Gå til innhold

Treningslyst vs treningsblues

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som noen vet, har jeg helt nettopp begynt å trene. Jeg har 'begynt' flere ganger, men gått lei/mistet lysten veldig fort, så jeg har bestemt meg for å ta det rolig og ikke overdrive denne gangen.

I helga hadde jeg faktisk lyst til å trene, men lot være fordi det ikke lå etter skjema (trening: mandag, onsdag, fredag), og jeg ikke ville overdrive. Men nå, i dag, når jeg etter planen skulle trent, er jeg overveldet av 'blues'. Føler meg sippete, trøtt og giddalaus uten noen grunn, og i alle fall ikke motivert til trening.

Spørsmålet er da: er det bedre å følge et treningsskjema og trene bestemte dager nå i starten eller er det bedre å trene når lysten er der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kombinasjon fungerer best for meg. Jeg trener når jeg har lyst, og hvis jeg ikke har hatt lyst mange nok ganger..så trener jeg fordi jeg føler at jeg må. I praksis så trener jeg som regel 3 ganger fordi jeg vil, og en 4. rolig og litt påtvunget økt.

Skrevet

En kombinasjon fungerer best for meg og. syns ikke du skal stoppe deg selv fra å trene selv om det ikke er på de bestemte treningsdagene, spesielt ikke hvis du har problemer med motivasjonen og lysten fra før av.

Skrevet

Hadde det vært meg som faktisk fikk lyst til å trene en dag det ikke sto på programmet, så hadde jeg jammen utnyttet den lysten, ja. Man bør vel ikke bli altfor slavisk på de dagene heller, selvom det sikkert er lurt å ha en viss struktur. Og veldig fornuftig at du ikke vil overdrive, for da går man iallefall fort lei.

Skrevet

Jeg trener stort sett etter programmet - altså i et påtvunget mønster, men så har jeg det ofte sånn at jeg har veldig lyst til å trene når jeg kommer så langt som til treningsdagen. Jeg "hyper" treningsgleden litt for meg selv og bygger forventning - det fungerer bra for meg.

Skrevet

Jeg trener når jeg har lyst.

Som person klarer jeg dårlig å forholde meg til planer og tidsskjemaer, og velger derfor å gjøre mest mulig lystbetont. Også trening.

Og det blir trent - uansett mer enn det ville blitt dersom jeg presset meg til å kjede meg, - og sluttet etter en uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...