AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #1 Skrevet 25. mai 2015 Er det er lang/kald tur? Hvor stor sekk bør man ha? Hva slags fottøy passer best? Anonymous poster hash: bfd61...067
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #2 Skrevet 25. mai 2015 Jeg hadde vertfall tatt med lipgloss. Jeg går ikke noe sted uten lipgloss og pudder. Anonymous poster hash: f3e9f...6b6 1
hjertesukka Skrevet 25. mai 2015 #3 Skrevet 25. mai 2015 Ta med skikkelig vintertøy og gode fjellsko er mitt råd. Du skal jo gå gjennom snø og is et godt stykke på slutten.
kanelsnurr Skrevet 25. mai 2015 #4 Skrevet 25. mai 2015 Skal du gå fra Juvasshytta? Jeg ville hatt: Fjellstøvler (selvfølgelig). Bukse og jakke som er vann og vindtett (gore-tex eller liknende) Ullundertøy (longs + trøye) + en ekstra ullundertøytrøye du kan skifte til på toppen, så du slipper å være våt innerst. Fleecejakke eller liknende mellomlag. Lue, hansker og buff/hals. gamasjer (hvis du har). Hvor mye du har på fra start, kommer jo ann på været, så det må du se ann. Holder jo med en dagstursekk. 35 - 40 liter.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #5 Skrevet 25. mai 2015 Skal du gå fra Juvasshytta? Jeg ville hatt: Fjellstøvler (selvfølgelig). Bukse og jakke som er vann og vindtett (gore-tex eller liknende) Ullundertøy (longs + trøye) + en ekstra ullundertøytrøye du kan skifte til på toppen, så du slipper å være våt innerst. Fleecejakke eller liknende mellomlag. Lue, hansker og buff/hals. gamasjer (hvis du har). Hvor mye du har på fra start, kommer jo ann på været, så det må du se ann. Holder jo med en dagstursekk. 35 - 40 liter. Burde man ta med seg brodder? Kommer til å velge føring over breen fra Juvasshytta, bruker man stegjern/sele/hjelm da? Anonymous poster hash: bfd61...067
Gjest anonym2233 Skrevet 25. mai 2015 #6 Skrevet 25. mai 2015 (endret) Se ann været, men vær ALLTID forberedt på dårlig vær. Vi tok en topptur i juli da, fra Spiterstulen. Vi gikk rett og slett i skalltøy, men det gikk fort av til treningstights og singlett, og samboer i lett turbukse og t-skjorte. Det var strålende sol og varmt Ha gode sko, ta kontakt med de som fører over med hva slags utstyr som er nødvendig, evt utleie muligheter. Utover det, husk godt med vann, riktig med tøy og niste. Gode fjellstøvler, gore tex Vind -og vanntett skalltøy. Bergans har mange gode, også Norrøna. Ullsokker x2 Ullundertøy Fleece jakke (husk 3lags prinsippet) Vann (dropp flaske,invester i camelback drikkesystem) Et par med hansker/votter Lue Solbriller med god uv- beskyttelse Breturen er fin(huker lite, men gjorde det på leirskolen) Turen fra Spiterstulen vil du bruke noe lenger tid, MEN fantastisk utsikt du vil få underveis! 💖 Edit: Gå for en dagstur sekk på maks 45l (da er du mer obs på å ikke dra med deg mye unødvendig vekt) ha med deg mer enn nødvendig! Altså: Ekstra par sokker, skalltøy, rikelig med vann, KVIKK LUNSJ, og godt med mat, og litt ekstra små knask som gir deg energi underveis Med tanke på fortsatt mye snø der oppe, og kuldegrader enda. Husk å være godt uthvilt før dagen 😊 Endret 25. mai 2015 av anonym2233
Gjest anonym2233 Skrevet 25. mai 2015 #7 Skrevet 25. mai 2015 Forresten, har du muligheten til å drøye turen til midten av juli? Da er sannsynligheten mye større for mindre snø, bedre føre og bedre vær
kanelsnurr Skrevet 25. mai 2015 #8 Skrevet 25. mai 2015 (endret) Burde man ta med seg brodder? Kommer til å velge føring over breen fra Juvasshytta, bruker man stegjern/sele/hjelm da? Anonymous poster hash: bfd61...067 Jeg har aldri gått fra Juvasshytta, kun fra Spiterstulen, så jeg kan ikke svare deg 100 % sikkert...men er ganske sikker på at det bare er snakk om å gå i taulag (ikke noe stegjern/hjelm osv.) Min samboer har gått turen som 8-åring, så det er ikke snakk om ekstremsport akkurat! Grunnen til at man må gå i taulag er at man krysser en bre. Juvasshytta ligger vel nesten 800 meter høyere enn Spiterstulen, men fra Spiterstulen trenger man ikke å krysse breen, og kan derfor gå på egenhånd. Ellers signerer jeg forrige innlegg. Juni er ganske tidlig for høyfjellet, og det kan være mye snø fremdeles. Har du sjekket med hytta om de faktisk arrangerer føring (på beina) så tidlig på sommeren? (Jeg mener, det er jo fortsatt topptur på ski-sesong nå, selv om den nærmer seg slutten. Kjenner noen som er i Jotunheimen med ski denne helga.) Endret 25. mai 2015 av kanelsnurr
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #9 Skrevet 25. mai 2015 Er ikke Galdhøpiggen fra Juvashytta en veldig kort og enkel tur....? Er nok fremdeles litt kaldt i juni, men pakkelistene over her høres jo mer ut som pakkeliste for en slags Nordpolekspedisjon Det viktigste er nok å ha ullundertøy, vanntett lag ytterst eller med seg i sekken, og gode fjellsko Anonymous poster hash: 5d76f...2ae
kanelsnurr Skrevet 25. mai 2015 #10 Skrevet 25. mai 2015 Er ikke Galdhøpiggen fra Juvashytta en veldig kort og enkel tur....? Er nok fremdeles litt kaldt i juni, men pakkelistene over her høres jo mer ut som pakkeliste for en slags Nordpolekspedisjon Det viktigste er nok å ha ullundertøy, vanntett lag ytterst eller med seg i sekken, og gode fjellsko Anonymous poster hash: 5d76f...2ae Er ikke det akkurat det både Pjokkeline og jeg har skrevet da: ull innerst, vanntett lag og fjellsko. Er det lue og votter som gjør det til pakkeliste for en Nordpolekspedisjon? Gjennomsnittstemperatur i juni i fjor var 2,1 grader i følge yr. Det kan meget godt hende man trenger en lue når man setter seg ned for å raste på toppen. En annen ting er at med en sånn "gå i flokk og følge"-tur, så er man prisgitt de andres tempo. Man kan ikke bare sette opp farta om man blir kald. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå