Gå til innhold

Hvilket bunadssølv er dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har nylig fått et stykke arvesølv fra min oldemor, og lurer derfor på om noen kan hjelpe meg å finne ut hvor det kommer fra.

Jeg er i prosessen å anskaffe meg bunad, og selv om jeg har bestemt meg (mørk blå Oslobunad) tenker jeg å bruke denne søljen som halssølje, selv om den ikke hører til bunaden (eller er det helt ulovlig?). Uansett hadde det vært fint å vite litt om hvor søljen kommer fra.

Min Oldemor har vokst opp i Grimstad, og flyttet senere til Oslo. På søljen ser det ut som at det kan ha vært en krone oppå hjertet, men at dette har falt av.

Bilde av søljen: trykk her

Anonymous poster hash: dd780...27d
Videoannonse
Annonse
Gjest Trappetroll
Skrevet

Hei!

Jeg har nylig fått et stykke arvesølv fra min oldemor, og lurer derfor på om noen kan hjelpe meg å finne ut hvor det kommer fra.

Jeg er i prosessen å anskaffe meg bunad, og selv om jeg har bestemt meg (mørk blå Oslobunad) tenker jeg å bruke denne søljen som halssølje, selv om den ikke hører til bunaden (eller er det helt ulovlig?). Uansett hadde det vært fint å vite litt om hvor søljen kommer fra.

Min Oldemor har vokst opp i Grimstad, og flyttet senere til Oslo. På søljen ser det ut som at det kan ha vært en krone oppå hjertet, men at dette har falt av.

Bilde av søljen: trykk her

Anonymous poster hash: dd780...27d

Det er en mariasølje eller kronsølje. Hvor den hører til er jeg ikke sikker på, men mener denne hører til på østlandet et sted? Skal ikke si det for sikkert :)

AnonymBruker
Skrevet

Her er hva Sando skriver om hjertesøljer. Kjært barn har mange navn :)

Hjertesøljer

Anonymous poster hash: c119e...d93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...