Gå til innhold

Vonde skuldre - trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Jeg sliter mye med periodevis vonde skuldre. Det verker i de, i varierende grad. Noen ganger kjenner jeg ingenting, andre ganger kan det være så vondt at jeg sliter med å sove. Heldigvis har jeg ikke vondt hele tiden. Men, jeg kan oppleve at skuldrene blir vonde og at det "smeller" eller knekker i de når jeg trener.

Så kan jeg ta en pause(for eksempel en uke) til jeg ikke har smerter igjen, begynne med trening, også blir det vondt igjen. I periodene hvor det er fryktelig vondt kan jeg slite med å gre håret og kle på meg, fordi det er så vondt når jeg løfter armen over en viss høyde.

Hva kan dette være? Og er det noen som har samme problem som har noen råd eller gode øvelser jeg kan gjøre?

Har tidligere slitt mye med stresshodepine, som altså kommer av stiv nakke/skuldre/rygg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags trening driver du med?

Jeg sliter med vonde skuldre hvis jeg ikke trener, men det er kun styrketrening som hjelper. Hvis du får smerter etter trening så kan det være noe du gjør feil. Kanskje du spenner deg på et eller annet vis?

• Liker 1
Skrevet

Stresshodepine og smerter i skulder som kommer når du utfører vanlige bevegelser kan begge være symptomer på at du har ubalanse i musklene som holder skuldrene og overkroppen på plass.

Jeg anbefaler deg å gå til en fysioterapeut, naprapat eller lignende og forklare problemet. Skrivebordsitting er en vanlig årsak. Bæring av barn er en annen.

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger å trene kontinuerlig. Begynn med strikk. De evindelige strikkøvelsene for kjipe skuldre.

Det høres nemlig ut som du har smerter pga stress/ugunstig arbeidsstilling.

Selv har jeg en skulder som aldri vil henge sammen mer pga skader. Men så lenge jeg trener mye og lett og fleksibelt med skuldrene, så beholder jeg bevegeligheten og minsker smertene. Viktigs for meg er å trene opp støttemusklene. Ergo trener jeg også mye med strikk.

Henger da strikken på et dørhåndtak. Stiller meg med sia mot døra og armen med 90 graders vinkel i albu. Først fører jeg armen mot magen (ikke dra ut albuen) og så snur jeg meg drar armen ut fra kroppen.

Passer også på å "slenge" armene i store runde bevegelser hver dag. Som hjul. Frem og tilbake. Mye bevegelse men aldri tunge bevegelser.

Anonymous poster hash: 5c0ae...fdb
Skrevet

Takk for svar, alle sammen!

Trener styrke to ganger i uken. Gjør mange forskjellige øvelser, men har ikke trent skuldre noe annet enn skulderpress og skulderopptrekk. Tar ikke så veldig tungt, ikke mer enn 12 kg.

Strikkøvelser og lignende høres ut som noe jeg skal lese meg opp på!

Skrevet

Frozen shoulder?

Kan hende du trener med for mange kg. Prøv å trapp ned. Jeg er "livredd" for å bli skadet og sørger for at teknikken sitter 100% før jeg tester hvor mange kg kroppen tåler. Og ikke minst - varm skikkelig opp.

Noe jeg har lært ved feks sidehev (når det knepper i skuldra) er å forandre stilling, bøye overkroppen litt lenger fram, bytte vekter til mindre kg osv. For gjør det VONDT gjør du det feil.

Når jeg tar push-ups knekker det en gang hver i albuene men det gjør ikke vondt. Skjønner du forskjellen? ☺️

Skrevet

Frozen shoulder?

Kan hende du trener med for mange kg. Prøv å trapp ned. Jeg er "livredd" for å bli skadet og sørger for at teknikken sitter 100% før jeg tester hvor mange kg kroppen tåler. Og ikke minst - varm skikkelig opp.

Noe jeg har lært ved feks sidehev (når det knepper i skuldra) er å forandre stilling, bøye overkroppen litt lenger fram, bytte vekter til mindre kg osv. For gjør det VONDT gjør du det feil.

Når jeg tar push-ups knekker det en gang hver i albuene men det gjør ikke vondt. Skjønner du forskjellen? ☺️

Jeg føler liksom ikke at det er skulderøvelsene heller, siden jeg ikke had trent skuldre så fryktelig mye. Gjør det en gang i uka, liksom. Stopper selvfølgelig hvis det gjør vondt. Men, da får jeg slutte med vekter og heller gjøre øvelser med strikk og lignende som en bruker foreslo over her.
AnonymBruker
Skrevet

Selv ved lett styrketrening så er det viktig å varme godt (og grundig) opp før du trener. Og like viktig å tøye ut etter trening. Og om du ikke alt har gjort det: få en ærlig person med peiling til å fortelle deg om du løfter rett.

Sånn i det daglige: gjør noen enkle skulder/nakke rotasjoner 2-3 ganger daglig (feks mens du ser tv, i en pause på jobb, e.l) og ta deg en tur til hvemsomhelst innen massasje eller fysioterapi (eller spør en venn!) for å få løsnet opp i spenningene i nakken.

Og: tenk over om smertene er gangsperre kombinert med spenninger eller om det heller er en senebetennelse. I så fall: kutt ut styrketreningen 2-3 mnd mens du fokuserer på bevegelighet. Yoga og avspenningsøvelser er å anbefale (du kan også oppsøke lege, men de gjør sjelden noe konstruktivt med betennelser).

Anonymous poster hash: f09cc...475

Skrevet

Selv ved lett styrketrening så er det viktig å varme godt (og grundig) opp før du trener. Og like viktig å tøye ut etter trening. Og om du ikke alt har gjort det: få en ærlig person med peiling til å fortelle deg om du løfter rett.

Sånn i det daglige: gjør noen enkle skulder/nakke rotasjoner 2-3 ganger daglig (feks mens du ser tv, i en pause på jobb, e.l) og ta deg en tur til hvemsomhelst innen massasje eller fysioterapi (eller spør en venn!) for å få løsnet opp i spenningene i nakken.

Og: tenk over om smertene er gangsperre kombinert med spenninger eller om det heller er en senebetennelse. I så fall: kutt ut styrketreningen 2-3 mnd mens du fokuserer på bevegelighet. Yoga og avspenningsøvelser er å anbefale (du kan også oppsøke lege, men de gjør sjelden noe konstruktivt med betennelser).Anonymous poster hash: f09cc...475

Takk for tips! Har en streng treningspartner, så teknikken sitter ganske greit. Skal sjekke ut bevegelighetsøvelser.
Skrevet

Jeg føler liksom ikke at det er skulderøvelsene heller, siden jeg ikke had trent skuldre så fryktelig mye. Gjør det en gang i uka, liksom. Stopper selvfølgelig hvis det gjør vondt. Men, da får jeg slutte med vekter og heller gjøre øvelser med strikk og lignende som en bruker foreslo over her.

Skjønner. Vanskelig å hjelpe over nett og håper du finner en løsning som passer for deg ☺️💪🏻 en ting: Kjøp styrkebibelen for jenter (glemte å se om du er jente), det er en superenkel bok å lese og det handler om hvordan kvinnekroppen er bygd opp. Titter ofte i den når jeg føler jeg glemmer noe ift trening ☺️

Skrevet

Skjønner. Vanskelig å hjelpe over nett og håper du finner en løsning som passer for deg ☺️ en ting: Kjøp styrkebibelen for jenter (glemte å se om du er jente), det er en superenkel bok å lese og det handler om hvordan kvinnekroppen er bygd opp. Titter ofte i den når jeg føler jeg glemmer noe ift trening ☺️

Takk for at du forsøker! Er jente ja, takk for tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...