Gå til innhold

Blomkålsuppe

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Jeg er så glad i blomkålsuppe, men den eneste jeg noensinne har laget kom i pulver form fra en pose... Noen som har ei god oppskrift på hjemmelaget blomkålsuppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blomkålsuppe

1 blomkålhode

¾ liter vann

1 ts salt

2 ss smør

3½ ss hvetemel

1,5 liter kraft

1 egg

½ dl fløte

1 terning klar kjøttsuppekraft

Del blomkålen i buketter og skjær stilken i små biter. Kok blomkålen såvidt mør i lettsaltet vann. Sil kraften og ha i buljongterning. Smelt smør og rør inn mel til en jevn røre, spe med den kokende kraften. Kok suppen 5-10 minutter. Tilsett salt etter smak. Visp egg og fløte i terrinene som suppen skal serveres i. Hell suppen i under kraftig omrøring, ha i blomkål og server.

Kremet blomkålsuppe

1 blomkålhode

½ liter vann

3 dl kremfløte

hakket gressløk

salt/pepper

revet muskat

Del blomkål i buketter i biter. Ha i en kjele og fyll med vann, kok mørt. Kjør så blandingen glatt i foodprocessor. Ha i en kjele sammen med kremfløte. La koke opp og litt videre. Smak til med salt, pepper og muskat. Dryss over gressløk før servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å se oppskrifter uten bruk av bacon. Jeg antar kjøttkraftbuljong kan byttes ut med grønnsaksbuljong? Har du en favoritt av de to oppskriftene som jeg kan begynne med, eller bare siterer du fra ei kokebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint bruke grønnsaksbuljong, jeg bruker helst det eller hønsebuljong. Jeg har bare laget den første oppskriften, den er veldig god (pleier å ha revet muskat i i tillegg). Den andre virker mer fyldig pga mindre væske og mer fløte, så hvilken du velger beror vel litt på hvilken konsistens du foretrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...