AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #1 Skrevet 24. mai 2015 Hagen min er full av disse gule, små rakkerne, og jeg kom i tanker om at det ville være på tide at de gjorde litt nytte for seg, og at det ville vært artig å forsøke å lage løvetannvin. Men når jeg leser oppskrifter på nettet, høres hele prosessen temmelig vemmelig ut. Ett sted skulle man koke blomstene, la vannet avkjøle, og så hive oppi ei ristet brødskive som man hadde smurt gjær på. Dette skulle man dekke til og la stå i to uker (!) før man siler av. Vil ikke brødskiva mugne oppi der og produsere stinkende, udrikkelig griseri? Jeg hater mugg, og klarer ikke helt forstå hva brødskive har oppi en vinsats å gjøre. Anonymous poster hash: e0017...342
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #2 Skrevet 24. mai 2015 Tatt ut av det blå, siden jeg ikke har greie på brygging: Kan det være slik at brødskiva er "mat" for gjæren til prosessen kommer skikkelig igang? Jeg tror at om brødskiva mugner har noe gått feil i prosessen, og feil type sopp har fått formere seg (muggsopp i stedet for gjærsopp). Og når det gjelder hvor lenge det skal stå, har det rett å slett å gjøre med hvor lang tid prosessen tar. Gjærsoppen bruker tid på å omdanne sukker etc. til alkohol. Anonymous poster hash: 4868d...2ff
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #3 Skrevet 24. mai 2015 Det skulle sukker oppi også, det er vel den som er mat til gjæren? Mener du at brødskiva kanskje fungerer som en indikator, mugner den så har muggsoppen fått overtaket men mugner den ikke, så har gjærsoppen fått overtaket? Er jo på en måte greit å få det såpass visuelt. Er helt grønn på dette her, jeg. Anonymous poster hash: e0017...342
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå