Eolin Skrevet 24. mai 2015 #1 Skrevet 24. mai 2015 (endret) Hei! er det noen som har noen kjennskaper til rideleir for voksne? Jeg har vært stallhjelp i to år på den lokale hestegården (frivillig) - så jeg har en del erfaring med håndtering av hester med begge beina på jorda. Men jeg mangler og ønsker så sårt å lære å ri! Dette har vært en drøm siden jeg var liten, men da hadde mine foreldre hverken råd eller lyst til å sponse det for meg. Nå har jeg vært voksen i et par år og vil gjerne ta tak i drømmen min. Jeg har prøvd gallop to ganger, har ikke noe problemer med å holde balansen i skritt eller trav, men mangler å lære å ri selv - å ri turer på en lang rekker er ikke så læringsrik da hesten bare følger etter den andre. Vil lære å ha kontroll, styre og lese hesten fra hesteryggen Til sommern har jeg fri og jeg har prøvd å finne ut om det finnes voksenrideleirer. Det jeg har funnet har vært ganske dyrt, og jeg vet ikke hvordan forholdene er. For eksempel disse to: http://www.mesna.no/rideleir-for-voksneog http://www.blixland.no/rideleir.html. Jeg synes bare at det er mange penger å legge (5700+), men er det mulig å finne noe billigere hvor det er bra forhold for hester og ryttere? Så, er det noen med erfaring som kan fortelle/anbefale meg noen steder? Er det overhodet mulig å melde seg på eller er det halvt år med kø? Andre tips? På forhånd tusen millioner takk! Endret 24. mai 2015 av Eolin
boblesaft Skrevet 24. mai 2015 #2 Skrevet 24. mai 2015 (endret) Åh, sjekk ut Patrusli! Trives så forferdelig godt der. De har kun Islandshester, men de er ufattelig gode og trygge! De tilbyr rideweekend for voksne, med aldersgrense 18 år. Det finnes en sommerversjon, og en vinterversjon. Sjekk her for all info! Du kan jo booke deg et par dager med opplæring i form av ridetimer (her) i forkant av rideweekenden! Ridetimene tilpasses din alder og kunnskap. Og de har massevis av rom og hytter til utleie Anbefaler de på det varmeste! Edit: Si gjerne ifra om du vurderer de, eller om du lurer på noe! Endret 24. mai 2015 av boblesaft 1
Gjest Gaea Skrevet 24. mai 2015 #3 Skrevet 24. mai 2015 (endret) Fryktelig stor forskjell er det neppe, ingen ønsker å prise seg helt ut av markedet, men jeg fant dette stedet her som var litt rimeligere; http://myhregard.no/rideleir/sommer-rideleir/ Jeg har aldri vært der selv dog, men de stedene jeg selv har vært ser jeg er fulle for i år. Tipset over her så ut som et fint sted - men vil du lære å ri og ikke bare følge etter andre hester på tur må du se på steder med banetrening også. Men rideleir er dyrt, du betaler jo for mer enn bare undervisningen (kost, losji og andre aktiviteter). Dersom det viktigste for deg er selve læringen og ridningen er det nok bedre å delta på et ridekurs, eller muligens weekendkurs/intensivkurs. Jeg vet ikke om dette arrangeres i år; http://www.nhest.no/Nyheter/2014/April/Ride-and-dine--rideweekend-for-voksne/, men hvis det gjør det vil jeg absolutt anbefale Starum. Det er der landets instruktører utdannes, med andre ord fine hester, supre fasiliteter og flinke instruktører. Har ikke vært der på et slik kurs før, men var veldig fornøyd med feltrittsuke for et par år siden. Endret 24. mai 2015 av Gaea
Eolin Skrevet 25. mai 2015 Forfatter #4 Skrevet 25. mai 2015 tusen takk for svar begge to! det åpner absolutt opp for flere muligheter. jeg har også tenkt på om det kanskje er like så bra å ta privatundervisning - tenker på om jeg kan lære like mye eller mer for samme beløp? er det noen andre forums eller steder jeg kan se etter denne muligheten?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #5 Skrevet 25. mai 2015 Langedrag! Du vil få en opplevelse for livet i så fantastisk natur, og hilse på moskusokser på fjelltur, ulver og masse andre dyr også! Anonymous poster hash: 01cdc...05b 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #6 Skrevet 25. mai 2015 Jeg kjenner mange som har vært på tur med islandshestene fra Mesna, alle har vært veldig godt fornøyd. Mitt inntrykk er at de er profesjonelle, og at det er flinke folk som vet hva de holder på med. Jeg kikker litt på den rideleiren selv, men klarer ikke helt å bestemme meg, har nemlig vært på ridetur på Island, så jeg lurer på om Norge blir en skuffelse i så måte (men jeg rir en del islandshest til vanlig, da). Ellers tror jeg helt ærlig, hvis målet er å lære å ri ordentlig, at et ridekurs på en rideskole er bedre enn et ukeskurs. Det er noe med å få repetert kunnskapen jevnlig over tid med veiledning som er viktig, tenker jeg. Avhengig av hvor du bor og hvilke muligheter du har, så ville jeg undersøkt om det er en mulighet. Anonymous poster hash: 67232...3f7 2
Eolin Skrevet 26. mai 2015 Forfatter #7 Skrevet 26. mai 2015 Kjenner godt til Langedrag, har både vært der og søkt jobb flere ganger (uten hell da ) Hmm, jeg begynner å se at det beste kanskje er å se etter ridetimer istedenfor! Jeg hadde bare en ide om at det var mer intensivt og bedre å få det på ei uke, men ser at det kanskje ikke er det samme. Tusen takk for alle innspill. Jeg skal være en del i Oslo til sommerferien, så håper jeg finner noen muligheter der!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå