AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #1 Skrevet 25. mai 2015 Det er ikke det at han er kresen heller. Han har spist både brødskiver, forskjellige middagsretter, egg, omelett, pølser, pasta, ja, det meste. Fisk er han egentlig ganske glad i. Men nå den siste mnd så vil han rett og slett ikke ha mat. Det eneste han kunne ha spist til hvert måltid er banan, men vi har måtte begrense det til 1 om dagen. Har akkurat laget en smoothie av bær og kesam så han ihvertfall får i seg noe. Men brødskiver vil han ikke ha, ikke middag og ikke kvelds.. Noen tips til hva jeg kan prøve? Anonymous poster hash: db53a...b83
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #2 Skrevet 25. mai 2015 Altså, han har spist den siste mnd, han har ikke sultet, men det er så mye styr når det kommer til det med mat. Det er en bit her, noen osteskiver der, mauler leverpostei.. det blir liksom ikke et ordentlig måltid på han føler jegAnonymous poster hash: db53a...b83
Sushi Skrevet 25. mai 2015 #3 Skrevet 25. mai 2015 Får han jeksler, kanskje? Er han forkjøla, har vondt i halsen? Så lenge han ikke er slapp eller energiløs så ville jeg bare venta og sett om det går over. Ikke lag noe styr, bare servér normal mat til normale tider og la ham spise det han vil. Virker han syk og slapp så ta en tur til legen. 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #5 Skrevet 25. mai 2015 Får han jeksler, kanskje? Er han forkjøla, har vondt i halsen? Så lenge han ikke er slapp eller energiløs så ville jeg bare venta og sett om det går over. Ikke lag noe styr, bare servér normal mat til normale tider og la ham spise det han vil. Virker han syk og slapp så ta en tur til legen. Mulig han får jeksler ja. Han er ikke syk eller noe. Frukt og sånn kan han spise store mengder av. Men når det kommer til normal mat, som jeg VET han liker, så nekter han å røre dette.. Får bare håpe det går over snart..Anonymous poster hash: db53a...b83
Leini Skrevet 25. mai 2015 #6 Skrevet 25. mai 2015 Ville sjekka det ut på helsestasjonen i tilfelle det er noe annet eller mer enn jeksler.
SiMa Skrevet 25. mai 2015 #7 Skrevet 25. mai 2015 Hvorfor må dere begrense det til en banan om dagen? 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #8 Skrevet 25. mai 2015 Hvorfor må dere begrense det til en banan om dagen? Fordi om han fikk velge så hadde han spist sikkert 6-7 bananer om dagen. Anonymous poster hash: db53a...b83
SiMa Skrevet 25. mai 2015 #9 Skrevet 25. mai 2015 Fordi om han fikk velge så hadde han spist sikkert 6-7 bananer om dagen.Anonymous poster hash: db53a...b83 Jeg skjønner jo at det ikke er bra å leve bare av bananer, men er det noe ved bananer som gjør at barn ikke bør spise mer enn en om dagen? Bare ute etterå økoe kunnskapen. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #10 Skrevet 25. mai 2015 Jeg skjønner jo at det ikke er bra å leve bare av bananer, men er det noe ved bananer som gjør at barn ikke bør spise mer enn en om dagen? Bare ute etterå økoe kunnskapen. Det er ikke så godt for magen med alt for mye frukt. Ts. Det kan være pga tenner, vondt i halsen eller lignende. Det kan også hende det bare er en fase Min sønn har perioder han nesten ikke spiser noe som helst og perioder han spiser veldig godt. Vi har aldri stresset med det da han ikke har hatt nedsatt allmenntilstand. Han har alltid vært sær i matveien da, mye syk og slitt med å svelge biter, men selv nå som han ikke sliter med å svelge kan han ha perioder han ikke har så god appetitt. Hvis han virker dårlig og har mindre energi enn vanlig så burde dere ta en tur til legen. Hvis han er i aktivitet og virker i fin form så er det ikke noe man behøver å stresse med. Men uansett greit å sjekke hvis det vedvarer, i tilfelle det er en annen årsak til at han ikke vil spise som førAnonymous poster hash: a43df...bb4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #11 Skrevet 25. mai 2015 Det er ikke så godt for magen med alt for mye frukt. Ts. Det kan være pga tenner, vondt i halsen eller lignende. Det kan også hende det bare er en fase Min sønn har perioder han nesten ikke spiser noe som helst og perioder han spiser veldig godt. Vi har aldri stresset med det da han ikke har hatt nedsatt allmenntilstand. Han har alltid vært sær i matveien da, mye syk og slitt med å svelge biter, men selv nå som han ikke sliter med å svelge kan han ha perioder han ikke har så god appetitt. Hvis han virker dårlig og har mindre energi enn vanlig så burde dere ta en tur til legen. Hvis han er i aktivitet og virker i fin form så er det ikke noe man behøver å stresse med. Men uansett greit å sjekke hvis det vedvarer, i tilfelle det er en annen årsak til at han ikke vil spise som førAnonymous poster hash: a43df...bb4 Takk for råd jeg innser at vi bare får godta at det kanskje bare er en fase. For han virker helt fin ellers, og har ikke hørt noe i barnehagen heller om at de er bekymret. Skal ikke stresse med maten hvertfall. Han blir tilbudt mat til hvert måltid og spiser han ikke så får jeg prøve ogjen til neste måltid. Anonymous poster hash: db53a...b83
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #12 Skrevet 25. mai 2015 Lag havregrøt. Tyrkisk youghurt med havre er også bra og sunt! Anonymous poster hash: a3724...17c
Kassiopeia Skrevet 25. mai 2015 #13 Skrevet 25. mai 2015 Vår gutt på samme alder er i den fasen, og jeg har tatt det opp med lege og hs, og de mente det var helt normalt at barn i denne alderen spiser lite når de kommer i selvstendighetsfasen. Så lenge vekstkurven er normal og de virker normalt friske og raske er det ikke noe å bekymre seg over, noe vår sønn er. Heldigvis spiser han greit i barnehagen når han får spise med alle de andre barna.
MammaMums Skrevet 25. mai 2015 #14 Skrevet 25. mai 2015 Jeg skjønner jo at det ikke er bra å leve bare av bananer, men er det noe ved bananer som gjør at barn ikke bør spise mer enn en om dagen? Bare ute etterå økoe kunnskapen. Hei Hei, det som er med banan er at den gir hard mage. Det er jo klart greit å spise litt, men om lille-gutt her skulle spist 6,7 syk om dagen hadde det nok blitt vondt og leit å få gått på do..
Lana01 Skrevet 26. mai 2015 #15 Skrevet 26. mai 2015 Da min 3 åring sluttet å spise, viste det seg at det var store mandler. Hun spiste mindre og mindre, og ville til slutt omtrent bare spise youghert. Hun hadde lite andre symptomer som gjerne følger med, som stadig forkjølelse og snorking.
Gjest Coolaid Skrevet 26. mai 2015 #16 Skrevet 26. mai 2015 Så lenge han er frisk og fin ellers så er det ingen grunn til å uroe seg. (Selv om det er helt naturlig for et mamma eller pappahjerte). Unngå å ha fokus på mat og spising, og unngå å skjemme bort barnet med mat som er "mye kjekkere" osv for å ikke lage problemer senere... Hold dere til helt vanlige matvaner, tilby mat som vanlig med hoved og mellom måltid. Barn spiser mer og mindre i perioder, det er helt normalt.
Gjest agnesb Skrevet 28. mai 2015 #18 Skrevet 28. mai 2015 maser dere mye rundt måltidene da? lager klart? "her spie dette" "nå må du spise" osvosv under middag feks, la han hjelpe til , ta på selv , og nesten overse han litt.. Tenker egentlig det er alderen jeg.. det går jo så opp og ned med de små. Vår lille og, følte omtrent hun ikke spiste på flere dager....... men hu ble jo ikke tynnere eller noe.. plutselig bedret det seg litt igjen tenker det bare er "sånn det er" av og til i perioder
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå