Gå til innhold

Bilbur til hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stort må et bilbur til hunden være? Jeg vet det ikke skal være for stort, men er usikker på "hvor lite" bur jeg kan kjøpe. Ønsker ikke noen debatt om bruk av bur.

Anonymous poster hash: 4ad81...8fe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk av bur i bil er det vil ingen som er mot? Det er det sikreste man kan ha.

Jeg ville tatt hunden med inn i dyrebutikken og hørt litt med de som jobber der. De har erfaring og kan komme med anbefalinger når de ser hunden i buret. Generelt sett bør det være lite "tomrom" som hunden kan bli slengt rundt i hvis du må bråbremse. Men de må selvsagt ha plass til å sitte og ligge ordentlig.

Skrevet

Det er sant at buret ikke skal være for stort. Jo mer ekstra plass det er i buret, desto større område blir hunden slengt rundt på i en kollisjon. Hunden skal likevel ha plass nok til å sitte, ligge og snu seg.

Jeg synes det er viktig å investere i et godt bilbur. Har hørt at politiet kaller disse "nettingburene" for eggdelere...

Skrevet

Ja, det er viktig at man får et ordentlig bilbur, ikke de sammenleggbare nettinburene.

Skrevet

Det er sant at buret ikke skal være for stort. Jo mer ekstra plass det er i buret, desto større område blir hunden slengt rundt på i en kollisjon. Hunden skal likevel ha plass nok til å sitte, ligge og snu seg.

Jeg synes det er viktig å investere i et godt bilbur. Har hørt at politiet kaller disse "nettingburene" for eggdelere...

Enig med alt det hun sier :) De ''stål''bura er ikke beregnet for bilbruk og evt kollisjon. Vil klappe sammen på null komma niks ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det bør være høyt nok til at hunden kan gå inn i det uten å krøke seg sammen (altså littegrann høyere enn hundens mankehøyde), ellers vil du fort få problemer med at hunden ikke ønsker å gå inn/finner det vanskelig å hoppe inn fordi det er ukomfortabelt og knotete. Men det trenger ikke være så høyt at hunden kan stå med hodet helt oppreist, da vi ønsker at hunden helst skal ligge i buret under transport (unntak hvis hunden skal oppbevares i bilen mange timer mens bilen står i ro - da kan buret gjerne være litt høyere).

Det bør være bredt og langt nok til at hunden kan ligge komfortabelt, og det vil avhenge litt fra hund til hund. Skal det kun brukes i korte perioder er det antakelig ok at hunden må ligge sammenkrøllet, men skal man kjøre lengre turer eller hunden kan oppbevares noe i bilen utenom transport, så bør den kunne ligge helt flatt og avslappet. En eldre hund eller syk hund med stive ledd f.eks., vil også ha behov for mer plass enn en ung og sprek hund, så om man har tenkt å ha dette buret en stund ville jeg ikke tatt det absolutt minst mulige.

Så da er det bare å ta med hunden og prøve forskjellige bur, eller måle hundens høyde og lengde og hvor mye plass den tar når den ligger og slapper av. Så finner du rett størrelse.

Husk å kjøpe bur som er spesialprodusert som bilbur, det vil si enten Variocage, Herkules, eller ymse helsveisede bur man får kjøpt rundt omkring. De sammenleggbare nettingburene er ikke sikre til bilbruk da de vil kollapse og kan skade hunden alvorlig i en kollisjon/utforkjøring. Plastbur som man bruker til fly (vari kennel osv) er også dårlig egnet, de har dessuten en fasong som gjør at de tar ekstremt mye plass i bilen i forhold til hvor mye plass hunden får i bilen - ettersom de er designet for fyfrakt og ikke biltransport.

Anonymous poster hash: dbe37...81d
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...