Gå til innhold

Barna nekter å spise fisk

Kosedame

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 barn, en jente på 4 og en gutt på 6. Først startet gutten med at han ikke skulle spise middag når vi hadde fisk, jeg har prøvd å snakke med han og si "da får du ikke mat før det blir kveldsmat!" Men det går ikke, han blånekter og nå slenger søstera seg på med at hun også ikke skal spise når vi har fisk til middag. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for at barna begynner å spise fisken? Har noen tips? Hvordan er det med deres barn og fiskespisingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

frøkna her i huset kan, hvis hun er i humør til det, allernådigst gå med på å spise fisk hvis det er rosa fisk, eller prinsessefisk, som hun kaller det.

Anonymous poster hash: 96e14...cee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å være pedagogisk?

Jeg ser ikke hvordan sinne og trusler om å gå sulten vil bidra til et mer positivt forhold til fisk.

Når mine var små ble de oppfordret til å smake på alt. Likte de ikke "proteinet"', så fikk de spise det andre; feks grønnsakene med smeltet smør e.l. Også fikk de annet mat (Dvs kveldsmat) like etter middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å bite i det sure eple å innse at ikke alle liker fisk.

Totalt i hele mitt liv har jeg bare spist 1 fisk, og det var den siste fisken jeg spiste. Har gjort noen edle forsøk på å spise fisk i voksen alder men av en eller annen merkelig grunn kommer det bare opp igjen. Det er et eller annet med smaken og lukta som gjør meg meget meget uvel.

Spiser heller ikke makrell-i-tomat eller fiskeboller, reker, hummer, krabbe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å ikke kalle det fisk? Ikke si hva det er før etter maten? Og da prate om dem likte det og sånn.

Hvordan lager du fisk? Er det tørt og kjedelig, stekt/kokt for lenge og sånn. Et er ganske mye å si. De fleste som sier dem ikke liker fisk liker jo det når den er tilberedt ordentlig. Og er jo så mange forskjellige fisk

Anonymous poster hash: bb4da...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må nesten tenke på hva som er det viktigste. Hvis det er viktigst at barna smaker på maten så kan man sette krav om at barna må spise ~én spiseskje før de får annen mat / gå fra bordet. Det er en mengde som er overkommelig.

Hvis målet er at barna skal like x antall fiskeretter, så får man være litt mer kreativ. Prøve flere ulike varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lalalala59

Eller så kan du jo lure det i mange retter uten at barn eller voksne skjønner at det er fisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde lurt det i dem tror jeg :ler: Litt slemt det også da, husker foreldrene mine lurte meg til å spise kjøtt da jeg var lita, jeg ville egentlig bli vegetarianer fordi jeg var glad i dyr.

Anonymous poster hash: 9e250...155
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Spiser de ikke fiskepinner, fiskegrateng ol? Her elsker ungene skattekiste, laks, valgte grønnsaker, som bakes i oven.

Vi lager fiskepinner av fersk fisk, veldig populert og hjemmelaget fiskgrateng og fiskesuppe, da får de i seg fisk, uten at de tenker på at det er fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er sikker på at ikke fisken er overstekt og tørr? Spiser de røkelaks, gravlaks, sushi?

Anonymous poster hash: 3aafd...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene ungen min er helt anti-fisk, vært det siden hun var bittelita. Lillesøster har heldigvis ikke latt seg påvirke, så hun spiser fisk.

Etter ei stund så godtok hun fisk i andre varianter enn ren fisk, som f.eks fiskekaker, hjemmelagde fiskepinner, fiskegrateng... så hun får jo i seg fisk på en måte.

Ren fisk derimot er ikke sjans i havet. Så når vi har f.eks laks så spiser hun potetene og grønnsakene. Lager ikke en ekstrarett til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte heller ikke fisk som barn, og som voksen er det mange fiskeretter jeg ikke kan fordra. Det kommer helt an på typen fisk og hvordan den er tilberedt. Etter at jeg begynte å lage maten selv har jeg begynt å like fisk bedre. Men noen typer kommer jeg aldri til å like. Jeg synes torsk, og spesielt kokt torsk, smaker høgg. Fiskegrateng er heslig, det samme med fiskepinner og fiskeboller. Rød fisk, makrell og andre feite fisker synes jeg smaker godt. Sushi er ekkelt, selv om jeg har smakt mange ganger. Jevnt over synes jeg sjømat smaker vondt.

Poenget med å legge ut om mine personlige preferanser er at ikke alle synes alt smaker like godt. Jeg tenker at det er viktigere at dere prøver ulike typer fisk og fiskeretter enn at ungene må tvinge i seg mat de ikke liker. Lillesøster tror jeg nok har lært adferden av storebror. Hva skjer hvis dere ikke sier at det er fisk til middag, men bare serverer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg nektet å spise fisk som liten måtte jeg sitte ved middagsbordet helt til jeg hadde spist opp, uansett om jeg måtte sitte der til jeg skulle legge meg. Kveldsmat var fisken oppvarmet. Jeg hatet fisk og spiste aldri opp, men leksen ble til slutt et kompromiss der jeg skulle smake på all maten og bare få veldig små porsjoner, det var likevel aldri noen annen mat i tillegg. Funket for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormor sine fiskekaker var noe av det beste jeg visste som barn 😊 Vanlig fisk likte jeg litt mindre, men det var nok mest fordi jeg var redd for å få ben i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tilbereder dere fisken?

Forslag: Fersk fiskefilet som er stekt til den bare AKKURAT er ferdig. Den skal være mør, men f.eks. laksen kan gjerne være mørkrosa inni. Tomatgryte med torsk - husk å trekke fisken bare en kort stund her også. Og sushi! Mine barn liker best sashimi, altså ren, rå fisk. Rullene blir for kompliserte, tror jeg. :P Ellers er de veldig glad i varmrøkt laks på boks.

Da jeg var barn fikk vi ihjelkokt fisk eller smakløs fiskegrateng. Da likte ikke jeg heller fisk. Nå elsker jeg det! Det samme gjør heldigvis barna, enn så lenge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...