Gjest gjest1 Skrevet 30. august 2004 #1 Del Skrevet 30. august 2004 Jeg er så glad i blomkålsuppe, men den eneste jeg noensinne har laget kom i pulver form fra en pose... Noen som har ei god oppskrift på hjemmelaget blomkålsuppe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 30. august 2004 #2 Del Skrevet 30. august 2004 Blomkålsuppe 1 blomkålhode ¾ liter vann 1 ts salt 2 ss smør 3½ ss hvetemel 1,5 liter kraft 1 egg ½ dl fløte 1 terning klar kjøttsuppekraft Del blomkålen i buketter og skjær stilken i små biter. Kok blomkålen såvidt mør i lettsaltet vann. Sil kraften og ha i buljongterning. Smelt smør og rør inn mel til en jevn røre, spe med den kokende kraften. Kok suppen 5-10 minutter. Tilsett salt etter smak. Visp egg og fløte i terrinene som suppen skal serveres i. Hell suppen i under kraftig omrøring, ha i blomkål og server. Kremet blomkålsuppe 1 blomkålhode ½ liter vann 3 dl kremfløte hakket gressløk salt/pepper revet muskat Del blomkål i buketter i biter. Ha i en kjele og fyll med vann, kok mørt. Kjør så blandingen glatt i foodprocessor. Ha i en kjele sammen med kremfløte. La koke opp og litt videre. Smak til med salt, pepper og muskat. Dryss over gressløk før servering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. august 2004 #3 Del Skrevet 30. august 2004 Kjekt å se oppskrifter uten bruk av bacon. Jeg antar kjøttkraftbuljong kan byttes ut med grønnsaksbuljong? Har du en favoritt av de to oppskriftene som jeg kan begynne med, eller bare siterer du fra ei kokebok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 30. august 2004 #4 Del Skrevet 30. august 2004 Du kan fint bruke grønnsaksbuljong, jeg bruker helst det eller hønsebuljong. Jeg har bare laget den første oppskriften, den er veldig god (pleier å ha revet muskat i i tillegg). Den andre virker mer fyldig pga mindre væske og mer fløte, så hvilken du velger beror vel litt på hvilken konsistens du foretrekker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. august 2004 #5 Del Skrevet 30. august 2004 Oki doki! Takk for oppskrift. Da blir det suppe i morgen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå