster hash: 13829...84d
Pottah Skrevet 26. mai 2015 #2 Skrevet 26. mai 2015 Jeg synes dere virker veldig skikket til å få hund 8 Timer er innafor, bare pass på å lufte den før dere går på jobb. Hvis en har mulighet til å komme hjem i pausen er det aller best. Men har dere mulighet til å være hjemme den første tiden? Hunden må læres opp til å være alene hjemme, og den treningen burde man starte ganske tidlig med. Først gå ut 1 min, så 2 osv osv. Vi får valp snart. Vi tar en uke ferie hver. Tredje uka håper jeg at jeg kun har kveldsvakter, slik at det kun blir 2 timer alene hjemme for valpen. Men dersom valpen ikke klarer å være så lenge alene hjemme, eller jeg må jobbe dagtid, har vi noen familiemedlemmer som kan passe valpen. Noen mener at man burde være hjemme 6 uker når man får valp. Det er ikke en mulighet for oss, og det tror jeg heller ikke en vanlig familie har mulighet til. Ville ikke latt den gå ute i luftegården. Nå vet jeg ikke hvor høyt gjerde osv dere har, men det er mye hundetyverier for tiden. Både av valper, voksne, renrasede og blandingsraser.
Tabris Skrevet 26. mai 2015 #3 Skrevet 26. mai 2015 Jeg tenker noe av det viktigste er at dere leser dere opp om hundeatferd og -oppdragelse. Hva har en hund behov for, hvordan kommuniserer hunden, hva er det den forsøker å fortelle dere? Jeg kan på varmeste anbefale f.eks "100% positiv hverdagslydighet" av Arne Arrestad. At dere leser f.eks denne og andre nyere bøker lenge FØR dere får valp i hus. Og selvsagt gjør skikkelig research på hva slags rase som vil passe dere, samt på hvilke helsemessige og mentale utfordringer det er i rasen før dere skaffer en.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå