AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #1 Skrevet 25. mai 2015 Er det kun den første utbetalingen som er skattefritt? Eller er det begge to? I Desember så var det kun den ene, mens den andre var som normalt. Anonymous poster hash: 490a7...a8e
nocebo Skrevet 25. mai 2015 #2 Skrevet 25. mai 2015 (endret) På NAV sine sider står det: I juni og desember er det perioder uten skattetrekk (en 14-dagers periode i juni og den første 14-dagers utbetalingen i desember). Jeg trodde det var uten trekk på begge i juni, men tydeligvis ikke.... Endret 25. mai 2015 av nocebo
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #3 Skrevet 25. mai 2015 men ifølge det du skreiv no... så betyr det at det er begge i juni. å en i Desember.... Hvor fant du dette? søkte nettopp på det men fant det ikke... ts Anonymous poster hash: 490a7...a8e
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #4 Skrevet 25. mai 2015 Der fant jeg det, jeg søkte bare på det du skrev Der står det "en 14 dagers periode i Juni" som for meg betyr 1 utbetaling er skattefritt . Men hvorfor skriver de da "og den første 14-dagers utbetaling i Desember". Så i Juni så vet man ikke om det er den første eller andre utbetalingen... Men i Desember er det alltid den første. Skjønner ikke hvorfor de må gjøre alt så innviklet! Hvorfor kan de ikke bare da skrive "En utbetaling i Juni er skattefritt, og den første utbetalingen i Desember er skattefritt". De skal alltid bruke så store og fancye ord, og gjøre alt så komplisert ts Anonymous poster hash: 490a7...a8e
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #5 Skrevet 25. mai 2015 Det er jo et krav på papirflytterhøyskolen at de uteksaminerte byråkratene krongler til setningene! På samme måte som leger må ta kurs i å skrive uforståelig når de skriver ut resepter. Eller - nå er jo reseptene elektroniske, men du skjønner hva jeg mener. De har da yrkesstolthet, de kan ikke formulere seg så det blir lettfattelig, det går mot alt de står for! Det skulle tatt seg ut om de gjorde det, f.eks en lege som har lesbar håndskrift risikerer å miste legelisensen. Anonymous poster hash: 1256f...232 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #6 Skrevet 25. mai 2015 Det er jo et krav på papirflytterhøyskolen at de uteksaminerte byråkratene krongler til setningene! På samme måte som leger må ta kurs i å skrive uforståelig når de skriver ut resepter. Eller - nå er jo reseptene elektroniske, men du skjønner hva jeg mener. De har da yrkesstolthet, de kan ikke formulere seg så det blir lettfattelig, det går mot alt de står for! Det skulle tatt seg ut om de gjorde det, f.eks en lege som har lesbar håndskrift risikerer å miste legelisensen. Anonymous poster hash: 1256f...232 Det er nok sant, for dette må ha noe med stolthet å gjøre Og den personen som har ordnet den nettsiden til NAV, den personen fortjener et kakk i hodet Det er jo så å si umulig å finne frem! Du finner noe som ligner på det du er ute etter, også blir du linket videre til noe helt annet, så havner du helt feil og blir linket videre inn i hullet, også ender du opp langt inni nettsiden og finner ikke veien tilbake. Du gir opp, ringer NAV og blir henvist til nettsiden og du er tilbake der du startet. Og når du endelig, etter å ha kontaktet en profosjonell NAV-hjemmesideNavigator, og har funnet frem så forstår du ikke halvparten av det som står på nettsiden. Så ringer du NAV igjen og får et svar på det du lurte på; "Du er syk, du har rett på sykepenger. Søk om dette, søknaden er på nettsiden, good luck". To uker senere så får du en telefon fra saksehandler om at du får svar innen 80 til 456 dager, men da får du et svar om at de har mistet søknaden din, men funnet den og den har igjen endt opp hos feil avdeling så den er på vei tilbake med bud nå. Vent 80 til 456 dager på svar. 14 uker etter det (etter 474 dager) så får du et brev i posten om at søknaden har blitt sett, rørt og luktet på av en saksbehandler, ventetiden er ikke lengre enn 8 uker. Men svaret om du har fått invilget sykepenger heller ikke får du ikke før etter 13 uker. Når du endelig har fått svar. Da er du frisk igjen og er på jobb allerede NAV i et nøtteskall. ts Anonymous poster hash: 490a7...a8e 2
Cowboy Lotte Skrevet 25. mai 2015 #7 Skrevet 25. mai 2015 Jeg er overbevist om at det var skattefritt i hele juni? Har nav snikinnført nå at det bare er halve måneden skattefritt? Tenker på datteren min som går på dette...
shiva Skrevet 25. mai 2015 #8 Skrevet 25. mai 2015 Det er skattefritt i 2 14-dagersperioder i juni. Fra Nav: Hvis du mottar arbeidsavklaringspenger i juni, er du fritatt for forskuddstrekk i to 14-dagersperioder. De trekkfrie utbetalingene skjer i uke 24 og 26 eller 25 og 27 avhengig av hvilken meldesyklus du har. Det vil si at dette gjelder for periodene 22/23 og 24/25 for den ene meldekortgruppen og for periodene 23/24 og 25/26 for den andre meldekortgruppen. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #9 Skrevet 25. mai 2015 Der fant jeg det, jeg søkte bare på det du skrev Der står det "en 14 dagers periode i Juni" som for meg betyr 1 utbetaling er skattefritt . Men hvorfor skriver de da "og den første 14-dagers utbetaling i Desember". Så i Juni så vet man ikke om det er den første eller andre utbetalingen... Men i Desember er det alltid den første. Skjønner ikke hvorfor de må gjøre alt så innviklet! Hvorfor kan de ikke bare da skrive "En utbetaling i Juni er skattefritt, og den første utbetalingen i Desember er skattefritt". De skal alltid bruke så store og fancye ord, og gjøre alt så komplisert ts Anonymous poster hash: 490a7...a8e Fordi utbetalingen av den skattefrie perioden kan komme i juli?? Komplisert dette altså... Anonymous poster hash: a087b...7d3
Nalla Skrevet 25. mai 2015 #10 Skrevet 25. mai 2015 Der fant jeg det, jeg søkte bare på det du skrev Der står det "en 14 dagers periode i Juni" som for meg betyr 1 utbetaling er skattefritt . Men hvorfor skriver de da "og den første 14-dagers utbetaling i Desember". Så i Juni så vet man ikke om det er den første eller andre utbetalingen... Men i Desember er det alltid den første. Skjønner ikke hvorfor de må gjøre alt så innviklet! Hvorfor kan de ikke bare da skrive "En utbetaling i Juni er skattefritt, og den første utbetalingen i Desember er skattefritt". De skal alltid bruke så store og fancye ord, og gjøre alt så komplisert ts Anonymous poster hash: 490a7...a8e Å skrive at utbetalingene er skattefrie ville jo ikke vært riktig da de er skattepliktige på lik linje med alle andre utbetalinger, de er bare fritatt for skattetrekk. Dvs. at du skatter tilsvarende mer resten av året for å dekke opp det du slipper å trekke i skatt i juni og desember. Mulig du allerede er klar over dette, men greit å ikke blande skattefritt og trekkfritt 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå